نگذارید کودکان و نوجوانان نوشابه و کافئین بنوشند + این یافته علمی را جدی بگیرید

خط سلامت: مطالعه‌ای که روی کودکان 9 و 10 ساله نشان داد کودکانی که روزانه نوشابه‌های کافئین‌دار مصرف می‌کنند، در مقایسه با کودکانی که کمتر این نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنند، دو برابر بیشتر احتمال دارد در 12 ماه آینده شروع به نوشیدن الکل کنند.

نگذارید کودکان و نوجوانان نوشابه و کافئین بنوشند + این یافته علمی را جدی بگیرید

نوشابه های کافئین دار نوشابه، نوشیدنی های گازدار هستند که حاوی کافئین هستند، محرکی که می تواند سطح هوشیاری و انرژی را افزایش دهد.

به گزارش خط سلامت علاوه بر کافئین، این نوشابه‌ها اغلب حاوی سطوح بالایی از قند یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی، همراه با طعم‌ها و افزودنی‌های مختلف هستند که آن‌ها را در سراسر جهان برای انرژی زا بودن یا نوشیدنی‌های طراوت‌بخش محبوب می‌کند.

با این حال، مطالعات نشان داده اند مصرف نوشابه های کافئین دار  با سوء مصرف مواد مرتبط است. نوشیدن منظم این نوشابه ها، به ویژه در مقادیر زیاد، با افزایش احتمال آزمایش با سایر موادی که اثرات محرک مشابهی دارند، مرتبط است. در حالی که بیشتر مطالعات روی نوجوانان متمرکز شده است، ارتباط بین مصرف نوشابه کافئین دار و مصرف مواد در کودکان پیش از نوجوانی کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.

مینا کووان، نویسنده این مطالعه از دانشگاه ملی سئول و همکارانش ارتباط بین مصرف نوشیدنی‌های نوشابه کافئین‌دار و عوامل خطر مصرف مواد در کودکان پیش‌نوجوان را بررسی کردند.

محققان داده های مطالعه رشد شناختی مغز نوجوانان (مطالعه ABCD) را تجزیه و تحلیل کردند، یک پروژه طولانی مدت و گسترده با هدف درک اینکه چگونه رشد مغز بر عملکرد شناختی، اجتماعی و عاطفی نوجوانان تأثیر می گذارد. آنها بر داده های 11878 کودک 9 تا 10 ساله که از 21 ایالت مختلف ایالات متحده تمرکز کردند.

نتایج نشان داد کودکان خانواده‌هایی با سابقه مصرف مواد مخدر و سطح تحصیلات پایین‌تر احتمال بیشتری دارد که نوشابه‌های کافئین‌دار مصرف کنند. این نوشیدنی ها همچنین در میان پسران، کودکان سیاه پوست، آنها که شاخص توده بدنی بالاتر، نظارت والدین پایین، درآمد خانواده کمتر، خواب ناکافی و رفتارهای بیرونی بیشتر داشتند، محبوبیت بیشتری داشت. رفتارهای بیرونی‌سازی که شامل اعمال پرخاشگرانه و ضداجتماعی می‌شود، اغلب نشانه تلاش فرد برای تنظیم احساسات یا تکانه‌ها است.

کودکانی که مقادیر زیادی نوشیدنی کافئین دار مصرف می کردند، تکانشگرتر بودند و نمرات پایین تری در آزمون های حافظه فعال داشتند. مصرف این نوشیدنی ها پیش بینی کننده نوشیدن الکل در 12 ماه بعد بود.

نتایج حاضر نشان می دهد نوشیدن نوشابه کافئین دار در کودکان با تغییر عملکرد عصبی رفتاری مرتبط است این مطالعه نشان می‌دهد نیاز شدیدی به ایجاد توصیه‌های مبتنی بر شواهد برای مصرف نوشابه کافئین‌دار در خردسالان وجود دارد، زیرا هیچ اتفاق نظری در مورد دوز بی‌خطر نوشابه کافئین‌دار در کودکان وجود ندارد و برخی از کودکان در معرض خطر بالاتر عوارض جانبی ناشی از مصرف مکرر نوشابه کافئین‌دار هستند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان