انواع چای مفید و مضر برای قلب

خط سلامت: نوشیدن برخی از انواع چای گیاهی به حفظ و ارتقاء سلامت قلب کمک می کند.

انواع چای مفید و مضر برای قلب

بیماری قلبی همچنان عامل شماره 1 مرگ و میر در سراسر جهان است و حدود 16 درصد از کل مرگ و میرها به دلیل ناراحتی های قلبی اتفاق می افتد.

به گزارش خط سلامت براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از بیست سال است که بیماری قلبی مهم ترین علت مرگ و میر در سطح جهان است و تعداد افراد کشته شده توسط این بیماری همچنان در حال افزایش است. این آمارها اهمیت مراقبت از سلامت قلب را بار دیگر، گوشزد می کند.

حفظ سلامت قلب با اصلاح سبک زندگی

اگرچه ژنتیک نقش مهمی در بروز بیماری های قلبی دارد، ولی نمی توان از تاثیر سبک زندگی در ابتلا به مشکلات قلبی غافل شد.

عوامل خطر برای ایجاد مشکلات قلبی به شدت با انتخاب های سبک زندگی، به ویژه رژیم غذایی، فشار خون،  ورزش و اینکه آیا سیگار می کشیم یا نه، مرتبط است.

پژوهش ها نشان داده است پیروی از رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی سبزیجات، میوه ها و غلات کامل، حرکت منظم بدن، ترک سیگار و یافتن راه‌های سالم برای مدیریت سطوح استرس می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی در آینده کمک کند.

تاثیر نوشیدن چای بر سلامت قلب

انتخاب غذاهایی که چربی اشباع شده و کلسترول پایینی دارند، می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. همچنین نوشیدن برخی از چای های گیاهی به یهیود سللامت قلب کمک می کند.

در ادامه لیستی از بهترین چای های گیاهی برای سلامت قلب را معرفی می کنیم:

چای سبز

چای سبز فواید بسیاری برای سلامتی ما از جمله قلب دارد. طبق یک مطالعه بسیار بزرگ، نوشیدن بیش از پنج فنجان چای سبز در روز می تواند خطر مرگ ناشی از حمله قلبی یا سکته را تا 26 درصد کاهش دهد.

چند دلیل وجود دارد که چای سبز برای سلامت قلب ما مفید است. اولاً، نوشیدن چای سبز به کاهش کلسترول LDL ( کلسترول بد) کمک می کند و خطر تصلب شرایین را کاهش می دهد. ثانیاً، کاتچین‌های موجود در چای سبز نیز رگ‌های خونی را شل می‌کنند و فشار خون ما را کاهش می‌دهند. و در نهایت، چای سبز می تواند متابولیسم ما را افزایش داده و چربی سوزی را افزایش دهد و به طور بالقوه به ما در حفظ وزن سالم کمک کند.

دارچین

دارچین یک گیاه دارویی نیست، بلکه نوعی ادویه است. این ادویه گرم‌ را به خاطر شیرینی طبیعی که به چای‌های می‌بخشد، اکثر افراد دوست دارند. دارچین همچنین یک انتخاب عالی برای کسانی است که به سلامت قلب خود اهمیت می دهند.

دارچین دارای خواص آنتی اکسیدانی است و به عنوان یک ضد التهاب عمل می کند، بنابراین می تواند به کاهش علائم التهاب مزمن (کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی) کمک کند. دارچین همچنین سطح کلسترول LDL را کاهش می دهد، در حالی که کلسترول HDL را افزایش می دهد. این امر خطر تشکیل پلاک در شریان های شما را کاهش می دهد.

زالزالک

برگ‌ها، توت‌ها و گل‌های درخت زالزالک، همگی دارای خواص دارویی هستند. به طور سنتی، زالزالک به دلیل توانایی آن در محافظت از سلامت قلب، کاهش فشار خون و بهبود گردش خون بسیار ارزشمند است.

زالزالک سرشار از آنتی اکسیدان ها ممکن است به کاهش خطر تصلب شرایین و بیماری قلبی کمک کند. فلاونوئیدهای این گیاه باعث شل شدن عروق، افزایش جریان خون و کاهش فشار خون می شود. این گیاه همچنین با کاهش اضطراب و افسردگی مرتبط است که به نوبه خود به مدیریت سطح استرس و محافظت از سلامت قلب کمک می کند.

دمنوش شنبلیله

دانه های شنبلیله سرشار از فیبر هستند، یک خاصیت غیرمعمول این دانه ها این است که بوی عرق شما را شبیه شربت افرا می کنند. دانه‌های شنبلیله یک افزودنی جذاب برای ترکیب‌ شدن با چای گیاهی هستند.

مانند بسیاری از گیاهان و ادویه جات، شنبلیله دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که هر دو ممکن است خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهند. همچنین به کنترل میزان لیپیدها مانند کلسترول و تری گلیسیرید در خون  کمک می کند که این به نوبه خود، خطر ایجاد پلاک هایی را کاهش می دهد که شریان های را باریک می کنند و خطر بیماری قلبی را افزایش می دهند.

تاثیر چای های مختلف برای سلامت قلب

از بهترین انواع چای برای سلامت قلب می توان به چای سفید، سبز و اولونگ اشاره کرد. این چای هااز درختچه کاملیا سیننسیس تهیه می شوند.

آیا چای سیاه برای قلب مفید است؟

رنگ مشکی چای سیاه به این دلیل است که بیشترین اکسیداسیون را دارد. میزان کافئین موجود در چای سیاه نصف مقدار کافئین یک فنجان قهوه می باشد و به همین دلیل می توان گفت که چای سیاه برای سلامتی قلب مفید است.

تحقیقات نشان داده، افرادی که روزانه سه فنجان چای سیاه می نوشند، به طور متوسط 36 درصد سطح تری گلیسیرید پایین تر و 17 درصد بهبود در سطح کلسترول خود دارند.

البته باید توجه داشته باشید که چای سیاه نیز مقداری کافئین دارد که همین موضوع باعث می شود تا نوشیدن آن برای افرادی با فشار خون بالا یا ضربان قلب سریع مناسب نبوده و موجب وخیم کردن وضع آن ها گردد.

نوشیدن چای سیاه در برخی از بیماران؛ آریتمی قلب ایجاد می کند. پس اگر نوشیدن هر گونه چای باعث تپش قلب شما شده یا به ضربان قلب تان سرعت می دهد، باید نوشیدن آن ها را متوقف کرده و به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت مصرف وارفارین (دارویی که معمولاً رقیق کننده خون است)، احتیاط کنید زیرا چای سیاه ممکن است لخته شدن خون را کاهش داده و احتمال کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

 

چای سفید؛ بهبود گردش خون

 از مزایای چای سفید می توان به رقیق کردن خون، کاهش فشار خون، کمک به گشاد شدن عروق، و کاهش کلسترول بد اشاره نمود به این ترتیب چای سفید نه تنها از قلب شما بلکه از کل سیستم گردش خون محافظت می کند.

در صورت مصرف داروی رقیق کننده خون مانند کومادین، پلاویکس یا داشتن حساسیت به کافئین، برای نوشیدن چای سفید با پزشک خود مشورت کنید. چای سفید حاوی کافئین است که می تواند ضربان قلب شما را افزایش داده یا خطر فشار خون بالا را افزایش دهد.

چای اولانگ: کاهش کلسترول

در مطالعات روی حیوانات، اولونگ باعث کاهش تری گلیسیرید و مصرف غذا شد اگرچه هنوز اطلاعات زیادی در مورد اولونگ و اثرات قلبی آن در دست نیست.

اگر قصد دارید اولونگ بنوشید، با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر از دارو های رقیق کننده خون استفاده می کنید.

چای بابونه: آرامبخش و خواب آور 

این چای برای سلامت قلب مفید است. نوشیدن یک فنجان چای گرم بابونه درست قبل از خواب می تواند باعث داشتن خوابی با کیفیت تر شود.

بیماران مبتلا به مشکلات عروق کرونر، یا افرادی که از دارو های آسپرین یا کومادین ( وارفارین) استفاده می کنند، باید قبل از نوشیدن چای بابونه با پزشک خود مشورت کنند زیرا ممکن است خطر خونریزی داخلی را افزایش دهد.

چای جینسینگ: رقیق کننده طبیعی خون

 شما می توانید یک لیوان چای جینسنگ را جایگزین یک لیوان چای شیرین پراز قند کنید تا علاوه بر مزایای لاغری مصرف قند اضافی را نیز کاهش دهید.

اگرچه جینسنگ به طور رسمی توسط سازمان غذا و دارو مورد ارزیابی قرار نگرفته است، اما نوشیدن آن می تواند به طور بالقوه به تقویت قلب شما کمک کند. مطالعات نشان می دهد که جینسینگ با آرامش عروق می تواند فشار خون را کاهش دهد و هم چنین خون را رقیق می سازد و ممکن است میزان کلسترول خون را نیز بهبود بخشد.

در صورت مصرف دارو های رقیق کننده خون یا دارو های ضد پلاکت مانند پلاویکس (کلوپیدوگرل) برای مصرف این چای با پزشک خود مشورت کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان