اگر هر روز 12 گردو بخورید مغزتان مثل ساعت کار خواهد کرد

خط سلامت: گردو حاوی ترکیبات مختلف با اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. مطالعات نشان می دهد مصرف مکمل با گردو در رژیم غذایی ممکن است شناخت را بهبود بخشد و خطر ویا پیشرفت بیماری آلزایمر (AD) را کاهش دهد.

اگر هر روز 12 گردو  بخورید مغزتان مثل ساعت کار خواهد کرد
استرس اکسیداتیو و التهاب عصبی نقش مهمی در روند پیری ، اختلال شناختی خفیف (MCI)، بیماری‌ آلزایمر (AD) و سایر اختلالات مغزی دارند.
به گزارش خط سلامت پروتئین بتا آمیلوئید (Aβ) جزء اصلی پلاک های آمیلوئید در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر (AD) است. مطالعات متعدد نشان می دهد که Aβ تولید رادیکال های آزاد در نورون ها را افزایش می دهد که منجر به آسیب اکسیداتیو و مرگ سلولی می شود. Aβ همچنین می تواند با افزایش سیتوکین ها و آنزیم های پیش التهابی التهاب عصبی را القا کند.

 مطالعات نشان می دهد رژیم غذایی حاوی گردو می تواند استرس اکسیداتیو را با کاهش تولید رادیکال های آزاد و با تقویت دفاع آنتی اکسیدانی کاهش دهد این گزارش‌ها فواید یک رژیم غذایی غنی‌شده با گردو را در اختلالات مغزی و سایر بیماری‌های مزمن، به دلیل اثرات افزودنی یا هم افزایی اجزای گردو برای محافظت در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب در این بیماری‌ها، نشان می‌دهند.

زوال عقل با اختلال پیش رونده عملکرد شناختی مرتبط با سن در چندین حوزه (حافظه، یادگیری، قضاوت، جهت گیری، زبان و درک مطلب) تعریف می شود و در نتیجه بر فعالیت های روزمره زندگی و عملکرد اجتماعی در افراد مسن تأثیر می گذارد. شیوع زوال عقل در طول سال‌ها به دلیل افزایش جمعیت در حال افزایش است.

در سال 2015، 47 میلیون نفر در سراسر جهان از زوال عقل رنج می بردند و تخمین زده می شود که 131 میلیون نفر تا سال 2050 به زوال عقل مبتلا شوند. زوال عقل عمدتاً در افراد مسن تر از 65 سال رخ می دهد، در حالی که همبودی نیز یک اتفاق رایج است. به طور کلی قبل از آن اختلال شناختی خفیف (MCI) رخ می دهد. تخمین کنونی این است که 33 درصد از سالمندان با زوال عقل می میرند. هزینه سالانه مراقبت از زوال عقل در سراسر جهان تقریباً 818 میلیارد دلار است.

بیماری آلزایمر (AD) یک اختلال تخریب کننده عصبی است که به تدریج منجر به از دست دادن حافظه و کاهش عملکردهای شناختی در یک دوره زمانی 5 تا 20 ساله می شود. اگرچه انواع مختلفی از زوال عقل وجود دارد، AD به عنوان شایع ترین علت زوال عقل در میان افراد مسن رتبه بندی می شود و بیش از 60٪ موارد زوال عقل را تشکیل می دهد.

دمانس عروقی دومین زوال عقل شایع است و پس از آن زوال عقل با اجسام لوی قرار دارد. پس از میلاد حدود 25 میلیون نفر در سراسر جهان از جمله 5.5 میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد. در مجموع 10 درصد از جمعیت بالای 65 سال و نزدیک به 50 درصد از افراد بالای 85 سال به بیماری AD مبتلا هستند. علائم نوروپاتولوژیک AD شامل از دست دادن نورون و تجمع تدریجی پروتئین بتا آمیلوئید فیبریلار (Aβ) به عنوان پلاک های آمیلوئیدی و رشته های مارپیچی جفت شده به عنوان گره های عصبی فیبریلاری در مغز است. 

MCI یک حالت میانی بین پیری سالم و زوال عقل زودرس در نظر گرفته می شود. شیوع MCI بین 10 تا 20 درصد در افراد 65 سال یا بیشتر است. اگرچه این افراد می توانند فعالیت های روزانه را انجام دهند، اما در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به زوال عقل در عرض 3 تا 10 سال در نظر گرفته می شوند. بنابراین، این دوره زمانی یک پنجره مداخله هدفمند بالقوه برای کاهش خطر، پیشگیری یا به تاخیر انداختن شروع و پیشرفت اختلال شناختی و زوال عقل فراهم می کند. 

حدود 35 درصد از موارد زوال عقل به عوامل خطر قابل اصلاح نسبت داده می شود که شامل عروق (بیماری قلبی عروقی، فشار خون بالا، سکته مغزی)، متابولیک (دیابت، چاقی میانسالی)، ضربه به سر، افسردگی و عوامل سبک زندگی (کیفیت رژیم غذایی، سوء مصرف الکل، محرومیت از خواب) است. ). تخمین زده می شود که 33 درصد از موارد زوال عقل را می توان با مدیریت بهتر و مداخله هدفمند این عوامل خطر، به ویژه فشار خون بالا، افسردگی، دیابت و چاقی به تأخیر انداخت یا از آن پیشگیری کرد .

ارتباط بین رژیم غذایی و سلامتی به طور فزاینده ای آشکار می شود، با شواهد گسترده ای مبنی بر اینکه غذاهای گیاهی غنی از فلاونوئیدها و فنل ها به عنوان آنتی اکسیدان های دفاعی کارآمد هستند، در نتیجه استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند که به پاتوفیزیولوژی بسیاری از بیماری ها از جمله اختلالات عصبی، قلبی عروقی کمک می کند.

بیماری (CVD)، فشار خون بالا و دیابت. در بخش‌های بعدی، شواهدی را بررسی می‌کنیم که نشان می‌دهد مداخله زودهنگام با رژیم غذایی غنی‌شده با گردو می‌تواند خطر را کاهش دهد و/یا شروع را به تاخیر بیاندازد یا پیشرفت زوال شناختی و زوال عقل را به دلیل افزایش استرس اکسیداتیو و التهاب درگیر در فرآیند پیری و زوال عقل و ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی گردو.

استرس اکسیداتیو ناشی از عدم تعادل سطح رادیکال های آزاد و دفاع آنتی اکسیدانی در بدن است. افزایش سطح رادیکال های آزاد سمی است و اگر حذف نشود با لیپیدها، پروتئین و اسیدهای نوکلئیک موجود در سلول واکنش داده و به عملکرد سلولی آسیب می رساند.

در نتیجه، استرس اکسیداتیو بر ویژگی‌های غشا مانند سیالیت، فعالیت آنزیم‌ها، انتقال یون و اتصال متقابل پروتئین‌ها تأثیر می‌گذارد. افزایش آسیب اکسیداتیو در نهایت منجر به مرگ سلولی می شود. مغز به ویژه در برابر استرس اکسیداتیو آسیب پذیر است زیرا 20٪ از کل اکسیژن دریافتی بدن را مصرف می کند (به دلیل نیاز به انرژی بیشتر)، و ظرفیت آنتی اکسیدانی محدود و مقادیر بیشتری از لیپیدهای غیراشباع دارد.

چندین مطالعه با مدل های انسانی و تجربی نشان می دهد که افزایش استرس اکسیداتیو و التهاب از ویژگی های مهم در روند پیری و در AD است که می تواند باعث اختلال عملکرد عصبی و مرگ شود. . افزایش آسیب اکسیداتیو همانطور که با افزایش پراکسیداسیون لیپیدی، اکسیداسیون پروتئین و اکسیداسیون DNA مشهود است در مغز، مایع مغزی نخاعی (CSF) و نمونه های خون افراد مبتلا به AD نشان داده شده است.

افزایش آسیب اکسیداتیو نیز در مغز و نمونه خون افراد مبتلا به MCI، و در CSF افراد با علائم اولیه زوال عقل گزارش شده است. چندین گزارش نشان می دهد Aβ با افزایش استرس اکسیداتیو باعث مرگ نورون ها می شود . تولید Aβ نیز به دلیل استرس اکسیداتیو افزایش می یابد، که سپس باعث آسیب اکسیداتیو بیشتر می شود.

مطالعات متعدد نشان می دهد که آبشارهای التهاب عصبی با واسطه سلول های میکروگلیا فعال شده، که سیتوکین های پیش التهابی را آزاد می کنند، نقش مضری در AD دارندچندین مطالعه ارتباط التهاب مزمن را با سایر بیماری ها از جمله CVD، دیابت، افسردگی، بیماری پارکینسون (PD) و فشار خون بالا نشان داده اند.

ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی گردو

چندین خط شواهد نشان می دهد گردو  ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن را به دلیل اثرات افزودنی یا هم افزایی اجزای آن با اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی کاهش دهد. گردو دارای محتوای بالایی (3.68 میلی مول بر اونس) از آنتی اکسیدان ها، از جمله فلاونوئیدها، اسید فنولیک (الاژیک اسید)، ملاتونین، فولات، گاما توکوفرول (ویتامین E)، سلنیوم، جوگلون و پروآنتوسیانیدین است.

از 1113 ماده غذایی مختلف که از نظر محتوای آنتی اکسیدانی مورد آزمایش قرار گرفتند، گردو در رتبه دوم قرار گرفت. در میان میوه های خشک، گردو بهترین اثر آنتی اکسیدانی را دارد، همانطور که با این واقعیت نشان می دهد که گردو دارای بالاترین محتوای فنلی است، پس از آن بادام و بادام هندی و سپس کشمش. گزارش دیگری نشان داد که 50 گرم گردو در مقایسه با یک لیوان 8 اونس آب سیب یا یک تخته شکلات شیری دارای محتوای فنلی قابل توجهی بیشتری است.

اگرچه اکثر آجیل ها حاوی چربی های تک غیراشباع هستند، اما فقط گردو عمدتاً دارای چربی غیراشباع چندگانه است

اثرات مفید رژیم غذایی غنی شده با گردو بر عملکرد شناختی

مطالعات اخیر نشان داده است  مکمل های غذایی طولانی مدت با گردو ممکن است خطر را کاهش دهد یا شروع / پیشرفت MCI و AD را به تاخیر بیندازد.

در کارآزمایی بالینی با زنان مسن‌تر، مصرف طولانی‌مدت آجیل (به‌ویژه گردو) با عملکرد شناختی بهتر مرتبط گزارش شد. در این مطالعه 15467 زن (70 سال یا بیشتر؛ میانگین سنی: 74 سال) شرکت کردند.

تفاوت در نمرات شناختی بین زنانی که پنج وعده یا بیشتر آجیل در هفته مصرف می کردند و زنانی که آجیل مصرف نمی کردند معادل دو سال پیری شناختی بود. 

مطالعه دیگری روی 64 بزرگسال جوان اثرات مکمل غذایی کوتاه مدت (8 هفته ای) با گردو را بر عملکرد شناختی بررسی کرد . حافظه، حالات خلقی، استدلال کلامی و استدلال غیرکلامی در ابتدا و در پایان دوره مداخله تغذیه ای 8 هفته ای مورد ارزیابی قرار گرفت.

افزایش قابل توجهی در استدلال کلامی استنباطی در افراد تحت رژیم غذایی غنی شده با گردو وجود داشت، اما تفاوت معنی داری برای خلق، حافظه یا استدلال غیرکلامی وجود نداشت. این ممکن است به این دلیل باشد که مکمل غذایی گردو تنها به مدت هشت هفته در این مطالعه انجام شد.

تاثیر گردو در سایر اختلالات مغزی و بیماری های مزمن

استرس اکسیداتیو و التهاب نه تنها در MCI و AD، بلکه در سایر اختلالات مغزی مانند PD، افسردگی، اوتیسم، اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و چند بیماری مزمن مرتبط با سن نقش اساسی دارند.

گردو و بیماری پارکینسون، افسردگی، سکته مغزی و صرع

افسردگی در افرادی که از زوال عقل رنج می برند بسیار شایع است و به عنوان یک عامل خطر برای زوال عقل در نظر گرفته می شود. بیش از 20 درصد از افراد مبتلا به زوال عقل نیز مبتلا به افسردگی هستند و چندین نفر دیگر علائم افسردگی را نشان می دهند. رژیم غذایی غنی‌شده با گردو ، باعث تمرکز بهتر، سطح انرژی بالاتر و ناامیدی کمتر می شود. همچنین مشخص شد که بروز سکته مغزی در افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای همراه با آجیل مخلوط استفاده می کردند، حدود 50 درصد کاهش می یابد.

صرع 50 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و با تشنج های مکرر تعریف می شود. رژیم غذایی غنی‌شده با گردو اثرات محافظت‌کننده عصبی و ضد تشنج نشان داد و همچنین مرگ‌ومیر را کاهش داد .

 گردو و دیابت نوع 2

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با افراد غیر دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند. یک مطالعه کوهورت بزرگ روی 83818 زن (سن: 34 تا 59 سال) نشان داد مکمل غذایی 1 اونس آجیل، مانند گردو، پنج بار یا بیشتر در هفته، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. 

گردو و بیماری های قلبی عروقی

عوامل خطر متابولیک قلبی که در اواسط زندگی ایجاد می شوند (فشار خون، چاقی، چربی خون بالا) نیز عوامل خطر بالقوه برای زوال شناختی و زوال عقل در نظر گرفته می شوند. چند مطالعه نشان دادند گردو در رژیم غذایی می تواند خطر بیماری قلبی را با بهبود عوامل خطر متابولیک قلبی کاهش دهد. رژیم غذایی غنی شده با گردو می تواند کلسترول کل و کم چگالی (LDL) را کاهش دهد، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) را افزایش دهد و فشار خون، التهاب و تشکیل پلاک را کاهش دهد. 

 گردو و وزن بدن

برخلاف انتظارات،مطالعات اپیدمیولوژیک و بررسی‌های سیستماتیک مطالعات مختلف نشان داده‌اند مصرف گردو در رژیم غذایی در مقایسه با رژیم غذایی شاهد به افزایش وزن کمک نمی‌کند یا مانع از کاهش وزن نمی‌شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان