علل و علائم و سن خطر سکته خاموش

خط سلامت: سکته خاموش در چه سنی است؟ سکته های خاموش به ندرت علائم ایجاد می کنند، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد ممکن است حداقل پنج برابر بیشتر از سکته های مغزی کامل در افراد زیر 65 سال شایع باشد و در افراد زیر سن 50 غیر معمول نیست.

علل و علائم و سن خطر سکته خاموش

آیا سکته خاموش زندگی را تهدید می کند؟

امید به زندگی پس از سکته مغزی خاموش چقدر است؟

به گزارش خط سلامت یک مطالعه در سال 2021 نشان داد افراد مبتلا به سکته لکونار خاموش نتایج مشابهی با افراد مبتلا به سکته مغزی علامت دار داشتند.

پس از 5 سال، 89 درصد از افراد مبتلا به سکته مغزی لکونار خاموش، در مقایسه با 86 درصد از افراد مبتلا به سکته مغزی علامت دار، هنوز زنده بودند. سکته های مغزی خاموش یکی از دلایل اصلی آلزایمر و زوال عقل عروقی  است. 

جستجو در طول پس از یک دهه جستجو محققان می گویند ژن های مسئول سکته مغزی را کشف کردند.

 طبق تحقیقات جدید ، دانشمندان سرنخ های ژنتیکی جدیدی را در افرادی که سکته های مغزی کوچک و خاموش داشته اند ، می توانند معالجه کنند.

محققان تغییرات در 12 منطقه ژنتیکی را در DNA افرادی که دچار سکته مغزی لاکونار- نوعی سکته مغزی ناشی از ضعیف شدن رگ های خونی کوچک در اعماق مغز- شده اند، کشف کرده اند.

با گذشت زمان ، آسیب به رگ های خونی و در نتیجه قطع جریان خون می تواند به ناتوانی طولانی مدت منجر شود و باعث ایجاد مشکل در فکر ، حافظه ، راه رفتن و در نهایت آلزایمر و زوال عقل شود.

تعداد کمی دارو برای جلوگیری یا درمان سکته مغزی وجود دارد.  در سکته مغزی عرض رگ های خونی کمتر از یک میلی متر است و معمولاً تا زمان شروع علائم آلزایمر و زوال عقل کسی متوجه آن نمی شود.

تا کنون فقط یک عیب ژنتیکی با سکته های لاکونار همراه بوده است. با این حال ، پس از بیش از یک دهه تحقیق ، پروفسور هیو مارکوس و تیم وی در دانشگاه کمبریج با همکاری محققان از سراسر جهان به این باور رسیده اند که دستیابی به موفقیت ژنتیکی آنها کلید یافتن روش های درمانی مورد نیاز برای سکته مغزی و دمانس عروقی است.

محققان کد ژنتیکی 7338 بیمار مبتلا به سکته مغزی را با 254،798 فرد سالم اسکن و مقایسه کردند. شرکت کنندگان پس از حضور در بیمارستان و اسکن مغزی MRI یا CT از سراسر اروپا ، ایالات متحده ، آمریکای جنوبی و استرالیا جذب شدند.

آنها کشف کردند که بسیاری از 12 منطقه ژنتیکی مرتبط با سکته مغزی نقش دارند یعنی بخشی از مغز که عروق خونی را از مغز جدا می کند و عملکرد طبیعی اعصاب را تضمین می کند.

تصور می شود که این تغییرات ژنتیکی باعث ریز شدن رگ های خونی کوچک شده و باعث ورود مواد سمی به مغز می شود به این معنا که پیام هایی که در اطراف مغز حرکت می کنند ، کند می شوند یا اصلاً به مغز نمی رسند.

این تیم اکنون قصد دارد آزمایش کند که آیا روش های درمانی جدید می توانند این ناهنجاری ها را در سلول های مغزی اصلاح کنند یا خیر. آنها امیدوارند که آزمایشات بالینی انسانی را طی ده سال آینده آغاز کنند.

این مطالعه همچنین تأکید کرد فشارخون بالا، دیابت نوع 2 و سابقه استعمال دخانیات با افزایش خطر سکته مغزی همراه است .

پروفسور هیو مارکوس گفت: این سکته های مغزی کوچک و غالباً ساکت مدت زیادی پنهان مانده اند و بنابراین ما نتوانسته ایم ، همانطور که دوست داریم بیماران را معالجه کنیم.

اگرچه تعدا این بیماران اندک است ، اما عواقب آن برای بیماران می تواند بسیار زیاد باشد. یک چهارم سکته های مغزی به احتمال زیاد منجر به آلزایمر و زوال عقل عروقی می شود.

"ما در حال حاضر قصد داریم از این طرح ژنتیکی جدید به عنوان سکوی پرشی استفاده کنیم تا بتوانیم درمان های مورد نیاز را برای جلوگیری از سکته مغزی در مرحله اول و کمک به جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل انجام دهیم."

دکتر متیو تریلور گفت : ژنتیک یکی از معدود روش هایی است که می توانیم بینش کاملاً جدیدی راجع به علت ایجاد بیماری مانند سکته مغزی را با آن ایجاد کنیم ، ارائه می دهد. تنها با درک بهتر علت بیماری می توانیم درمان های بهتری ایجاد کنیم.

پروفسور سر نیلش سامانی ، مدیر پزشکی در بنیاد قلب انگلیس و متخصص قلب ، گفت:این گسترده ترین جستجوی ژنتیکی تاکنون است که با علت سکته مغزی مقابله می کند.

این یافته ها یک جهش قابل توجه به جلو است و ما اکنون درک بسیار بیشتری از ژنتیک و زیست شناسی در مورد آنچه باعث پاره شدن رگ های خونی کوچک در اعماق مغز بیمار می شود، داریم.

سکته مغزی سالانه حدود 35 هزار نفر را در انگلیس تحت تأثیر قرار می دهد. این تحقیق امید واقعی را فراهم می کند که ما می توانیم از این نوع ویرانگر سکته مغزی در آینده بسیار بهتر جلوگیری و آن را درمان کنیم. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان