این 6 ماده غذایی سلامت مغز و روان را تضمین می کند

خط سلامت: رژیم غذایی چگونه بر سلامت روان تأثیر می گذارد؟ وقتی رژیم غذایی حاوی مواد مغذی را دنبال می کنید، خود را برای نوسانات خلقی کمتر و توانایی بهبود یافته برای تمرکز آماده می کنید .

این 6 ماده غذایی سلامت مغز و روان را تضمین می کند

مطالعات نشان داده اند رژیم های غذایی سالم که عمدتاً از غذاهای کامل و فرآوری نشده تشکیل شده است، می تواند به کاهش علائم افسردگی و اضطراب کمک کند.

به گزارش خط سلامت غذاهایی که به کاهش التهاب سیستمیک در بدن کمک می‌کنند - مانند زردچوبه، زنجبیل، آجیل، دانه‌ها، ماهی‌های چرب، گوجه‌فرنگی، انواع توت‌ها، سبزیجات برگ سبز و روغن زیتون - می‌توانند از نظر جسمی و ذهنی کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید.

نقش رژیم غذایی و تغذیه در سلامت روان 

خوردن یک رژیم غذایی متعادل و نوشیدن مقدار زیادی آب برای سلامت روان مهم است . زندگی با اضافه وزن یا چاقی می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد.

عادات غذایی سالم و خوابیدن می تواند به سلامت روان کمک کند. مصرف الکل و کافئین می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد.

رعایت رژیم غذایی و انتخاب غذاهای سالم، منجر به افزایش سلامت روان و جسم می شود.

 رعایت رژیم غذایی سرشار از میوه‌، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم‌چرب، گوشت‌ قرمز بدون‌چربی و ماهی، احتمال ابتلا به بیماری های جسمی و مشکلات سلامت روان را کاهش می دهد.

رعایت رژیم غذایی و سلامت روان بیشتر

اگرچه رعایت رژیم غذایی خاص و یا مصرف انواع مکمل ها، به‌تنهایی نمی‌تواند مشکلات سلامت روان مانند افسردگی را درمان کند؛ با این حال داشتن تغذیه سالم جهت حفظ سلامت روان، یک ضرورت است.

خوردن غذاهای سرشار از ویتامین و مواد معدنی موردنیاز بدن، کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین و اسیدهای چرب،منجر به حفظ و ارتقائ کارکرد مغز می شود.

رعایت رژیم غذایی و افزایش کارکرد مغز

رعایت رژیم غذایی سالم که شامل انواع ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی است منجر به عملکرد مطلوب مغز می شود. عدم دسترسی به ویتامین ها و مواد معدنی، برای مدت زمان طولانی، احتمال ابتلا به مشکلات سلامت روان را افزایش می‌دهد.

رعایت رژیم غذایی مناسب و سلامت مغز

رعایت رژیم غذایی سالم منجر به عملکرد مطلوب و افزایش سلامت مغز می شود. یک رژیم غذایی سالم دربرگیرنده طیف وسیعی از مواد مورد نیاز بدن است؛ برخی از این مواد عبارتند از:

ویتامین‌ها و مواد معدنی

رژیم غذایی سالم که شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی است، نقشی مهمی در سلامت مغز دارد. ویتامین‌هایی که به‌طور خاص برای سلامت مغز مهم هستند عبارتند از:

ویتامین C؛ مرکبات و سبزیجات برگ‌سبز حاوی ویتامین C هستند.

ویتامین B؛ گوشت قرمز، ماهی، تخم‌‌مرغ، محصولات لبنی، غلات کامل و سبزیجات برگ‌دار حاوی  ویتامین B هستند.

همچنین مغز برای کارکرد مناسب به مواد معدنی مانند: منیزیم، سلنیوم و روی (زینک) نیاز دارد.

کربوهیدرات‌های پیچیده

کربوهیدرات‌های پیچیده که یکی از اجزاء مهم رژیم غدایی سالم هستند، از چند جهت برای مغز مفید هستند. در ابتدایی‌ترین سطح، مغز برای کسب انرژی به گلوکز نیاز دارد.

این قند ساده از کربوهیدرات موجود در غذا تأمین می‌شود. همچنین کربوهیدرات‌ها به مغز کمک می‌کنند تا انتقال‌دهنده‌ عصبی سروتونین را ترشح کند. سروتونین منجر به افزایش شادی و کاهش افسردگی و خمودگی می شود.

سعی کنید به‌جای مصرف میان‌وعده‌های شیرین و غلات فرآوری‌شده، از کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده کنید. کربوهیدرات‌های پیچیده در میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل و حبوبات یافت می‌شوند.

کربوهیدرات‌های پیچیده نسبت به کربوهیدرات‌های ساده که در شکر و غلات فرآوری‌شده یافت می‌شوند، با سرعت کمتری به گلوکز تبدیل می‌شوند؛ در نتیجه کربوهیدرات‌های پیچیده جریانی پایدار از سوخت را به مغز می‌رسانند.

اسید‌های آمینه

یکی از مهم ترین اجزاء رژیم غذایی سالم، اسید‌های آمینه هستند.

اسیدهای آمینه واحد تشکیل‌دهنده پروتئین‌ها هستند. مغز برای تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی به این مواد نیاز دارد. انتقال‌دهنده‌های عصبی پیام‌رسان‌هایی شیمیایی هستند که سینگال را بین سلول‌های عصبی جابه‌جا می‌کنند.

برای مثال انتقال دهنده عصبی سروتونین که احساس شادی و خوشبختی را به دنبال دارد؛ از آمینواسید تریپتوفان ساخته شده است.

همچنین دوپامین، انتقال‌دهنده‌ای که منجر به احساس لذت و سرخوشی می‌شود، از آمینواسید فنیل‌آلانین ساخته شده است. بدن ما این آمینواسید‌ها را از طریق غذا تأمین می‌کند.

اسیدهای چرب

اسیدهای چرب به عنوان یکی از مولفه های اصلی رژیم غذایی سالم، برای سلامت مغز ضروری هستند. بدن به طور طبیعی نمی‌تواند این اسیدهای چرب ضروری را  تولید کند، بلکه آن‌ها را از طریق غذهای مصرفی جذب می‌کند.

آب

آب شناخته شده ترین جزء یک رژیم غذایی سالم است. در صورتی که فرد به اندازه کافی در طول روز آب مصرف نکند، در دراز مدت، عواقب منفی فراوانی مانند کاهش تمرکز و تحریک پذیری را تجربه می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان