پشت رنگ کردن مو چه مسایل روانی وجود دارد؟

خط سلامت: چرا افراد موهای خود را به عنوان مکانیزم مقابله رنگ می کنند؟ بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات روانی از رنگ مو به عنوان مکانیسم مقابله استفاده می کنند. این به بیان خود برمی گردد. آنها از رنگ استفاده می کنند تا فضای مثبت تری را برای خود ایجاد کنند .

پشت رنگ کردن مو چه مسایل روانی وجود دارد؟

چرا افراد پس از ضربه های عاطفی و تروما ، موهای خود را رنگ می کنند؟

به گزارش خط سلامت تمایل ناگهانی برای تغییر موهای خود معمول است. امیرا جانسون، درمانگر می‌گوید: عمل تغییر موهای خود پس از تجربه ضربه، راهی است که ما برای پس گرفتن قدرت خود انتخاب می‌کنیم .

علل روانی رنگ کردن مو

زنانی که موهای خود را رنگ می کنند و نمی خواهند رنگ طبیعی موهای خاکستری و سفید شان دیده شود،احساس خطر می کنند.

 محققان دانشگاه اکستر در یک پژوهش دریافتند زنانی که ترجیح می دهند موهای خاکستری شان را رنگ کنند دچار یک تعارض هستند .

شرکت کنندگان در این مطالعه بیشتر زنان انگلیسی زبان بودند و این پژوهش به صورت آنلاین انجام شده است .

زنانی که رنگ طبیعی موهای خاکستری و سفید خود را رنگ نمی کردند چگونه فکر می کردند ؟

به گفته ونسا سیسیل از دانشگاه اکستر همه ی افراد در مورد ظاهرشان وابسته به هنجارها وانتظارت اجتماعی هستند، ولی این انتظارت برای زنان دقیق تر است.

بخصوص زمانی که پا به دوره ی میانسالی و سالمندی می گذارند

پیرزن واژه ای نامطلوب

بر اساس تحقیقات صورت گرفته واژه پیرزن در ذهن افراد یک شخصیت نامطلوب ،ناتوان و ناخوشایند را متبادر می کند .

محققان در این پژوهش به دنبال این بودند که دریابند چرا گروهی از زنان حاضرند با رنگ طبیعی موهای خاکستری و سفید در جمع حاضر شوند در حالی که برای گروهی دیگر انجام این کار غیرممکن است.

طبیعی بودن یاجوان ماندن

زنانی که رنگ طبیعی موهای خاکستری و سفید را به موهای رنگ شده ترجیح می‌دهند، اگر چه می گویند پیامدهای منفی نادیده گرفته شدن و کم ارزش بودن را از دیگران دریافت کرده‌اند، ولی از این که طبیعی هستند احساس خوشبختی دارند. از دید این زنان رنگ طبیعی موهای خاکستری و سفید به معنای پیرشدن نیست.

این زنان می گویند: اگر چه در بسیاری موارد توسط خانواده شان به خاطر رنگ طبیعی موهای خاکستری و سفید شان شماتت شده‌اند، ولی به رنگ موی خاکستری شان دید بدی ندارند ولی در کنار آن این زنان تلاش کرده‌اند که سن خود را پنهان کنند.

حمایت

به گفته محققان زنانی که توسط شریک زندگی خانواده و دوستان خود حمایت می‌شوند، گذر از مرحله میانسالی برای آنان راحت تر بوده و رنگ خاکستری موهای خود را راحت تر می پذیرد.

کرونا و موهای خاکستری

محققان می گویند در همه‌گیری کرونا( covid19) به دلیل بسته شدن آرایشگاه ها و گذراندن وقت کمتر در کنار هم میهمانی ها و ... زنان کمتر به رنگ خاکستری موی خود توجه داشتند.

بر اساس این پژوهش زنان دیگر کمتر به رنگ موی خاکستری خود توجه داشته و ترجیح می دهند موهای خود را رنگ نکند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان