8 فایده اعجاب انگیز زردآلو برای سلامتی + زردآلو خشک بهتر است یا تازه؟

خط سلامت: زردآلو سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که می تواند چشم، پوست، دستگاه گوارش و سلامت کلی شما را تقویت کند.

8 فایده اعجاب انگیز زردآلو برای سلامتی + زردآلو خشک بهتر است یا تازه؟

زردآلو ی رسیده را گاز بزنید جوانه‌های چشایی از طعمی که عمدتاً شیرین اما کمی ترش است لذت خواهند برد.

به گزارش خط سلامت بث چروونی، متخصص تغذیه، می گوید: زردآلو سرشار از آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری قلبی کمک می کند. آنها همچنین دارای مواد مغذی هستند که سلامت چشم، پوست و روده را تقویت می کنند.

آیا زردآلو مفید است؟

زردآلو نه تنها سالم است، بلکه برخی کارشناسان آن را یک غذای فوق العاده نیز می دانند . آنها کالری کم، فیبر بالایی دارند و به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، حاوی این مواد مغذی مهم هستند:

بتاکاروتن .

لوتئین .

پتاسیم .

ویتامین A.

ویتامین سی .

ویتامین E.

زآگزانتین.

 پیشگیری از سرطان و بیماری های مزمن 

بتاکاروتن، لوتئین، زآگزانتین و ویتامین های A، C و E همگی به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند . آنتی اکسیدان ها ترکیبات طبیعی هستند که از سلول های در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند .

رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که ناپایدار هستند، زیرا الکترون ندارند. 

رادیکال‌های آزاد تعداد زوج الکترون می‌خواهند، بنابراین الکترون‌ها را از مولکول‌های دیگر بدن می‌دزدند. از آنجا، این یک اثر دومینو است. مولکول‌های بیشتری ناپایدار می‌شوند و وضعیتی به نام استرس اکسیداتیو ایجاد می‌کنند.

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که رادیکال های آزاد بیش از حد وجود داشته باشد که منجر به آسیب سلولی و بافتی می شود.

تحقیقات این فرآیند را با بیماری های مزمن مرتبط دانسته اند، از جمله:

سرطان .

بیماری قلب و عروقی .

بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید .

آنتی اکسیدان ها با خنثی کردن رادیکال های آزاد به جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک می کنند. آنتی اکسیدان ها به جای دزدیدن الکترون ها از مولکول های پایدار، آنها را از رادیکال های آزاد می گیرند.

 به بینایی و سلامت چشم کمک می کند

آنتی اکسیدان های زردآلو از چشمان شما نیز محافظت می کند. مطالعات نشان می دهد ویتامین A و بتاکاروتن، ماده ای که بدن برای ساختن ویتامین A استفاده می کند، برای سلامت چشم مهم هستند.

ویتامین A و بتاکاروتن 

خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهید .

جلوگیری از شب کوری

خطر ابتلا به بیماری های چشمی مرتبط با افزایش سن مانند دژنراسیون ماکولا را کاهش دهید .

کاهش بینایی معکوس ناشی از کمبود ویتامین A.

ویتامین E، لوتئین و زآگزانتین نیز جادوی آنتی اکسیدانی خود را مستقیماً در چشمان شما اعمال می کنندآنها در برابر استرس اکسیداتیو که بر سلول های چشم تأثیر می گذارد محافظت می کنند.

 به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند

یک فنجان زردآلو (155 گرم) حدود 3.1 گرم فیبر دارد. اگر سن شما بین 19 تا 30 سال باشد، تقریباً 10٪ از مقدار توصیه شده روزانه را می دهد.

فیبر محلول و نامحلول هر دو فوق‌ستارگان سلامت روده هستند و زردآلو هر دو را دارد . فیبر نامحلول به نرم نگه داشتن مدفوع (مدفوع) کمک می کند، بنابراین می توانید مدفوع منظم و مفیدتری داشته باشید. فیبر محلول باکتری های مفیدی را که در روده شما ساکن هستند تغذیه می کند. به علاوه، فیبر به مدیریت وزن کمک می کند زیرا به شما کمک می کند مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

کنترل بهتر قند خون .

خطر کمتر چاقی .

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی .

پوست زردآلو بیشتر فیبر دارد. همچنین می‌توانید مصرف فیبر را با خوردن آن‌ها به صورت خشک افزایش دهید زردآلوهای خشک حاوی حدود سه برابر بیشتر از زردآلوهای تازه فیبر هستند. آنها همچنین تقریباً شش برابر قند بیشتری در خود دارند.

 به حفظ سلامت پوست کمک می کند

نه تنها ویتامین های A و C از سلول های پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند، بلکه ویتامین C به افزایش میزان کلاژن در پوست نیز کمک می کند. کلاژن مانند چارچوب یک خانه، ساختاری را که برای قوی بودن نیاز دارد به پوست می دهد.

به طور طبیعی با افزایش سن کلاژن را از دست می دهید. این منجر به نشانه‌های آشکار پیری می‌شود، مانند خطوط ریز و چین و چروک. ویتامین C ممکن است به کند کردن این روند کمک کند و در نتیجه پوستی سفت تر و جوان تر داشته باشد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد ویتامین های C و E ممکن است برای محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) با هم کار کنند.  در بررسی هفت مطالعه محققان دریافتند  مصرف مکمل‌های بتاکاروتن برای حداقل 10 هفته به جلوگیری از آفتاب‌سوختگی افراد کمک می‌کند .

سایر فواید زردآلو

شما را هیدراته نگه می دارد (زردآلو حدود 86 درصد آب است).

فشار خون خود را کاهش دهید.

جلوگیری از آسیب کبدی .

پس از تمرین ، الکترولیت ها و تعادل مایعات خود را بازیابی کنید.

چگونه زردآلو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

زردآلوهای تازه کوچک هستند، بنابراین اگر نمی‌توانید در یکی از آن‌ها توقف کنید، نگران زیاده‌روی در آن نباشید.

اما اگر دیابت دارید ، حتما آنها را با پروتئین بدون چربی مانند آجیل همراه کنید تا از افزایش قند خون جلوگیری کنید . در حالی که زردآلو و سایر میوه ها منبع سالم کربوهیدرات هستند، مقدار زیاد آن می تواند ناسالم باشد.

زردآلوی خشک هم همینطور است، که نسبت به زردآلو تازه، کربوهیدرات و قندهای افزوده بیشتری دارد. زردآلو خشک همچنین دارای فیبر و سایر مواد مغذی بیشتری نسبت به زردآلوی تازه است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان