5 فایده علمی دوش آب سرد برای سلامت روان و بدن

خط سلامت: دوش آب سرد فواید زیادی دارد، از جمله افزایش اندورفین، بهبود متابولیسم و ​​افزایش گردش خون.

5 فایده علمی دوش آب سرد برای سلامت روان و بدن

دوش آب سرد همچنین ممکن است به مبارزه با بیماری های رایج مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کنند. دوش آب سرد هر دوش با دمای آب کمتر از 70 درجه فارنهایت است . ممکن است فواید سلامتی داشته باشند.

به گزارش خط سلامت اگرچه بخار دوش گرم بعد از یک روز طولانی کاری یا یک تمرین سخت بسیار عالی است، اما شستن پوست و مو با آب سرد نیز مزایای پنهان زیادی دارد که احتمالا از آنها بیخبر هستید.

آیا دوش آب سرد برای بدن مفید است؟

  فواید دوش آب سرد برای بدن بسیار زیاد است و علاوه بر بهبود افسردگی و اضطراب، به افزایش سطح هوشیاری و سلامت پوست و مو هم کمک می کند.

اما توجه داشته باشید که آب سرد برای همه ی افراد مفید نیست و کسانی که به بیماری های خاصی مبتلا هستند، نباید از این روش استفاده کنند. دوش آب سرد برای ذهن هم مفید است بنابراین می تواند فواید گسترده و بیشماری برای شما داشته باشد.

دوش آب سرد و بهبود گردش خون 

وقتی دمای بدن در معرض آب سرد قرار می گیرد، باید بیشتر و سریعتر کار کند تا خود را گرم کند. این کار با افزایش جریان خون به سطح پوست انجام می شود، بنابراین با گرفتن دوش آب سرد، گردش خون سالم بدن تقویت می شود.

مطالعات نشان می دهد که گرفتن دوش آب سرد ممکن است به بهبود افسردگی کمک کند.

اگر از افسردگی رنج می برید، دوش آب سرد می تواند به بهبود روحیه شما کمک کند. آب درمانی قرن هاست که برای رفع استرس مورد استفاده قرار می گیرد. و منجر به هوشیاری بیشتر می شود.

از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند

تحقیقات نشان می دهد که دوش آب سرد می تواند برای سیستم ایمنی بدن هم مفید باشد. وقتی بدن در معرض آب سرد قرار می گیرد، گلبول های سفید موجود در خون تحریک می شوند.

برای افزایش ایمنی بدن می توانید از مکمل های حاوی مواد مغذی مفید مانند زینک و ویتامین C نیز استفاده کنید چون هر دو برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. برای انتخاب مولتی ویتامین های مناسب، با پزشک مشورت کنید.

دوش آب سرد و کاهش اضطراب 

حمام کردن در آب سرد موجب کاهش کورتیزول (هورمون استرس) می شود و همچنین به تعادل انتقال دهنده های عصبی آرامش بخش مانند سروتونین کمک می نماید.

جالب است بدانید که توماس جفرسون به مدت 60 سال هر روز صبح پاهای خود را با آب سرد شست و شو میداد تا سلامتی خود را حفظ کند.

به افزایش سطح هوشیاری کمک می کند

دوش گرفتن به معنای واقعی کلمه بدن را بیدار می کند و باعث می شود احساس هوشیاری بیشتری داشته باشیم.

تماس پوست با آب سرد باعث می شود که به طور طبیعی عمیق تر نفس بکشیم. این باعث کاهش میزان CO2 در بدن می شود که می تواند به بهبود تمرکز و هوشیاری کمک کند.

دوش آب سرد و کاهش وزن 

تحقیقات نشان داده است که دوش آب سرد و به طور کلی قرار گرفتن در معرض دمای سرد، میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و تولید چربی قهوه ای را تحریک می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان