7 چیزی که هنگام خرید مکمل باید به آن توجه کنید

خط سلامت: اگر بدانید که احتمالاً بیش از 100000 مکمل غذایی مختلف در بازار موجود است، شوکه خواهید شد. می گوییم "احتمالا" زیرا هیچ راهی برای تعیین عدد دقیق وجود ندارد.

7 چیزی که هنگام خرید مکمل باید به آن توجه کنید

تقریباً 74 درصد از بزرگسالان ایالات متحده به طور منظم ​مکمل مصرف می‌کنند.

به گزارش خط سلامت در اینجا بررسی خواهیم کرد چرا مکمل ها می توانند مشکل ساز باشند.

مکمل ها چه چیزی هستند؟

آیا تا به حال فکر کرده اید دقیقا چه چیزی به عنوان مکمل واجد شرایط است ؟ مکمل غذایی محصولی است که برای بلعیده شدن گفته می شود و به اشکال مختلف وجود دارد: قرص، کپسول، صمغ، مایعات یا پودر.

مکمل ها حاوی یک یا چند ماده غذایی مانند ویتامین، مواد معدنی، گیاهان دارویی، اسید آمینه یا ترکیبی از اینها هستند. 

مکمل ها مکمل رژیم غذایی هستند، نه جایگزین اقلام یا وعده های غذایی. اگر به کمک نیاز دارید و نمی توانید مواد مغذی ضروری خود را تنها از طریق رژیم غذایی دریافت کنید، می توانند به شما کمک کنند تا به اهداف غذایی روزانه خود برسید.

افرادی که رژیم‌های غذایی خاص دارند یا مبتلا به آلرژی‌های غذایی خاص هستند، ممکن است برای برآورده کردن نیازهای خود به مکمل‌ها اعتماد کنند. 

هنگام انتخاب مکمل چه نکاتی را باید در نظر گرفت

در زیر فهرستی از مواردی را که باید هنگام انتخاب یک مکمل غذایی در نظر بگیرید، شناسایی کرده ایم.

نیازهای غذایی خود را در نظر بگیرید

وقتی صحبت از رژیم‌های غذایی یا مکمل‌ها به میان می‌آید، یک مدل برای همه مناسب نیست. فقط به این دلیل که یک مکمل برای یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خوب است به این معنی نیست که برای شما مفید است. اولین قدم این است که نیازهای غذایی خود را در نظر بگیرید.

اگر به سویا حساسیت دارید و متوجه کمبود ویتامین شدید، برچسب مکمل را به دقت بررسی کنید تا آلرژن های احتمالی وجود داشته باشد. مکمل ها اغلب حاوی بیش از یک ماده هستند و ممکن است شامل پرکننده ها، چسباننده ها، نگهدارنده ها، شیرین کننده ها و یا طعم دهنده هایی باشد که ممکن است به آنها حساسیت داشته باشید.

اگر از رژیم غذایی خاصی پیروی می کنید، اطمینان حاصل کنید برچسب مکمل با محدودیت ها یا ترجیحات غذایی مطابقت دارد.

 کیفیت و ایمنی

انتخاب یک مکمل با کیفیت بالا مهم است زیرا درست مانند غذایی که می خورید، به بدن وارد می شود. انتخاب یک مکمل بی‌کیفیت می‌تواند خطرناک باشد، به طور بالقوه منجر به واکنش‌های آلرژیک یا بدتر شود، زیرا ممکن است برخی از مواد تشکیل دهنده حتی روی برچسب ذکر نشده باشند.

شفافیت مواد تشکیل دهنده

شرکت ها از نظر فنی اجازه ندارند هیچ گونه ادعای سلامتی در مورد محصول مکمل غذایی خود داشته باشند. با این حال، از آنجا که محصولات قبل از عرضه به بازار بررسی نمی شوند، این دری را برای اطلاعات گمراه کننده باز می کند. از خرید برندهایی که ادعاهای جسورانه و نادرست روی بطری یا در محل فروش دارند، خودداری کنید.»

دیگر پرچم‌های قرمزی که در فهرست مواد تشکیل دهنده باید به آنها توجه کرد عبارتند از «ترکیب اختصاصی»، «فرمول» یا «پیچیده». وقتی محصولی این فهرست را دارد، نیازی نیست که مقدار وزنی هر یک از مواد موجود در ترکیب را روی برچسب مشخص کند.

درعوض، تولیدکنندگان به سادگی می‌توانند وزن «کمپلکس» یا «مخلوط» را به‌عنوان یک کل فهرست کنند و بدون تعیین مقدار، فهرستی از مواد تشکیل دهنده را فهرست کنند. این می تواند گمراه کننده و به طور بالقوه خطرناک باشد زیرا هیچ راهی برای تعیین مقدار همه مواد موجود در مکمل وجود ندارد.

گزینه های آلرژن دوست

خواندن برچسب‌های مواد غذایی برای افراد مبتلا به آلرژی غذایی بسیار مهم است ، اما برخلاف برچسب‌های مواد غذایی، شرکت‌های مکمل‌ها ملزم نیستند آلرژن‌های رایج را روی برچسب‌های شان برجسته یا حتی فهرست کنند. این امر اهمیت بررسی آزمایشات، گواهینامه ها و مهر و موم های شخص ثالث را تقویت می کند.

گزینه دیگری که هنگام انتخاب مکمل ها دارید، مکمل های ارگانیک یا غیر ارگانیک است. مکمل‌های ارگانیک معمولاً گران‌تر خواهند بود، اما این لزوماً به این معنی نیست که برای شما بهتر هستند.

ارزیابی نیازهای مواد مغذی

مقدار زیاد یک چیز خوب ، حتی یک ویتامین یا مواد معدنی، لزوماً به معنای بهتر بودن آن نیست. برخی از مواد مغذی دارای چیزی هستند که "حد بالایی قابل تحمل" نامیده می شود که توسط موسسه ملی بهداشت تعیین شده است. این به «بالاترین سطح دریافت مواد مغذی است که احتمالاً هیچ خطری برای اثرات نامطلوب سلامتی برای تقریباً همه افراد در جمعیت عمومی ندارد» اشاره دارد.

از این اطلاعات یک ارزش روزانه به مقدار کمتری تنظیم می شود تا نیازها را بدون ایجاد خطر برآورده کند. تجاوز از ارزش روزانه مزایای سلامتی اضافی را به همراه ندارد و ممکن است خطر فراتر رفتن از حد بالایی قابل تحمل یک ماده مغذی را افزایش دهد.

مکمل ها باید به عنوان یک شبکه ایمنی استفاده شوند. در حالی که غذا باید همیشه در اولویت باشد، همیشه نمی‌توان 100 درصد از مواد غذایی خود را از غذاهای کامل به دلایل مختلف مصرف کرد: آلرژی‌های غذایی، ترجیحات سبک زندگی، محدودیت‌های زمانی، بودجه و غیره. اینجاست که مکمل‌ها وارد می‌شوند.   

 بهترین فرم ها

هنگام انتخاب یک مکمل، چیزهای زیادی برای انتخاب دارید، چه کپسول، صمغ یا پودر. اما کدام فرم بهتر جذب بدن شما می شود؟  مصرف یک قرص یا کپسول در حین حرکت آسان تر است، به خصوص اگر اغلب سفر می کنید.

نحوه بسته بندی یک ماده مغذی باید در نظر گرفته شود، زیرا برخی مواد مغذی و مواد غذایی می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. چند مثال: کلسیم به جذب ویتامین D کمک می کند، ویتامین C ممکن است به جذب آهن کمک کند، اما کافئین ممکن است جذب ویتامین C را مهار کند.

مکمل های روغن ماهی و ویتامین های محلول در چربی (ویتامین های D، E، K و A) بهتر است همراه با غذای حاوی چربی برای جذب بهینه مصرف شود.

از آنجا که نحوه تعامل مواد مغذی می تواند پیچیده باشد، بهتر است همیشه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود و به طور خاص در صورت امکان با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا تعیین کنید که کدام شکل برای شما بهترین است.  

 تأیید پزشک را دریافت کنید

قبل از شروع هر مکمل جدید، همیشه مهم است که ابتدا با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. در اینجا چند سوال وجود دارد که باید از پزشک، داروساز یا متخصص تغذیه خود بپرسید: 

آیا مصرف این مکمل برای من مفید خواهد بود؟

آیا این مکمل می تواند به من در مورد شرایط پزشکی خاص یا پیشگیری از بیماری کمک کند؟

چه مقدار از این مکمل باید مصرف کنم؟

آیا باید آن را روزانه مصرف کنم؟

چه زمانی از روز باید این را مصرف کنم؟

با غذا مصرف کنم یا بدون غذا؟

کدام شکل برای من بهتر است: قرص، قرص جویدنی، صمغ، مایع یا پودر؟

چه نوع ویتامین یا مواد معدنی بهتر است (به عنوان مثال، ویتامین D2 یا D3، اکسید منیزیم یا سیترات منیزیم)؟

آیا عوارض جانبی احتمالی وجود دارد؟

کدام برند را پیشنهاد می کنید؟

آیا این مکمل با سایر داروها یا مکمل هایی که مصرف می کنم تداخل خواهد داشت؟ 

آیا چیز دیگری در مورد این مکمل باید بدانم؟

چه کسانی باید از مکمل ها اجتناب کنند؟

کسانی که باردار و شیرده هستند نیازهای منحصر به فردی دارند و باید مراقب هر گونه مکملی که مصرف می کنند باشند. کودکان خردسال ممکن است نتوانند دوز کامل مکمل ها را تحمل کنند و فقط در صورت تجویز پزشک اطفال باید مکمل مصرف کنند. افراد مبتلا به بیماری های قبلی مانند سرطان، بیماری قلبی، بیماری کبد یا سیستم ایمنی ضعیف باید در مورد مکمل ها احتیاط بیشتری داشته باشند، زیرا ممکن است با داروها تداخل داشته باشند یا وضعیت آنها را بدتر کنند.

علاوه بر این، حتی اگر باردار یا شیرده نیستید و مشکلات وضعیت سلامتی ندارید، مطمئن شوید که در مورد هرگونه تداخل دارویی احتمالی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. 

مکمل‌های غذایی می‌توانند به پر کردن شکاف‌های تغذیه‌ای در رژیم غذایی هر فرد کمک کنند، اما نباید جایگزین رژیم غذایی سالم شوند.

مکمل‌های غذایی می‌توانند جزء بسیار مفیدی برای برنامه غذایی افراد باشند. با این حال، همیشه باید قبل از افزودن یک قرص یا پودر دیگر به برنامه روزانه خود احتیاط کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان