نور خورشید در چه صورتی موجب سرطان پوست می شود؟

خط سلامت: وقتی به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می گیرید احتمال بروز سرطان پوست خواهد بود.

نور خورشید در چه صورتی موجب سرطان پوست می شود؟

ما اغلب چهره درخشان را با سلامتی مرتبط می‌دانیم، اما رنگ پوست به دست آمده از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا در برنزه کردن در واقع اثرات پیری را تسریع می‌کند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد .

به گزارش خط سلامت قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث بیشتر تغییرات پوستی می شود که ما آن را بخشی طبیعی از پیری می دانیم. با گذشت زمان، اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید به فیبرهای پوست به نام الاستین آسیب می رساند. هنگامی که این الیاف تجزیه می شوند، پوست شروع به افتادگی، کشش و از دست دادن توانایی خود برای بازگشت به جای خود پس از کشش می‌کند.

پوست همچنین راحت‌تر کبود و پاره می‌شود مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا بهبود یابد. بنابراین اگرچه ممکن است آسیب های ناشی از نور خورشید به پوست در دوران جوانی آشکار نباشد، اما قطعاً بعداً در زندگی خود را نشان خواهد داد.

نور خورشید با پوست چه می کند؟

وقتی به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می گیرید ممکن است به این عوارض مبتلا شوید .

ضایعات پوستی پیش سرطانی ( کراتوز اکتینیک ) و سرطانی (کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم) - به دلیل کاهش عملکرد ایمنی پوست

تومورهای خوش خیم

چین و چروک های ریز و درشت

کک و مک

نواحی تغییر رنگ پوست که رنگدانه های خالدار نامیده می شود

زردی - تغییر رنگ زرد پوست

تلانژکتازی - گشاد شدن عروق خونی کوچک زیر پوست

الاستوز - تخریب بافت الاستیک و کلاژن (باعث ایجاد خطوط، چین و چروک و افتادگی پوست)

نورخوشید+سرطان

انواع سرطان پوست

سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در ایالات متحده است و تعداد موارد همچنان در حال افزایش است. این رشد کنترل نشده سلول های غیر طبیعی پوست است. این رشد سریع منجر به تومورهایی می شود که یا خوش خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) هستند.

سه نوع اصلی سرطان پوست وجود دارد: کارسینوم سلول بازال ، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم . سرطان های سلول بازال و سلول سنگفرشی انواع کمتر جدی هستند و 95 درصد از سرطان های پوست را تشکیل می دهند. همچنین به عنوان سرطان های پوست غیر ملانومایی نامیده می شود، زمانی که به موقع درمان شوند بسیار قابل درمان هستند.

ملانوما که از سلول های رنگدانه پوست غیرطبیعی به نام ملانوسیت ها تشکیل شده است، جدی ترین شکل سرطان پوست است و عامل 75 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان پوست است. در صورت عدم درمان، می تواند به سایر اندام ها سرایت کند و کنترل آن دشوار است.

عامل شماره یک سرطان پوست

اشعه ماوراء بنفش (UV) از خورشید عامل شماره یک سرطان پوست است، اما اشعه ماوراء بنفش از تخت های برنزه کننده به همان اندازه مضر است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول ماه های زمستان شما را در معرض خطری مشابه قرار گرفتن در معرض تابستان قرار می دهد، زیرا اشعه UVA در نور روز وجود دارد.

قرار گرفتن در معرض آفتاب تجمعی باعث ایجاد سرطان پوست سلول بازال و سلول سنگفرشی می شود، در حالی که دوره های آفتاب سوختگی شدید، معمولاً قبل از 18 سالگی، می تواند خطر ابتلا به ملانوم را افزایش دهد. سایر علل کمتر شایع، قرار گرفتن مکرر در معرض اشعه ایکس و قرار گرفتن در معرض شغلی با برخی مواد شیمیایی است.

افراد معرض خطر سرطان پوست

اگرچه هر کسی ممکن است به سرطان پوست مبتلا شود، اما این خطر برای افرادی که پوست روشن یا کک و مکی دارند که به راحتی می سوزد و یا چشم های روشن و موهای بلوند یا قرمز دارند، بیشتر است. افراد با پوست تیره‌تر نیز مستعد ابتلا به انواع سرطان پوست هستند، اگرچه خطر ابتلا به آنها به میزان قابل توجهی کمتر است.

به غیر از رنگ چهره، سایر عوامل خطر شامل داشتن سابقه خانوادگی یا سابقه شخصی سرطان پوست، داشتن شغل در فضای باز و زندگی در آب و هوای آفتابی است. سابقه آفتاب سوختگی شدید و فراوانی (بیش از 30) خال بزرگ و نامنظم از عوامل خطر منحصر به فرد ملانوما هستند.

علائم سرطان پوست

شایع ترین علامت هشدار دهنده سرطان پوست، تغییر روی پوست است، به طور معمول یک خال جدید یا ضایعه پوستی یا تغییر در خال موجود.

کارسینوم سلول بازال ممکن است به صورت یک برآمدگی کوچک، صاف، مرواریدی یا مومی شکل روی صورت، گوش ها یا گردن، یا به صورت ضایعه صاف صورتی، قرمز یا قهوه ای روی تنه یا بازوها و پاها ظاهر شود.

کارسینوم سلول سنگفرشی می تواند به صورت یک ندول سفت و قرمز رنگ یا به صورت یک ضایعه صاف و پوسته پوسته ظاهر شود که ممکن است خونریزی کند و پوسته پوسته شود. هر دو سرطان سلول بازال و سلول سنگفرشی عمدتاً در مناطقی از پوست که اغلب در معرض نور خورشید قرار می گیرند، رخ می دهد، اما می تواند در هر جایی رخ دهد.

ملانوما معمولاً به صورت لکه یا برآمدگی رنگدانه ای ظاهر می شود اما می تواند قرمز یا سفید نیز باشد. ممکن است شبیه یک خال معمولی باشد، اما معمولاً ظاهر نامنظم تری دارد.

توصیه هایی برای پیشگیری از سرطان پوست

هیچ‌چیز نمی‌تواند آسیب‌های ناشی از نور خورشید را به طور کامل خنثی کند ، اگرچه پوست می‌تواند تا حدودی خود را ترمیم کند، به خصوص با محافظت مداوم در برابر آفتاب. بنابراین، برای شروع محافظت از خود در برابر نور خورشید هرگز دیر نیست. پوست شما با افزایش سن تغییر می‌کند برای مثال، کمتر عرق می‌کنید و بهبودی پوستتان بیشتر طول می‌کشد، اما می‌توانید با دور ماندن از نور خورشید این تغییرات را به تاخیر بیندازید.

برای کمک به پیشگیری از سرطان پوست این نکات را رعایت کنید:

20 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و هر 2 ساعت یکبار از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با فاکتور محافظت در برابر آفتاب برای محافظت در برابر UVB)، اکسید روی (برای محافظت در برابر UVA) و اکسید آهن (برای نور مرئی و آبی) استفاده کنید. پس از آن، اگر عرق می کنید یا شنا می کنید، بیشتر استفاده شود.

لباس، محصولات آرایشی و لنزهای تماسی را انتخاب کنید که محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش دارند.

از عینک آفتابی با محافظت کامل در برابر اشعه ماوراء بنفش و کلاه لبه پهن استفاده کنید تا صورت و گردن خود را سایه بزنید.

در ساعات اوج اشعه ماوراء بنفش (بین ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر) تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید خودداری کنید. اشعه‌های UVA که باعث پیری زودرس پوست و شروع سرطان پوست می‌شوند، در تمام طول روز ناپدید می‌شوند.

80 درصد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول زندگی یک فرد قبل از 18 سالگی است. به عنوان والدین، الگوی خوبی باشید و عادات پیشگیری از سرطان پوست را در فرزند خود تقویت کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان