خواب بی کیفیت احتمال ابتلا به آب سیاه را افزایش می دهد

خط سلامت: خواب بی کیفیت با گلوکوم که یکی از علل اصلی نابینایی است، رابطه دارد.

خواب بی کیفیت احتمال ابتلا به آب سیاه را افزایش می دهد

خواب بی کیفیت، مطابق آنچه برخی تحقیقات جدید نشان می دهد احتمال ابتلا به مشکلات بینایی، نظیر آب سیاه یا گلوکوم را افزایش می دهد.

به گزارش خط سلامت یک مطالعه روی یک پایگاه داده با بیش از 400 هزار نفر انجام شد تا ارتباط بین خواب و کاهش بینایی را بررسی کند. نتایج نشان داد بین کیفیت خواب و احتمال ابتلا به آب سیاه یا گلوکوم رابطه وجود دارد.

خواب چه رابطه با آب سیاه یا گلوکوم دارد؟

خواب بی کیفیت یک عامل خطر برای ابتلا به مشکلات بینایی است.

آب سیاه یا گلوکوم با از دست دادن تدریجی سلول های حساس به نور در چشم و آسیب عصب بینایی مشخص می شود. در صورت عدم درمان، می تواند باعث کوری غیرقابل برگشت شود . 112 میلیون نفر در سراسر جهان ممکن است تا سال 2040 تحت تأثیر قرار گیرند.

در یک مطالعه جدید، محققان انواع مشکلات خواب نظیر: خواب بیش از حد، بی خوابی، خواب آلودگی در طول روز و خروپف را در نظر گرفتند.

در این مطالعه محققان از داده‌های بیش از 409 هزار شرکت‌کننده با میانگین سنی 57 سال استفاده کردند. این مطالعه مدت خواب طبیعی را 7 تا 9 ساعت تعریف می کرد. محققان از سوابق پزشکی و داده های دیگر برای ردیابی سلامت و طول عمر شرکت کنندگان استفاده کردند.

در طول یک دوره نظارت 10 ساله، محققان 8690 مورد آب سیاه یا گلوکوم را شناسایی کردند. در این پژوهش خواب آلودگی مکرر در طول روز 20 درصد، بی خوابی 12 درصد و خروپف تا 4 درصد، خطر ابتلا به آب سیاه یا گلوکوم را  افزایش می داد.

در این مطالعه شرکت‌کنندگان مبتلا به آب سیاه یا گلوکوم معمولاً مسن‌تر و مرد بودند، فشار خون بالا یا دیابت داشتند و در برخی موارد سابقه سیگار کشیدن داشتند. همچنین نویسندگان این مطالعه گفتند این امکان وجود دارد که خود آب سیاه یا گلوکوم بر الگوهای خواب تأثیر بگذارد.

چرا خواب با آب سیاه رابطه دارد؟

فشار داخلی چشم که عامل کلیدی در ایجاد آب سیاه یا گلوکوم است، زمانی که هورمون های خواب از کم ترشح می شوند، افزایش می یابد.

همچنین نویسندگان خاطرنشان کردند افسردگی و اضطراب، که معمولا با بی خوابی همراه هستند،  دلیل تولید نامنظم کورتیزول فشار داخلی چشم را نیز افزایش می دهند.

 اتحقیقات نشان داده است اپیزودهای تکراری یا طولانی مدت کاهش اکسیژن به دلیل آپنه خواب (قطع ناگهانی تنفس در طول خواب) نیز به عصب بینایی آسیب می رساند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان