چه افرادی در تب بالا تشنج می کنند؟ + علائم و راهکار

خط سلامت: تشنج به این دلیل رخ می دهد که مغز به دلایل خاصی به شدت تحریک می شود و اصطلاحا طوفان الکتریکی در مغز، رخ می دهد.

چه افرادی در تب بالا تشنج می کنند؟ + علائم و راهکار

تشنج در نتیجه تحریک شدید مغز اتفاق می افتد. در حقیقت تشنج زمانی اتفاق می افتد که شلیک های نورونی در مغز افزایش می یابد و اتصالات طبیعی بین سلول های مغز به درستی عمل نمی کند.

به گزارش خط سلامت لرزش عضلانی ناشی از تشنج به این دلیل رخ می دهد که مغز سیگنال هایی را به گروه های عضلانی مختلف ارسال می کند و دستور انقباض را صادر می کند.

تشنج در کودکان

تشنج یک رویداد نسبتا شایع است و 4 درصد از افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند. احتمال تشنج بستگی به آستانه مقاومت مغز در برابر فعالیت الکتریکی اضافی دارد. در نوزادان و کودکان، تب بالا باعث کاهش آستانه مقاوت مغز در برابر فعالیت الکتریکی می شود و در نتیجه تشنج های ناشی از تب اتفاق می افتد.  همچنین ضربه ای که به سر وارد می شود گاهی اوقات منجر به تشنج می شود.

آیا تشنج یکبار اتفاق می افتد؟

احتمال ابتلای مجدد به تشنج تقریباً 20٪ است.

تشنج با از دست دادن هوشیاری، سفت شدن بدن و لرزش اتفاق می افتد. اکثر تشنج ها خود به خود متوقف می شوند.

اقدامات لازم برای کمک به فردی که دچار تشنج شده است

اقدامات لازم برای کمک به فردی که دچار تشنج شده است عبارت است از:

اولین قدم این است که یک نفس عمیق بکشید و سعی کنید آرام بمانید.

اطمینان حاصل کنید که چیزی در نزدیکی وجود نداشته باشد که فرد مبتلا به تشنج به آن برخورد کند.

چیزی در دهان فرد مبتلا به تشنج نگذارید. فردی که تشنج می کند معمولاً به اندازه کافی نفس می کشد. باز کردن اجباری فک می تواند دندان ها را بشکند یا منجر به  گاز گرفتن انگشتان شود.

اگر تشنج فرد بیش از 3-5 دقیقه طول کشید، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

پس از توقف تشنج، فرد را به پهلو بخوابانید و تا بیدار شدن یا رسیدن کمک های پزشکی در کنار او بمانید.

تشنج ناشی از تب چقدر شایع است؟

تقریباً از هر 25 کودک، یک کودک حداقل یک تشنج ناشی از  تب را تجربه خواهد کرد. تشنج های تب معمولاً در کودکان بین 6 ماه تا 5 سال رخ می دهد و به ویژه در کودکان نوپا شایع است. کودکان به ندرت تشنج ناشی از تب را قبل از 6 ماهگی یا بعد از 3 سالگی تجربه می کنند. 

علائم تشنج ناشی از تب چیست؟

در طول تشنج ناشی از تب، کودک اغلب هوشیاری خود را از دست می دهد و تکان می خورد و اندام های دو طرف بدن را حرکت می دهد.  کودک به ندرت سفت می شود یا فقط در بخشی از بدن، مانند بازو یا پا، یا فقط در سمت راست یا چپ، دچار انقباض می شود. اکثر تشنج های ناشی از تب یک یا دو دقیقه طول می کشند، اگرچه برخی از آنها می توانند به کوتاهی چند ثانیه و برخی دیگر بیش از 15 دقیقه طول بکشند.

اکثر کودکان مبتلا به تشنج  ناشی از تب، دمای بالاتر از 102 درجه فارنهایت( 38 درجه سانتی گراد) دارند. بیشتر تشنج های  ناشی از تب در اولین روز تب کودک اتفاق می افتد. 

چه چیزی کودک را در معرض تشنج های مکرر تب می کند؟

چند عامل خطر ابتلای کودک به تشنج های مکرر ناشی از تب را افزایش می دهد، از جمله سن کم (کمتر از 15 ماه) در اولین تشنج، تب های مکرر و داشتن اعضای نزدیک خانواده با سابقه تشنج  ناشی از تب. اگر تشنج بلافاصله پس از شروع تب یا زمانی که درجه حرارت نسبتاً پایین است رخ دهد، خطر عود بیشتر است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان