کمبود این ویتامین مغزتان را به چالش می اندازد

خط سلامت: ویتامین B12 یکی از مهم ترین ویتامین های گروهB است. سطوح متعادل این ویتامین برای عملکرد طبیعی دستگاه عصبی و تولید گلبول های قرمز ضروری است.

کمبود این ویتامین مغزتان را به چالش می اندازد

کمبود ویتامین B12 با مجموعه از پیامدهای منفی برای سلامتی همراه است. مشخص شده است یکی از جدی ترین عوارض ناشی از کمبود این ویتامین، تضعیف حافظه است.

به گزارش خط سلامت در این مطلب به معرفی عوارض ناشی از کمبود ویتامین B12 می پردازیم.

عوارض ناشی از کمبود ویتامین B12 

هرگونه اختلال و ضعف در بدن می‌تواند به کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی مرتبط باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد مشکلات حافظه و مهارت‌های تفکر می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین B12 باشد. ثابت شده است که به یاد آوردن خاطرات یا تمرکز هر دو با کمبود این ویتامین حیاتی مرتبط هستند.

به طور کلی، با افزایش سن افراد، مغز آنها کمتر کار می‌کند ولی داشتن سطوح کافی ویتامین B12 می‌تواند به محافظت از مغز در برابر تخریب عملکردی آن کمک کند.

نتایج بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین B12 با اختلال در شناخت و حافظه همراه است. همچنین فردی که کمبود این ویتامین را دارد، در دست و پای خود احساس سوزن سوزن شدن و بی‌حسی دارد. بدیهی است که هرچه سن بیشتر باشد، کمبود ویتامین ب12 می‌تواند آثار مخرب بیشتری روی حافظه برجای گذارد و اختلال شناختی را به دنبال داشته باشد.

اگر به تازگی متوجه شده‌اید که خود یا اطرافیانتان فراموش‌کار شده‌اید یا توانایی یادگیری در شما به اندازه گذشته نیست، علائم کمبود ویتامین B۱۲ را چک کنید و بعد در صورت لزوم به پزشک مراجعه نمایید تا خرید قرص ویتامین B12 را به شما تجویز کند.

این علائم عبارتند از:

کاهش وزن

ضعف و خستگی

 یبوست

تعادل ضعیف

گزگز یا بی‌حسی در دست و پا

افسردگی

درد دهان یا زبان. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان