خاصیت شگفت انگیز نوشیدن منظم چای سیاه در آخرین پژوهش علمی

خط سلامت: چای یکی از نوشیدنی هایی است که در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد، اما شاید کمتر کسی بداند که این نوشیدنی پرطرفدار دارای خواصی است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و همچنین دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

خاصیت شگفت انگیز نوشیدن منظم چای سیاه در آخرین پژوهش علمی

مصرف کنندگان روزانه چای سیاه (چای تخمیر شده) 53 درصد کمتر در معرض ابتلا به پیش دیابت هستند و 47 درصد این افراد نیز حتی ریسک دیابت نوع دوم را نیز به شکل چشمگیری برای خود پایین آورده اند.

به گزارش خط سلامت هر چند که مکانیسم این اثربخشی هنوز به طور دقیق مشخص نشده اما محققان در جریان پژوهش مشترک دانشگاه های آدلاید و جنوب شرق چین دریافتند که دفعات استفاده و نوع چای مصرفی، تغییرات جالبی را در میزان گلوکز دفع شده در ادرار و وضعیت قند خون ایجاد کند. 

اما این چای شفابخش که به آن چای تیره(Dark Tea) می گویند با چای سیاه و سبزی که بیشترین میزان مصرف را در جهان دارند متفاوت است. در واقع این نوع چای تنها دسته ای از 6 چای اصلی چین است که در فرآیند تولید، تخمیر میکروبی می شود. به عبارت بهتر، تخمیر این نوع چای که به آن چای تخمیر شده یا پس از تخمیر نیز می گویند متفاوت از چای سیاه(کاملا تخمیر شده) و چای اولانگ(نیمه تخمیری) است.

فعالیت آنزیم های درون زا در چای سیاه یا اولانگ پیش از مرحله تخمیر میکروبی چای سیاه غیرفعال می شود آن هم در حالی که همین آنزیم های میکروبی و متابولیت ها هستند که خواص شگفت انگیزی را در چای دارک ایجاد کرده اند.

در عین حال تخمیر میکروبی همچنین ترکیبات زیست فعال منحصر به فردی (شامل آلکائوییدها، اسیدهای آمینه آزاد، پلی فنول ها، پلی ساکاریدها و مشتقات آنها) را تولید می کند که از خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی قوی برخوردار هستند.

دکتر «تونگزی وو»، محقق دانشگاه آدلاید معتقد است: در سال های اخیر، خواص مهم چای شامل کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و دیابت نوع دوم در تحقیقات بسیاری ثابت شده است اما همچنان مکانیسم این اثربخشی را نمی توان مشخص کرد. تحقیقات ما نشان می دهد نوشیدن منظم چای، میزان قند خون را با افزایش دفع گلوکز از ادرار کنترل کرده و مقاومت انسولین را بهبود می دهد. تاثیرات موثر کنترل متابولیکی می تواند با فرآیند خاص تولید چای سیاه از جمله تخمیر میکروبی مرتبط باشد.

این پژوهش بر جامعه 1923 نفری شامل 562 مرد و1361 زن در بازه سنی 28-20 سال ساکن 8 استان چین انجام شد. 436 نفر از شرکت کنندگان در این پژوهش مبتلا به دیابت بودند، 352 نفر علایم قبل دیابتی(قندخون بالاتر از حد نرمال) داشتند و 1135 نفر نیز سطح گلوکز خون شان در شرایط نرمال قرار داشت. بسیاری از این جامعه پژوهشی عادت به نوشیدن چای نداشتند و برخی نیز در تمام عمر تنها یک نوع چای را مصرف کرده بودند.

دکتر وو تاکید کرد: یافته های این پژوهش نشان می دهد که ترکیبات زیست فعال در چای سیاه می تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم دفع گلوکز در کلیه ها را تعدیل کرده و فعل و انفعالی شبیه مهارکننده های انتقال همزمان سدیم-گلوگز2(SGLT2) که داروی جدید ضد دیابت است ایجاد کند. این دارو نه تنها در پیشگیری و درمان دیایت نوع دوم موثر است، می تواند تاثیرات مراقبتی مهمی بر قلب و کلیه داشته باشد.

وی افزود: تحقیقات ما ثابت کرد نوشیدن روزانه چای سیاه خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می دهد و در روند کنترل قند خون به شدت موثر است.

بنابراین وقتی وضعیت سلامت مصرف کنندگان این نوع چای را بررسی می کنیم درمی یابیم که مردم تنها با یک گام ساده می توانند به آسانی رژیم غذایی و سلامت خود را بهبود دهند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان