آب برنج برای رشد مو موثر است یا نه؟

خط سلامت: آیا آب برنج برای مو مفید است؟ آب برنج برای قرن ها در فرهنگ های آسیایی به عنوان یک درمان زیبایی مورد استفاده قرار گرفته است.

آب برنج برای رشد مو موثر است یا نه؟

آب برنج در رسانه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است زیرا تأثیرگذاران زیبایی آن را به عنوان درمانی معجزه آسا برای رشد موهای بلند و سالم تبلیغ می کنند. با این حال، آیا واقعاً به رشد موهای شما کمک می کند یا فقط تبلیغات است؟

به گزارش خط سلامت ما همه چیزهایی را که باید در مورد آب برنج برای مو بدانید بررسی خواهیم کرد. 

آب برنج چیست؟

آب برنج آبی است که برنج پخته شده یا در آن خیسانده شده است و حاوی مقدار زیادی نشاسته و همچنین سایر مواد مغذی است. آب برنج منبع غنی از موارد زیر است: 

اینوزیتول

ویتامین E

ویتامین B

منیزیم

فیبر

فلز روی

منگنز

برخی از ویتامین ها و مواد مغذی موجود در آب برنج نقش مهمی در تقویت موی سالم دارند، از جمله: 

ویتامین E

ویتامین E سرشار از نوعی آنتی اکسیدان به نام توکوترینول است. نشان داده شده است رشد مو را در افرادی که آلوپسی دارند افزایش می دهد.

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی مهم برای بسیاری از عملکردهای بدن است. مطالعات انجام شده روی زنان با موهای نازک نشان داد مصرف مکمل منیزیم خوراکی باعث افزایش رشد موی آنها پس از 90 تا 180 روز می شود.

ویتامین B

بیوتین یکی از ویتامین های B است که بیشترین ارتباط را با رشد مو دارد. کمبود بیوتین با ریزش مو همراه است، زیرا بیوتین جزء مهمی از تولید کراتین است که برای رشد مو و ناخن های سالم مهم است.

فلز روی

ریزش مو می تواند یکی از عوارض جانبی کمبود روی باشد. برای رشد و ترمیم بافت مو ضروری است. مکمل روی در کاهش ریزش مو در افراد مبتلا به کمبود روی موثر بوده است.

طرز تهیه آب برنج برای مو

وقتی صحبت از درمان های زیبایی می شود، به اندازه آب برنج ارزان و آسان نیست. چندین روش محبوب برای تهیه آب برنج وجود دارد، از جمله: 

خیساندن کوتاه

یک فنجان برنج را بشویید. دو تا سه فنجان آب اضافه کنید و بگذارید برنج 30 دقیقه تا دو ساعت خیس بخورد. 

روش جوشاندن

برنج را طبق معمول بپزید، اما آب بیشتری از حد معمول اضافه کنید. وقتی پخت برنج تمام شد، آن را صاف کنید و آب آن را برای استفاده روی موهایتان ذخیره کنید. 

 

 

روش تخمیر

برخی از طرفداران آب برنج معتقدند اجازه دادن به تخمیر آب برنج خیس شده برای دو تا سه روز باعث افزایش آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها و مواد معدنی می شود. 

اگر می خواهید از آب برنج استفاده کنید، گزینه خیساندن کوتاه بهترین گزینه است زیرا جوشاندن آب ممکن است برخی از ویتامین ها را از بین ببرد، در حالی که تخمیر آن می تواند باعث ایجاد باکتری شود. 

برای استفاده از آب برنج، موهای خود را طبق معمول شامپو بزنید و آبکشی کنید. سپس آب برنج را روی موهای خود بریزید. بگذارید 20 دقیقه بماند سپس با آب گرم کاملاً بشویید. 

آیا آب برنج برای مو مفید است؟

شواهد زیاد نشان می دهد آب برنج می تواند به رشد موهای شما کمک کند. مردم Huangluo، چین از آن به عنوان بخشی از رژیم مراقبت از مو استفاده می کنند و همچنین عنوان "بلندترین دهکده مو جهان" را در کتاب رکوردهای جهانی گینس به دست آورده اند. با این حال، هیچ مدرک علمی استفاده از آب برنج برای رشد مو را تایید نمی کند. 

اگرچه حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مرتبط با موهای سالم است، اما بیشتر مطالعات در مورد این ویتامین‌ها و مواد معدنی روی افرادی انجام شده است که کمبود آنها را داشتند، نه آنهایی که سطوح طبیعی داشتند.

عوارض جانبی آب برنج روی مو

آب برنج خطرات قابل توجهی در استفاده از آن ندارد، بنابراین باید بی خطر باشد. با این حال برخی از افراد باید قبل از امتحان با پزشک خود صحبت کنند، از جمله افرادی که: 

اگزما

افراد مبتلا به اگزما یا درماتیت آتوپیک التهاب و خارش دارند زیرا پوست آنها نمی تواند یک سد رطوبتی کافی را حفظ کند. اگر چه در صورت ابتلا به اگزما ممکن است در مصرف آب برنج مشکلی نداشته باشید، بهتر است ابتدا یک ناحیه کوچک را آزمایش کنید یا با متخصص پوست خود صحبت کنید. 

ریزش مو

اگر ریزش مو دارید نباید آب برنج را به عنوان اولین درمان امتحان کنید. ابتدا با پزشک صحبت کنید زیرا بسیاری از علل ریزش مو دارای درمان های تایید شده موثر هستند. 

راه های اثبات شده برای رشد سریعتر موها

اگر به روش های علمی اثبات شده برای رشد سریعتر موها علاقه مند هستید، این موارد را به جای آب برنج امتحان کنید: 

برای کمبود مواد مغذی بررسی شوید.

یک رژیم غذایی متعادل بخورید.

به طور خاص، مطمئن شوید به اندازه کافی ویتامین های B و D، آهن، روی و اسیدهای چرب امگا 3 را در رژیم غذایی خود دریافت می کنید.

مکمل های بیوتین و کلاژن را امتحان کنید . 

درمان های شیمیایی را به حداقل برسانید. 

از برس زدن موهای خیس خودداری کنید.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان