برای رفع یبوست در ماه رمضان چی بخورید؟

خط سلامت: روزه گرفتن در ماه رمضان می تواند در برخی افراد منجر به یبوست شود.

برای رفع یبوست در ماه رمضان چی بخورید؟

روزه داران به علت تغییر  سبک زندگی - همراه با کاهش خواب به دلیل نماز شب و سایر فعالیت ها - در بعضی افراد می تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند یبوست شود.

به گزارش خط سلامت تحقیقات نشان می دهد در طول ماه رمضان، کسانی که روزه می گیرند ممکن است شاهد افزایش قابل توجهی در یبوست و همچنین نفخ ، سنگینی یا سیری باشند.

راه هایی برای کمک به کاهش یبوست وجود دارد. در اینجا متخصصان تغذیه نکاتی را برای کمک به رفع یبوست در ماه رمضان ارائه می دهند.

درمان یبوست در ماه رمضان

طبق گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، یبوست زمانی رخ می دهد که فرد کمتر از سه بار در هفته اجابت مزاج داشته باشد .   

همچنین ممکن است دفع مدفوع سخت و دشوار باشد. عوامل مختلفی می توانند منجر به یبوست شوند، از جمله بسیاری از عوامل سبک زندگی یا مسائل تغذیه ای، مانند مصرف غذا، هیدراتاسیون، میزان حرکت و حتی سطح استرس.

فیبر بیشتری بخورید

در ماه رمضان، کاهش مصرف غذا می تواند عامل بزرگی برای یبوست باشد. هنگام روزه داری، افراد وعده های غذایی خود را به دو وعده در روز کاهش می دهند وعده سحری و افطار. حدود 30 درصد از کل کالری دریافتی روزانه در سحر و تقریباً 60٪ در وعده افطار مشاهده می شود.

از آنجا که هنگام روزه‌داری به دو وعده غذایی در روز محدود می‌شوید، مهم است که مطمئن شوید رژیم غذایی تان سرشار از فیبر است. محققان دریافتند خوردن کمتر از 15 گرم فیبر در روز با افزایش خطر یبوست مرتبط است.

خوردن یک وعده غذایی صبحگاهی حاوی فیبر ممکن است به کاهش احتمال یبوست کمک کند. بلغور جو دوسر می تواند یک گزینه سریع و آسان باشد و با فیبر پر شده است تا مدفوع حجیم شود. یکی دیگر از گزینه‌های آسان برای سحر، اسموتی با میوه‌های آب‌رسان، آجیل ، ماست، دانه‌های چیا و دانه کتان آسیاب شده برای تقویت بیشتر فیبر است.

دریافت فیبر از منابع طبیعی و غذاهای کامل مهم است. فیبر کربوهیدراتی است که بدن ما نمی‌تواند آن را هضم کند، به همین دلیل نقش مهمی در هضم بازی می‌کند به طور خاص حجم مدفوع را افزایش می‌دهد. هنگامی که مکمل فیبر را انتخاب می کنید، از مزایای اضافی برای کمک به حرکت و نرم شدن مدفوع بهره مند نمی شوید.

بیشتر آب بنوشید

آب و فیبر دست به دست هم می دهند. افزایش فیبر بدون افزودن مایعات کافی می تواند منجر به یبوست بیشتر شود.

نوشیدن کمتر از 750 میلی لیتر مایعات در روز می تواند به یبوست کمک کند.

در حالی که نیاز به آب از فردی به فرد دیگر متفاوت است، آکادمی تغذیه و رژیم غذایی حدود 11.5 فنجان مایعات در روز را برای زنان و 15.5 فنجان برای مردان توصیه می کند که حدود 80 درصد آن از آب و سایر مایعات تامین می شود.

ممکن است برآوردن کامل نیازهای خود هنگام روزه سخت باشد. برای کمک به رفع این مشکل، مهم است  به‌جای تلاش برای نوشیدن آب در طول وعده‌های غذایی صبح یا عصر، در طول شب به طور منظم آب بنوشید.

نکات اضافی

توجه به فیبر و هیدراتاسیون نقطه شروع مهمی است، اما اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می تواند در رفع یبوست کمک کند و روده های خود را کمی آرام تر حرکت دهید.

حرکت کنید

پیدا کردن انگیزه برای ورزش در ماه رمضان ممکن است دشوار باشد، اما حتی پیاده روی نیز می تواند به بهبود یبوست کمک کند.

سعی کنید دو بار در روز یک پیاده‌روی ۱۵ دقیقه‌ای داشته باشید تا هر زمان که برنامه‌تان اجازه می‌دهد همه چیز را به حرکت درآورید بعد از ظهر و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از افطار معمولاً برای بسیاری از برنامه‌ها کار می‌کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان