4 فایده ژلاتین بر سلامت بدن از زیبایی تا استخوان ها + طرز تهیه کلاژن خانگی

خط سلامت: تحقیقات نشان داده است مصرف ژلاتین و برخی از انواع ویتامین ها، نقش مهمی در کلاژن سازی ایفا می کند.

4 فایده ژلاتین بر سلامت بدن از زیبایی تا استخوان ها + طرز تهیه کلاژن خانگی

ژلاتین پروتئینی است که از کلاژن به دست می آید. کلاژن و ژلاتین هر دو پروتئین های مشابهی دارند و ممکن است مزایای مشابهی داشته باشند. 

در حالی که انسان های اولیه اغلب بافت های همبند، تاندون ها و سایر قسمت های حیوانات حاوی کلاژن را می خوردند، اکثر رژیم های غذایی مدرن فاقد کلاژن و ژلاتین هستند. ژلاتین به دلیل محتوای پروتئین بالا و اسیدهای آمینه، اغلب به عنوان مکمل مصرف می شود. 

فواید ژلاتین برای سلامتی

ژلاتین پروتئینی است که ممکن است به سلامت پوست، مفاصل، مو، ناخن و روده کمک کند. همچنین این ماده، بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها را نیز فراهم می‌کند که فواید سلامتی فراوانی را با خود به همراه دارد.

کلاژن سازی و پوست هیدراته

پروتئین و اسیدهای آمینه موجود در ژلاتین می تواند به بدن کمک کند کلاژن بیشتری بسازد که عنصری حیاتی برای داشتن پوست سالم است. با افزایش سن، سطح کلاژن طبیعی افراد کاهش می یابد. این می تواند منجر به از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست و ایجاد چین و چروک شود. یک مطالعه نشان داد که مصرف کلاژن باعث بهبود رطوبت پوست و کاهش چین و چروک می شود. 

روده های سالم

پروتئین های موجود در ژلاتین می توانند به حمایت از دیواره روده، از جمله ساخت پوشش مخاطی محافظ در روده ها کمک کنند . در مطالعات اولیه روی موش‌ها، ژلاتین به محافظت از پوشش روده در برابر آسیب کمک کرد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید کامل این تأثیر در انسان مورد نیاز است.

ژلاتین همچنین حاوی اسید آمینه دیگری به نام گلوتامیک اسید است که می تواند به محافظت از دیواره روده در برابر آسیب و جلوگیری از نشتی روده کمک کند. 

کاهش قند خون

اسید آمینه گلیسین موجود در ژلاتین ممکن است به مدیریت سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. علاوه بر کاهش سطح قند خون، شرکت کنندگان در مطالعه که گلیسین را به عنوان یک درمان مصرف کردند، کاهش التهاب را نیز تجربه کردند.  

مفاصل و استخوان قوی تر

ژلاتین علاوه بر بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می تواند بافت های همبند را نیز تقویت کند. مطالعات نشان داده اند که مکمل های کلاژن مانند ژلاتین می توانند درد مفاصل را کاهش دهند. آنها همچنین دریافته اند که می تواند مفاصل را با افزایش تراکم غضروف تقویت کند.

طرز تهیه ژلاتین

ژلاتین در حال حاضر در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد، اما می توان آن را در خانه از طریق مکمل ها یا پودرهای ژلاتین نیز به غذاها اضافه کرد. پودر ژلاتین را می توان به سوپ، اسموتی، نوشیدنی یا سایر وعده های غذایی اضافه کرد. 

برای استفاده از پودر ژلاتین برای غلیظ شدن قوام سس ها، موس ها و دسرهای ژلاتینی، ابتدا باید پودر را در آب سرد قرار داده و هم بزنید تا غلیظ شود و گلوله شود. سپس می توان آن را حرارت داد تا تقریباً به جوش آید.

برای سوپ، می توانید آبگوشت غنی از ژلاتین خود را در خانه با قطعاتی از گوشت مانند مرغ یا گوشت گاو درست کنید. جوشاندن استخوان ها، غضروف ها و پوست در آب برای چند ساعت می تواند آبگوشتی با سطوح بالای ژلاتین ایجاد کند. 

آیا مصرف ویتامین ها باعث کلاژن سازی می شود؟ 

تولید کلاژن در بدن برای حفظ پوست سالم و جوان مهم است. زمانی که سطح کلاژن بدن سالم باشد، سلول‌های حاوی کلاژن ظاهری قوی و جوان به خود می‌گیرند. رویکردهای مختلفی ممکن است به تقویت یا بازیابی کلاژن کمک کنند که شامل مصرف مکمل‌ها، تغییر رژیم غذایی و درمان‌های پزشکی است

ویتامین کلاژن ساز

در میان ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سنتز کلاژن، ویتامین C ممکن است یکی از حیاتی‌ترین ویتامین‌ها در نظر گرفته شود؛ زیرا تاثیر آن، در تبدیل اسید آمینه پرولین به یک ترکیب کلاژن‌ساز است.

ساختار کلاژن در درجه اول از سه آمینو اسید کلیدی گلیسین، پرولین و هیدروکسی پرولین می‌آید. بنابراین ویتامین C توانایی بدن برای تولید کلاژن را فعال می‌کند.

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می‌کند که نقش کلیدی در سنتز پروتئین‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی دارد. بدون ویتامین C کافی، توانایی بدن برای تولید کلاژن کاهش می‌یابد. همچنین می‌توانید با خرید قرص کلاژن و مصرف مرتب آن به تقویت ساخت هر چه بیشتر کلاژن در بدن کمک کنید.

علاوه بر این، ویتامین C برای سنتز هیالورونیک اسید نیز حیاتی است. هیالورونیک اسید برای تسریع زمان بهبودی و تسکین درد مفاصل تبلیغ می‌شود. بدون سطوح کافی ویتامین C، بدن شما از غذاهای حاوی هیالورونیک اسید بهره کامل را نخواهد برد.

یک مطالعه نشان می‌دهد که هیالورونیک اسید می‌تواند به افزایش تولید کلاژن در بدن انسان کمک کند. هیالورونیک اسید به طور طبیعی در بدن یافت شده، اما با افزایش سن کاهش می‌یابد. خوردن غذاهای غنی از ویتامین C و اسیدهای آمینه می‌تواند سطح هیالورونیک اسید و کلاژن را در بدن افزایش دهد زیرا هر دو برای پوست مهم هستند.

کمبود ویتامین C می‌تواند منجر به کاهش سطح کلاژن شود و در نتیجه منجر به یک بیماری بالقوه جدی به نام اسکوربوت (اسکوروی) شود. علائم اسکوربوت عبارت‌اند از:

منابع ویتامین سی

بدن انسان نمی‌تواند به تنهایی ویتامین C بسازد، بنابراین شما باید آن را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید. غذاهایی مانند پرتقال، فلفل قرمز، کلم پیچ، کلم بروکسل، کلم بروکلی و توت فرنگی همگی سرشار از ویتامین C هستند. همچنین می‌توانید با خرید قرص ویتامین C نیز به تامین این ویتامین کمک کنید.

علاوه بر مصرف خوراکی، بسیاری از شرکت‌ها ویتامین C را به محصولات مراقبت پوستی خود اضافه می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف موضعی ویتامین C ممکن است به محافظت از پوست در برابر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و تغییرات رنگدانه‌های پوست کمک کند. با این حال، شواهد کافی برای تایید موثر بودن آن وجود ندارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان