چرا در شب و غروب رانندگی سخت می شود؟ + وضعیت مردمک ها با افزایش سن

خط سلامت: بینایی با افزایش سن کاهش می یابد نور ضعیف یا تضاد شدید بین روشنایی و تاریکی می تواند توانایی افراد مسن را برای واکنش در زندگی روزمره محدود کند و در نتیجه بر ریتم خواب و بیداری تأثیر منفی بگذارد.

چرا در شب و غروب رانندگی سخت می شود؟ + وضعیت مردمک ها با افزایش سن

گشاد شدن مردمک با افزایش سن کاهش می یابد. دانشمندان علوم اعصاب تأیید می کنند، این به دلیل کاهش توانایی مردمک چشم برای گشاد شدن کافی است.

به گزارش خط سلامت هنگام رانندگی در عصر، وسایل نقلیه روبرو می توانند دید را مختل کنند. گاهی آنقدر بد که فقط می توانید لبه های جاده، وسط جاده یا افراد را تشخیص دهید.

وضعیت بینایی در عصر

اگرچه چنین موقعیت هایی منحصراً افراد مسن را تحت تأثیر قرار نمی دهند، اما به نظر می رسد مردمک چشم آنها در مقایسه با افراد جوان تر نسبت به محرک های نوری در حال تغییر پویا واکنش کمتری نشان می دهند.

دانشمندان برای آزمایش فرضیات خود، زنان و مردان 18 تا 87 ساله را در یک آزمایش میدانی در شرایط نور طبیعی به یک دستگاه اندازه گیری فشرده و متحرک مجهز کردند و همچنین آنها را در یک آزمایش تحت شرایط نور قابل کنترل بررسی کردند.

رافائل لازار توضیح می‌دهد: بسیاری از یافته‌ها در مورد مردمک از آزمایش‌های آزمایشگاهی خالص به دست می‌آیند. برای ما مهم است نتایج قابل مقایسه و قابل انتقال مستقیم به زندگی روزمره باشد. به همین دلیل است که مطالعه را طوری طراحی کردیم که تا حد امکان به زندگی روزمره نزدیک شود.

شرکت کنندگان تحت شرایط نوری معمولی در طول روز در موقعیت های مختلف روزمره قرار گرفتند: داخل خانه با نور مصنوعی و طبیعی، در محل کار روی کامپیوتر با صفحه نمایش LED و در خارج از منزل در پیاده روی زیر نور طبیعی.

سپس در آزمایشگاه، تمام افراد مورد آزمایش در معرض نور مصنوعی با طول موج‌های مختلف (قرمز، سبز، آبی و سفید) قرار گرفتند و اتساع مردمک چشم‌ها برای مقایسه و کنترل‌پذیری با سایر مطالعات اندازه‌گیری شد.

عرض مردمک با افزایش سن کاهش می یابد

نتایج این فرضیه را تایید می کند که توانایی مردمک برای انطباق با شرایط نوری مختلف با افزایش سن کاهش می یابد.

بر اساس نمونه می توانیم تعیین کنیم عرض مردمک حدود 0.4 میلی متر در هر دهه کاهش می یابد. جوانان محیط های شبانه با نور کم را می بینند. 

هنگامی که نور وارد چشم می شود، مردمک مانند دیافراگم دوربین و شبکیه مانند یک حسگر حساس به نور عمل می کند: در نور شدید، مردمک به قطر تا دو میلی متر بسته می شود و اجازه می دهد نور کمتری به محرک حساس برسد. گیرنده های نور شبکیه در داخل چشم در نور کم، تا هشت میلی متر باز می شود تا نور بیشتری به سلول های حساس به روشنایی و رنگ شبکیه چشم برسد. اگر تابش نور خیلی زیاد شود، ادراک بصری با نوردهی بیش از حد مطابقت دارد. اگر نور کافی وجود نداشته باشد، منجر به نوردهی کم می شود.

در خانه یا محل کار، کاهش قدرت بینایی می تواند به دلیل کاهش گشاد شدن مردمک چشم، کیفیت عمومی زندگی و کار را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر چشم مجبور باشد به سرعت خود را با تغییر سطوح روشنایی وفق دهد، نور متضاد بیش از حد در فضای بیرون از خانه در شب یا روی پلکان می‌تواند منجر به خطر افتادن در محل کار شود، اگر افراد نیاز به واکنش سریع داشته باشند یا نیاز به تمرکز بالایی داشته باشند، در محیط کار بسیار مهم است .

تاثیر بر ریتم خواب و بیداری سالمندان

روشنایی شبکیه برای ساعت داخلی بدن نیز مهم است زیرا به طور مداوم با محیط اطراف از طریق تناوب نور و تاریکی هماهنگ می شود.

مطالعه حاضر نشان داد افراد مسن نور بسیار کمتری برای ساعت شبانه روزی دارند. این امر بر سلامت جسمانی، به ویژه روی خواب سالم تأثیر می‌گذارد: می‌دانیم افراد مسن آسیب‌پذیری بیشتری در برابر اختلال در چرخه خواب و بیداری دارند.

مطالعه نشان می‌دهد دوز نوری که برای حمایت از سلامت خود نیاز داریم. ممکن است با افزایش سن نیاز به تعدیل سلامتی باشد، اگرچه شواهد نشان می‌دهد مغز نیز با آن سازگار می‌شود.

همچنین جالب است بدانید رنگ چشم، جنسیت یا مصرف کافئین هیچ تاثیری بر حدت بینایی در ارتباط با گشاد شدن مردمک چشم با افزایش سن افراد ندارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان