فواید 10 نوع چای برای سلامتی

خط سلامت: چای چیزی بیش از یک نوشیدنی آرامش بخش است که در شروع یا پایان روز از آن لذت ببرید.

فواید 10 نوع چای برای سلامتی

برگ‌های چای بعد از رسیدن، چیده، فرآوری (تخمیر) و خشک می‌شود و بسته به میزان فرآوری نوع و خواص چای فرق می‌کند.

نوشیدن انواع خاصی از چای با مزایای سلامتی متعددی از جمله بهبود سلامت قلب، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش خطر بیماری‌های مزمن بسته به نوع چای مرتبط است. جالب اینجاست که برخی از چای‌ها به دلیل داشتن مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌ها ، پلی فنول‌ها و سایر ترکیبات مفید ، فواید سلامتی بارزتری نسبت به دیگران دارند.

به گزارش خط سلامت، دو دسته چای وجود دارد: «چای واقعی» که از گیاه کاملیا سیننسیس سرچشمه می گیرد و دمنوش های گیاهی که معجونی از گیاهان، گیاهان، میوه ها یا ادویه های مختلف هستند که در آب داغ دم کرده می شوند. چای های واقعی حاوی کافئین و همچنین آنتی اکسیدان هایی به نام کاتچین هستند. دمنوش‌های گیاهی - مانند بابونه، نعناع فلفلی یا هیبیسکوس - چای‌های فاقد کافئین هستند و فواید سلامتی بی‌شماری مانند تسکین ناراحتی معده، کاهش التهاب و تقویت آرامش را ارائه می‌دهند.

بیشتر چای‌ها راحتی در فنجان و مزایای سلامتی را برای بوت کردن ارائه می‌دهند، اما برخی ممکن است برای سلامتی شما مفیدتر از دیگران باشند. اگر به دنبال بهترین چای برای سلامتی خود هستید، در اینجا 10 چای برتر آورده شده است.

 چای سبز

یک فنجان با چای سبز تازه دم کرده در دو دست نگه دارید.

چای سبز به عنوان یکی از سالم ترین انتخاب ها در میان انواع مختلف چای، در درجه اول به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان ها برجسته می شود. چای سبز از گیاه کاملیا سیننسیس به دست می آید .

درست مانند سایر چای های واقعی، چای سبز در تهیه آن بی نظیر است. برگ ها به سرعت برداشت و بخارپز می شوند تا از اکسیداسیون جلوگیری شود و به آنها اجازه می دهد رنگ سبز طبیعی و مشخصات تغذیه ای قوی خود را حفظ کنند.

این فرآیند تضمین می‌کند که چای سبز سرشار از کاتچین‌ها، به‌ویژه اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)، یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به‌خاطر فواید بی‌شماری برای سلامتی شناخته شده است.

این فواید شامل کمک به کاهش وزن، حمایت از عملکرد مغز و مزایای سلامت قلب است.

چای سبز همچنین با کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها همراه است و دارای خواص ضد التهابی است و آن را برای کسانی که به دنبال بهبود سلامت کلی خود هستند، انتخابی برتر می کند.

 چای سیاه

چای سیاه که با طعم غنی و رنگ تیره آن متمایز می شود، انتخاب عالی دیگری است. این چای که به عنوان یک چای کاملا اکسید شده مشخص می شود، نسبت به چای سبز تحت فرآیند تخمیر طولانی تری قرار می گیرد که به طعم قوی و محتوای کافئین بالاتر آن کمک می کند.

منشاء آن از همان گیاه کاملیا سیننسیس ، تفاوت در فواید و مشخصات چای سیاه برای سلامتی در درجه اول به دلیل روش پردازش منحصر به فرد آن است. این روش غلظت فلاونوئیدها، به ویژه تافلاوین ها و تآروبیگین ها را افزایش می دهد، که آنتی اکسیدان های قوی شناخته شده برای حمایت از سلامت قلب با کمک به کاهش سطح کلسترول، بهبود سلامت روده و کاهش فشار خون هستند .

چای سیاه همچنین با کاهش خطر سکته مغزی و احتمال کمتر ابتلا به زوال عقل مرتبط است ، و آن را به یکی از سالم‌ترین گزینه‌های چای برای کسانی تبدیل می‌کند که قصد دارند سلامت کلی خود را تقویت کنند.

چای نعناع فلفلی

چای نعناع فلفلی یک دمنوش گیاهی محبوب است که از برگ های گیاه نعناع تهیه می شود که با نام علمی Mentha piperita شناخته می شود . این نه تنها به دلیل طعم با طراوت، بلکه به دلیل طیف گسترده ای از مزایای سلامتی آن مورد توجه قرار گرفته است.

چای نعناع سرشار از آنتی اکسیدان است و در شرایط خاص به هضم غذا کمک می کند. خواص ضد اسپاسم آن نیز به تسکین اسپاسم عضلانی و ناراحتی معده کمک می کند.

این به طور طبیعی بدون کافئین است، و برای کسانی که به دنبال کاهش مصرف کافئین خود هستند و در عین حال از یک نوشیدنی تسکین دهنده و خوش طعم لذت می برند، گزینه ای عالی است.

چای نعناع ممکن است مزایای منحصر به فردی را برای افرادی که بر کاهش سطح تستوسترون خود متمرکز هستند ، مانند برخی از افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ارائه دهد. برخی از داده ها نشان می دهد که نوشیدن چای نعناع ممکن است به افراد کمک کند تستوسترون پایین تری را تجربه کنند، اما برای تایید این موضوع به داده های با کیفیت بیشتری نیاز است.

چای بابونه

چای بابونه که از گل های خشک شده گیاه بابونه به دست می آید، یک دمنوش گیاهی پرمصرف است که به دلیل اثرات آرام بخشش شناخته شده است. به چند دلیل یک انتخاب سالم است. اول اینکه چای بابونه سرشار از آنتی اکسیدان است که در کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله بیماری قلبی و سرطان نقش دارد .

بابونه همچنین به دلیل داشتن آپیژنین، آنتی اکسیدانی که به گیرنده های خاصی در مغز متصل می شود تا اضطراب را کاهش دهد و خواب را آغاز کند، به دلیل پتانسیل خود برای ارتقای کیفیت خواب بهتر شناخته شده است.

علاوه بر این، چای بابونه دارای خواصی است که ممکن است به هضم غذا کمک کرده و شدت درد قاعدگی را کاهش دهد.

واص ملایم و تسکین دهنده آن، آن را به نوشیدنی عالی برای آرامش و کاهش استرس تبدیل کرده است.

 چای اولانگ​

چای اولانگ ، یک چای سنتی چینی است که در نقطه‌ای بین چای سبز و چای سیاه قرار می‌گیرد، فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد و آن را به گزینه‌ای عالی برای علاقه‌مندان به چای تبدیل می‌کند. پردازش منحصر به فرد آن شامل پژمرده شدن گیاه در زیر نور خورشید قوی و سپس اکسیداسیون قبل از پیچش و پیچش است.

این روش خاص خواص آنتی اکسیدانی و محتوای مواد معدنی را حفظ می کند که برای کاهش التهاب، حمایت از متابولیسم سالم و حمایت از سلامت قلب مفید است.

چای قاصدک

چای قاصدک که از ریشه و برگ گیاه قاصدک به دست می‌آید، به دلیل فواید فراوانی که دارد، به عنوان یک نوشیدنی سالم شناخته می‌شود. سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که به طور بالقوه به حمایت از سلامت کبد، تحریک هضم و کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند.

چای قاصدک همچنین دارای خواص دیورتیک است که به دفع سموم کمک می کند و سلامت کلیه ها را ارتقا می دهد. وجود آنتی اکسیدان های قوی، توانایی آن را برای مبارزه با استرس اکسیداتیو افزایش می دهد و از سلامت کلی حمایت می کند.

چای سفید

چای سفید که به خاطر رنگ سفید ظریفی که جوانه های آن را می پوشاند نامگذاری شده است، چایی است که به دلیل طعم و عطر لطیفش شناخته شده است. این چای عمدتاً از برگ ها و جوانه های جوان گیاه کاملیا سیننسیس منشاء می گیرد. ویژگی برجسته چای سفید محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن است. این ترکیبات می توانند به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کنند و ممکن است با کاهش خطر بیماری های مزمن از سلامت کلی حمایت کنند.

محتوای کم کافئین چای سفید آن را به یک نوشیدنی ملایم و آرام بخش برای بسیاری تبدیل می کند، که انرژی ظریفی را بدون لرزش های مرتبط با نوشیدنی های کافئین دار قوی تر ارائه می دهد. علاوه بر این، چای سفید به دلیل مزایای بالقوه آن، از جمله حمایت از سلامت قلب، کمک به مدیریت وزن و افزایش سلامت پوست مورد احترام است.

 چای رویبوس

چای رویبوس که منشأ آن منطقه fynbos آفریقای جنوبی است، یک چای گیاهی بدون کافئین است که از برگ های گیاه Aspalathus linearis تهیه می شود . این چای قهوه ای مایل به قرمز به دلیل طعم شیرین، خاکی و انواع فواید سلامتی آن مشهور است. رویبوس سرشار از آنتی اکسیدان است که به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند و به طور بالقوه خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

همچنین به دلیل خواص آرام بخشش، کمک به کاهش استرس و خواب آرام شناخته شده است .

 چای هیبیسکوس

فنجان سفید چای هیبیسکوس سالم که از قوری با گل های هیبیسکوس خشک شده در زمینه چوبی سفید ریخته می شود

چای هیبیسکوس، یک نوشیدنی با طراوت است که از گلبرگ های خشک گل هیبیسکوس سابداریفا تهیه می شود ، به دلیل طعم تند و فواید آن برای سلامتی شناخته شده است. حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و بتاکاروتن، به خنثی کردن رادیکال های آزاد که می توانند باعث التهاب و بیماری شوند، کمک می کند.

چای هیبیسکوس ممکن است به کاهش فشار خون و بهبود سلامت کلی قلب و عروق کمک کند و آن را به یک انتخاب سالم برای کسانی تبدیل کند که به دنبال تقویت رژیم غذایی خود با ترکیبات گیاهی مفید هستند.

چای زنجبیل

چای زنجبیل که به خاطر طعم و عطر تند متمایزش معروف است، یک نوشیدنی گیاهی محبوب است که از ریشه گیاه زنجبیل تهیه می شود. به دلیل محتوای غنی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فعال زیستی مانند جینجرول که دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است، به عنوان یک انتخاب سالم شناخته می شود. این خواص به مزایای سلامتی متعددی از جمله کاهش ناراحتی گوارشی، کاهش حالت تهوع و به طور بالقوه کاهش خطر بیماری های مزمن کمک می کند.

نکاتی در مورد مصرف چای

تهیه چای هم هنر است و هم علم. با جوشاندن آب شروع کنید، اما مراقب باشید که بیش از حد گرم نشوید - چای های مختلف در دماهای مختلف شکوفا می شوند. برای اکثر چای‌ها، دم کشیدن به مدت 3 تا 5 دقیقه، تعادل کامل طعم را استخراج می‌کند. اضافه کردن مواد کاربردی مانند زنجبیل برای هضم، عسل برای شیرینی یا لیمو برای تقویت ویتامین C را در نظر بگیرید.

انتخاب بین چای بدون برگ و چای کیسه ای می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت چای شما تأثیر بگذارد. چای‌های برگ‌دار ممکن است طعم و عطری عالی ارائه دهند، زیرا حاوی برگ‌های بزرگ‌تری هستند که فضایی برای گشاد شدن دارند و به طور کامل جوهر خود را در طول خیساندن آزاد می‌کنند. از طرف دیگر، کیسه های چای راحتی و سرعت را برای کسانی که در حال حرکت هستند، فراهم می کند.

زیاده روی در آب (به مدت طولانی ماندن چای در آب داغ) ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر دارد. انجام این کار می تواند منجر به طعم تلخ بویژه در چای سیاه و سبز شود. به طور مشابه، گرمای بیش از حد آب می تواند به برگ های ظریف چای، به ویژه چای های سفید و سبز، آسیب برساند و در نتیجه طعمی تند و سوخته ایجاد کند.

برای کسانی که نوشیدنی خنک‌تری را ترجیح می‌دهند، تبدیل چای به چای سرد ساده است. آن را قوی تر از حد معمول دم کنید، سپس روی یخ بریزید یا در یخچال خنک کنید تا از طعمی با طراوت روی چای مورد علاقه خود لذت ببرید. در روزهای آفتابی، دم کردن چای آفتاب با استفاده از اشعه های خورشید برای گرم کردن آب در حالی که چای شما تند است، یک راه سرگرم کننده برای لذت بردن از فصل است.

یک بررسی سریع

دنیای وسیع چای مجموعه‌ای از طعم‌ها، عطرها و فواید سلامتی را ارائه می‌دهد که هر ترجیح و نیازی را برآورده می‌کند. از چای سبز قوی و غنی از آنتی اکسیدان، عالی برای تقویت صبحگاهی گرفته تا بابونه تسکین دهنده، ایده آل برای یک عصر آرامش بخش، هر چای ویژگی های منحصر به فرد خود را به میز می آورد.

صرف نظر از اینکه در چه جایگاهی قرار می‌گیرند، هر یک از این 10 دمنوش پتانسیل این را دارد که گرما، راحتی و سلامتی را به برنامه روزانه اضافه کند. با این انواع آزمایش کنید تا فنجان کامل خود را بیابید و از لذت ساده و مزایای عمیق آن لذت ببرید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان