چه زمانی از روز باید دوش بگیرید؟

خط سلامت: دوش گرفتن بخشی اساسی از برنامه روزانه اکثر افراد است. اما آیا زمان حمام ترجیحی شما - صبح یا شب - می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد؟

چه زمانی از روز باید دوش بگیرید؟

چه زمانی از روز باید دوش بگیرید؟ از مزایای دوش صبحگاهی می توان به احساس هوشیاری بیشتر در صبح، تمیز شدن بعد از تمرین و شستن عرق شبانه یا تجمع سلول های پوست اشاره کرد.

 

به گزارش خط سلامت با این حال، دوش گرفتن در شب ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری های پوستی یا آلرژی گزینه بهتری باشد و می تواند به آماده سازی بدن برای خواب کمک کند.

دوش گرفتن بخشی اساسی از برنامه روزانه اکثر افراد است. اما آیا زمان حمام ترجیحی شما - صبح یا شب - می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد؟

این بحث بین افرادی که صبح دوش می گیرند و آنهایی که شب دوش می گیرند سال هاست که ادامه دارد. 

چه در صبح یا شب دوش بگیرید ممکن است پیامدهای مهمی برای سلامتی شما نداشته باشد. در طیف وسیعی از تخصص ها، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی توافق کردند که به طور کلی، می توانید هر زمان که بخواهید دوش بگیرید.

توماس روسو، استاد و رئیس بیماری‌های عفونی دانشگاه بوفالو، گفت : هیچ ادبیات علمی وجود ندارد که بگوید شما باید صبح یا شب دوش بگیرید .

اگرچه هیچ توصیه کاملی وجود ندارد، پزشکان می‌گویند چند دلیل وجود دارد که چرا ممکن است کسی بخواهد یک زمان را برای حمام کردن خود انتخاب کند. در نهایت، این به شرایط و ترجیحات سلامتی موجود برمی‌گردد.

در اینجا آنچه کارشناسان در مورد اثرات سلامتی دوش گرفتن در صبح و دوش گرفتن در شب و نحوه انتخاب مناسب برای شما بیان می کنند آورده شده است.

دوش گرفتن در صبح 

اساساً، دوش گرفتن اول صبح به این معنی است که فرد می تواند عرق بدن شب را بشوید.

دکتر سیندی واسف ، استادیار پوست در دانشکده پزشکی راتگرز رابرت وود جانسون، گفت : هنگام خواب، باکتری‌ها و سلول‌های پوستی می‌توانند روی ملحفه یا پوست شما جمع شوند و تجمع کنند .

اگر هنگام خواب تمایل به عرق کردن دارید ، احتمالاً روی پوست شما باقی است. او گفت که دوش گرفتن در صبح می تواند به شستن آن کمک کند.

دوش گرفتن ممکن است به فرد کمک کند تا صبح هوشیارتر شود. دبلیو کریستوفر وینتر، متخصص مغز و اعصاب و پزشک خواب متخصص عصب شناسی و پزشکی خواب شارلوتزویل، گفت: بدن برای بیدار شدن به نشانه های خاصی متکی است و دوش گرفتن می تواند یکی از آنها باشد  .

او گفت : اگر این اتفاق هر روز در زمان مشخصی رخ دهد، می تواند به عنوان یک نشانگر شبانه روزی برای احساس بیداری بیشتر عمل کند .

به گفته وینتر ، اگر فردی آب دوش حمام را به حالت سرد بچرخاند ، این تأثیر ممکن است به ویژه مشخص شود. این امر بدن را وادار می کند تا انتقال دهنده های عصبی مانند نوراپی نفرین و دوپامین (هورمون "احساس خوب") را آزاد کند که در این فرآیند شما را از خواب بیدار می کند.

هشیاری و تمیزی را کنار بگذاریم، دوش گرفتن در صبح ممکن است منطقی ترین یا راحت ترین انتخاب باشد، به خصوص برای کسانی که بعد از بیدار شدن ورزش می کنند.

طبق یک نظرسنجی هوش مصرف‌کننده در سال 2018، از بین آمریکایی‌هایی که زمان تمرین ترجیحی دارند، حدود نیمی از آنها صبح‌ها ورزش می‌کنند.

 دوش گرفتن در شب 

مزایای زیادی نیز در رابطه با برنامه دوش گرفتن در شب وجود دارد برای مثال، دوش گرفتن قبل از خواب، پوست را پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی و عوامل بیماری زا یک روزه تمیز می کند. زایشنر گفت: این به شما اجازه می‌دهد تا بدون آلوده کردن ملحفه‌های تان بخوابید.

روسو گفت این لزوما از بیماری جلوگیری نمی کند. او توضیح داد: اما اگر شما یا کسی که با او زندگی می کنید دچار نقص ایمنی شده است ، ممکن است بخواهید هر گونه میکروبی را که ممکن است هنگام بیرون رفتن از خانه گرفته اید را بشویید.

این موضوع برای کسانی که آلرژی فصلی دارند نیز صادق است دوش گرفتن قبل از خواب می‌تواند اطمینان حاصل کند که افراد از شر گرده‌های ماندگاری خلاص می‌شوند که در غیر این صورت ممکن است علائم آلرژی شبانه را ایجاد کند .

دلیل دیگری برای دوش گرفتن قبل از خواب؟ ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند اگزما مفید باشد .

عوامل محیطی مانند محرک‌ها و آلودگی می‌توانند برخی از بیماری‌های پوستی را بدتر کنند. اگر مرتباً در معرض این موارد هستید، ممکن است بد نباشد شب ها دوش بگیرید تا آنها را از روی پوست خود پاک کنید.

علاوه بر این، برای افرادی که پوست خشک یا مستعد اگزما دارند، روتین مرطوب‌کننده آن‌ها می‌تواند کمی خسته‌کننده‌تر باشد دوش گرفتن در شب ممکن است راحت‌تر باشد.

یکی از آخرین دلایلی که ممکن است افراد تمایل به دوش گرفتن در شب داشته باشند، خواب راحت است. درست همانطور که دوش گرفتن در صبح می تواند نشانه ای باشد که زمان بیدار شدن است، همچنین می تواند یک نکته مفید برای بدن در عصر باشد که زمان خاموش شدن آن فرا رسیده است.

او می‌گوید: افزایش دمای قبل از خواب و خنک‌سازی پس از آن می‌تواند یک محرک طبیعی برای خواب باشد، زیرا کاهش سریع دمای بدن که در عصر اتفاق می‌افتد، محرکی برای خواب است.

به گفته متخصصان پوست، اگرچه فوایدی در ارتباط با دوش‌های شبانه و صبحگاهی وجود دارد، اما تلاش برای انجام هر دوی این دوش‌ها احتمالاً غیرضروری یا حتی می‌تواند مضر باشد.

واسف گفت: دوش گرفتن زیاد می تواند پوست و مو را خشک و بدون براق کند.

رادنی توصیه می‌کند که اگر مجبورید دو بار در روز دوش بگیرید به جای صابون سنتی از روغن پاک‌کننده یا پاک‌کننده مرطوب‌کننده استفاده کنید. استفاده از صابون دو بار در روز می تواند رطوبت پوست را از بین ببرد و آن را خشک کند.

وقتی نوبت به تصمیم‌گیری برنامه ایده‌آل حمام می‌رسد، ورزش معمولی، شرایط پوستی یا آلرژی‌ها و هر گونه نگرانی در مورد خواب را در نظر بگیرید. اما به طور کلی، بهترین زمان برای دوش گرفتن، زمانی است که برای شما مفید است. این واقعاً با سبک زندگی شما مطابقت دارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان