6 علت علمی پرش پلک چشم

پرش پلک یک احساس بسیار عجیب است حرکات انقباض، ارتعاش و ریز پلک گاهی اوقات می تواند توسط عصب در چشم ایجاد می شوند.

6 علت علمی پرش پلک چشم

پلک انسان بسیار شکننده و حساس است. در بیشتر مواقع، انقباض به خودی خود متوقف می شود، اما زمانی که اینطور نیست، ممکن است زمان آن رسیده باشد که چند تغییر در سبک زندگی ایجاد کنید.

به گزارش خط سلامت پرش پلک شما احتمالاً ناشی از یکی از این شش مورد است. 

پرش پلک

6 علت علمی پرش پلک چشم

کافئین بیش از حد

نوشیدن بیش از حد قهوه ممکن است باعث پرش پلک شود. کافئین حاوی خواص محرکی است که می تواند ضربان قلب را افزایش دهد، متابولیسم را افزایش داده و عضلات خاصی را فعال کند. این می تواند عضلات چشم را  نیز درگیر کند.

به گفته متخصصان ماهیچه های چشم نسبت به سایر عضلات نسبت به کافئین حساس تر هستند. هیچ مقدار خاصی از کافئین وجود ندارد که باعث شود چشم شروع به تکان خوردن کند، اما کاهش مصرف آن ضرری ندارد.

وقتی مرتباً دچار پرش چشم می‌شوید، سعی کنید قبل از شروع پرش، قهوه یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار دیگری مصرف کرده‌اید یا خیر.

الکل

نوشیدن الکل می تواند همان تاثیر نوشیدن کافئین را روی پلک داشته باشد.

استرس

پرش چشم اغلب به دلیل استرس ایجاد می شود. بدن راه های متعددی برای مقابله با استرس دارد و تکان چشم یکی از آنهاست. بنابراین می‌توانید انقباض پلک را به عنوان نشانه‌ای در نظر بگیرید باید کمی سرعت خود را کاهش دهید. آیا مشکوک هستید که پرش پلک شما ناشی از استرس باشد؟ سعی کنید علت این امر را پیدا کنید و سعی کنید در آینده از آن جلوگیری کنید.

آلرژی

هنگامی که از آلرژی رنج می برید، چند اتفاق ممکن است برای چشمان شما بیفتد. آنها می توانند آبکی یا خشک شوند، ممکن است متورم شوند، خارش کنند، تحریک شوند یا ممکن است تکان بخورند.

 چشمان خسته

از آنجا که چشمان شما بیش از حد حساس است، کوچکترین چیزها می تواند آنها را ناراحت کند. به عنوان مثال کم خوابی می تواند تأثیر زیادی داشته باشد.

وقتی به اندازه کافی نخوابیده اید، چشمان شما خسته می شود و این احتمال وجود دارد که آنها شروع به تکان خوردن کنند. خوشبختانه، این به راحتی حل می شود: به موقع به رختخواب بروید! زمانی که به عینک نیاز دارید اما از آن استفاده نمی کنید، چشمان شما می تواند بسیار خسته شود.

حتی ناهنجاری های کوچک می تواند باعث خستگی چشم شود. به تمام آن صفحه‌هایی که در طول روز به آنها نگاه می‌کنیم فکر کنید (تلفن، کامپیوتر، تلویزیون…). اینها باعث می شوند که چشمان ما مجبور شوند بیش از حد کار کنند.

خشکی چشم

نوشیدن بیش از حد کافئین یا الکل می تواند باعث خشکی چشم شود، اما شما همچنین می توانید به دلیل موارد غیر مرتبط با الکل و کافئین دچار خشکی چشم شوید. افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند با این موضوع آشنا هستند. خشکی چشم می تواند باعث پرش پلک شود.

در واقع، همه علل با این عامل همراه هستند زیرا استرس و خستگی می تواند باعث خشکی چشم نیز شود که به نوبه خود می تواند منجر به پرش پلک شود.

نکات

یافتن راه حل نباید دشوار باشد. خواب و استراحت کافی و اطمینان از اینکه از استرس دوری می کنید می تواند کمک زیادی کند. ماساژ پلک نیز هر از چند گاهی می تواند کمک کننده باشد. هنگامی که متوجه خشکی چشمان خود شدید، می توانید از قطره های چشمی برای تسکین آنها استفاده کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان