فواید چای ماسالا برای سلامتی+ 2 نکته مهم احتیاطی

خط سلامت: یک چای معطر و تند که در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده است، یک نوشیدنی سنتی هندی است که به آن «ماسالا چای» نیز می‌گویند که به معنای «چای تند» نیز نامیده می‌شود.

فواید چای ماسالا برای سلامتی+ 2 نکته مهم احتیاطی

یک فنجان چای ماسالا نه تنها یک نوشیدنی دنج و خوشمزه است بلکه دارای مزایای بالقوه برای سلامتی، از جمله خواص ضد التهابی و فواید سلامت قلب، تا حدی به لطف ترکیب غنی ادویه ها است.

به گزارش خط سلامت  چای ماسالا جایگاه ویژه ای در فرهنگ و غذاهای هندی دارد. استفاده از آن در طول سال ها تکامل یافته است و به اشکال مختلف مانند چای لاته سرد و دسرهای دم کرده چای ماسالا ظاهر می شود. علاوه بر طعم لذت بخش، چای ماسالا به دلیل توانایی بالقوه اش در حمایت از هضم غذا و سیستم ایمنی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و آن را نه تنها به دلیل طعم، بلکه به دلیل خواص سالم آن به نوشیدنی محبوب تبدیل می کند.

چای ماسالا سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

یکی از مزایای قابل توجه نوشیدن چای ماسالا ، پتانسیل آن برای کمک به هضم است. ادویه های مورد استفاده در چای ماسالا ، به ویژه زنجبیل و هل، به دلیل خواص گوارشی خود شناخته شده اند. برخی از ترکیبات موجود در زنجبیل، مانند زنجبیل، ممکن است با تحریک جریان بزاق و ترشحات معده و مسدود کردن سروتونین، به کاهش حالت تهوع کمک کنند.

همچنین ممکن است به کاهش نفخ ، گاز و سوء هاضمه کمک کند.

دارچین یکی دیگر از افزودنی های رایج چای ماسالا است که ممکن است به کاهش علائم سوء هاضمه کمک کند.

چای ماسالا برای قلب خوب است

مصرف واقعی چای ماسالا مانند چای سیاه، به طور قابل توجهی با کاهش خطر فشار خون بالا (فشار خون بالا)، نارسایی قلبی و سکته ایسکمیک مرتبط است.

حتی یک مطالعه منتشر شده نشان داد که مصرف چای سیاه باعث کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم ("بد") در افراد مبتلا به کلسترول بالا می شود .

ادویه های موجود در دستور پخت چای سنتی ماسالا ممکن است از سلامت قلب حمایت کند به عنوان مثال هل، یک عنصر رایج در چای ماسالا نشان داده شده است که دارای فعالیت های ضد فشار خون (کاهش فشار خون بالا) است و ممکن است خواص کاهش دهنده کلسترول داشته باشد.

چای ماسالا و سرطان 

مطالعات اخیر نشان داده‌اند مصرف منظم چای سیاه که برای تهیه چای استفاده می‌شود، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها کمک کند.

اعتقاد بر این است آنتی اکسیدان های موجود در چای سیاه، به ویژه پلی فنول ها و فلاونوئیدها، نقش مهمی در خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن دارند که می تواند منجر به آسیب سلولی و سرطان شود.

در حالی که مکانیسم‌های دقیق هنوز در حال تحقیق هستند، شواهد نشان می‌دهد ترکیب چای سیاه در رژیم غذایی می‌تواند راهی ساده و موثر برای کاهش احتمال ابتلا به انواع خاصی از سرطان باشد.

یک مطالعه در سال 2023 نشان داد مصرف چای سیاه ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان مرتبط باشد .

یک متاآنالیز نشان داد مصرف چای ماسالا ممکن است با کاهش خطر سرطان سینه، آندومتر، کبد و دهان مرتبط باشد .

ممکن است از سلامت شناختی حمایت کند

چای ماسالا در صورت مصرف منظم ممکن است به فواید شناختی کمک کند. ترکیبات موجود در چای سیاه، مانند تافلاوین و تیاروبیگین، پتانسیل افزایش حافظه، تمرکز و قابلیت‌های پردازش را نشان داده‌اند.

کافئین موجود در چای ممکن است برخی از فواید سلامت شناختی را نیز ارائه دهد.

یک مطالعه نشان داد که پس از ارزیابی بیش از 4000 بزرگسال چینی بالای 54 سال، مصرف بیشتر چای با کاهش زوال شناختی در میان شرکت کنندگان در مطالعه مرتبط بود.

خاصیت ضد التهابی دارد

یکی از مزایای سلامتی قابل توجه چای ماسالا خواص ضد التهابی آن است. ترکیبی از ادویه های مورد استفاده در چای ماسالا  مانند زنجبیل، دارچین و میخک به دلیل اثرات ضد التهابی قوی خود شناخته شده است. این ادویه ها می توانند به کاهش التهاب و مبارزه با بیماری های مرتبط با التهاب مزمن کمک کنند و راهی طبیعی و خوش طعم برای حمایت از سلامت و تندرستی کلی ارائه دهند.

وقتی صحبت از دارچین می شود، نشان داده شده است این ادویه سرشار از مولکول های زیستی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، از جمله ترکیبات فنلی، مانند پروآنتوسیانیدین های A و B و کامفرول است.

ارزش غذایی

کالری: 120

چربی: 2.35 گرم (گرم)

چربی اشباع شده : 1.35 گرم

چربی غیر اشباع:  0.49 گرم

سدیم: 48 میلی گرم (میلی گرم)

کربوهیدرات : 22 گرم

فیبر : 0 گرم

شکر: 21 گرم

پروتئین: 4 گرم

از آنجا که چای ماسالا حاوی شیر است، مواد مغذی مانند کلسیم و ویتامین D را فراهم می کند . با این حال، حاوی مقدار قابل توجهی قند اضافه شده است و به همین دلیل، باید در حد اعتدال مصرف شود. برای کسانی که به شرایطی مانند دیابت نیاز به محدودیت قند اضافه دارند، چای باید با احتیاط مصرف شود.

خطرات نوشیدن چای ماسالا 

خطرات نوشیدن چای ماسالا کم است، اما این دو مورد است که باید در نظر داشت:

مشکلات خواب:

یکی از خطرات بالقوه نوشیدن چای، به ویژه زمانی که به مقدار زیاد مصرف شود، محتوای کافئین آن است. کافئین، محرک طبیعی موجود در برگ های چای ماسالا ، می تواند منجر به بی خوابی ، اضطراب، مشکلات گوارشی و در برخی موارد افزایش ضربان قلب و فشار خون شود.

افزایش قند خون:

یکی دیگر از خطرات قابل توجه مرتبط با مصرف مکرر چای، پتانسیل قندهای اضافه شده برای افزایش سطح قند خون است. بسیاری از آماده‌های چای، به‌ویژه آنهایی که در کافه‌ها یا انواع بسته‌بندی تجاری یافت می‌شوند، حاوی مقادیر قابل توجهی شکر برای افزایش طعم هستند.

نکاتی برای مصرف چای

راه های زیادی برای لذت بردن از چای ماسالا وجود دارد و در حالی که برخی از آنها برای سلامتی بهتر از دیگران هستند، غیر منطقی است که بگوییم یک راه برای لذت بردن از این نوشیدنی وجود دارد. اگر بر روی حمایت از سلامت خود تمرکز کرده اید و در عین حال چای ماسالا را در رژیم غذایی خود قرار می دهید، در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

با آب تازه شروع کنید: همیشه از آب تازه و صاف شده برای جوشاندن استفاده کنید. کیفیت آب می تواند بر طعم نهایی چای تاثیر بگذارد.

چای و ادویه های باکیفیت را انتخاب کنید: برای بهترین طعم، چای سیاه با برگ های شل و با کیفیت بالا و ادویه های تازه و کامل را انتخاب کنید. قبل از دم کشیدن آنها را به آرامی خرد کنید تا طعم بیشتری آزاد شود.

عاقلانه شیرین کنید: چای خود را با توجه به ذائقه شیرین کنید، اما در نظر داشته باشید که از شیرین کننده های طبیعی مانند عسل یا شربت افرا برای طعم ظریف تر با مقداری آنتی اکسیدان اضافی استفاده کنید.

شیر مهم است: انتخاب شیر می تواند به میزان زیادی روی خامه و غنای چای تأثیر بگذارد. شیر پرچرب سنتی است، اما جایگزین های گیاهی یا شیر کم چرب نیز می توانند به خوبی کار کنند.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان