آیا باید برنج را قبل از پختن بشوئید ؟ + این نکات را اکثر زنان رعایت نمی کنند

خط سلامت: آیا شستن برنج قبل از پختن فوایدی برای سلامتی دارد؟

آیا باید برنج را قبل از پختن بشوئید ؟ + این نکات را اکثر زنان رعایت نمی کنند

شستن برنج می تواند به محصول نهایی کرکی تر منجر شود و شواهدی وجود دارد که می تواند به حذف آلودگی های ناخواسته در برنج کمک کند.

به گزارش خط سلامت با این حال، آبکشی یا خیساندن برنج نیز می تواند برخی از فیبرها و مواد مغذی مفید را از بین ببرد.

برنج یک غذای اصلی آسان برای تهیه است که بخشی ضروری از رژیم غذایی بسیاری از افراد است. اما قبل از اینکه برنج خود را در یک قابلمه آب بریزید، آیا بهتر است ابتدا آن را بشویید؟

برنج چه دانه بلند و چه دانه کوتاه، سفید یا قهوه ای یکی از رایج ترین غذاها در جهان است.

اگر آشپزی می کنید، می توان گفت که احتمالاً برنج درست کرده اید. این فرآیند ساده معمولاً شامل جوشاندن دانه های برنج در آب داغ است تا زمانی که برنج نرم شود.

اگرچه شستن برنج پیش نیاز لازم برای تهیه این غذای معمولی نیست، اما دلایل ایمنی غذایی و آشپزی وجود دارد که چرا برخی افراد ممکن است ترجیح دهند دانه های برنج را قبل از پختن بالا بیاورند.

در اینجا آنچه کارشناسان باید در مورد اینکه آیا آبکشی برنج قبل از پختن آن سالم تر است یا اینکه این عمل فقط یک مرحله غیر ضروری است، می گویند.

شستن برنج ممکن است مزایای ایمنی غذایی و آشپزی داشته باشد

همانطور که بسیاری ادعا می کنند، کارشناسان می گویند درست است که آبکشی برنج می تواند آن را از حالت چسبناک به ابر تبدیل کند.

شستن برنج قبل از پختن به حذف نشاسته موضعی کمک می‌کند، که به برنج در هنگام پخت بافت نرم‌تری می‌دهد .

هنگامی که این نشاسته موضعی کاهش می یابد، دانه های برنج به احتمال زیاد به یکدیگر نمی چسبند.

فراتر از کاربرد آشپزی، دلیل دیگری وجود دارد که ممکن است بخواهید برنج را بشویید: خوردن آن را ایمن تر می کند.

شستن برنج می تواند به شستن مواد نامطلوب کمک کند، از جمله هر گونه آلودگی باقیمانده ای که می تواند از مزرعه به سفره منتقل شود، مانند خاک یا سنگریزه های کوچک.

شستشو همچنین می تواند برخی از میکروپلاستیک ها را از بسته بندی مواد غذایی حذف کند. یک مطالعه در سال 2021 در مجله مواد خطرناک نشان داد شستن برنج قبل از پختن، آلودگی پلاستیکی را 20 تا 40٪ کاهش می دهد.

همچنین شواهد محدودی وجود دارد که تمیز کردن برنج تجاری موجود می‌تواند غلظت آرسنیک آن را کاهش دهد. آرسنیک به طور طبیعی در خاک و آب یافت می شود و سمی محسوب می شود.

یک بررسی در سال 2023 اشاره کرد سازمان غذا و دارو (FDA) غلظت آرسنیک غیر آلی را معمولاً به طور متوسط ​​حدود 92 قسمت در میلیارد (ppb) برای برنج سفید و 154 ppb برای برنج قهوه‌ای گزارش کرده است.

FDA دستورالعملی در مورد سطح آرسنیک در برنج به طور کلی ندارد، اما آن را 100 ppb برای غلات برنج نوزادان تعیین می کند.

تغییرات آب و هوایی نیز می‌تواند این موضوع را بدتر کند. محققان دریافتند دمای بالاتر می‌تواند منجر به غلظت بالاتر آرسنیک در برنج شود.

اما تحقیقات نشان می‌دهد آبکشی برنج می‌تواند یک راه حل خانگی برای کاهش سمیت برنج سفید باشد و برای حذف آرسنیک از برنج قهوه‌ای یا سفید، می‌توانید نیم جوش را امتحان کنید  قبل از دور ریختن آب برنج را به مدت پنج دقیقه به آب جوش اضافه کنید و برنج را طبق معمول بپزید.

کارشناسان FDA توصیه می کنند پختن برنج در 6 تا 10 قسمت آب به یک قسمت برنج و دور ریختن آب پس از پختن ممکن است آرسنیک معدنی را 40 تا 60 درصد کاهش دهد .

مضرات شستن برنج

 اگرچه شستن برنج می‌تواند بافت آن را بهبود بخشد و از شر مواد ناخواسته خلاص شود، اما ممکن است نخواهید دانه‌ها را برای مدت طولانی خیس کنید.

 خیساندن مکرر برنج برای مدت طولانی قبل از پختن می‌تواند برخی از مواد مغذی آن را از بین ببرد. 

در حالی که شستن برنج نشاسته موضعی را از بین می برد، همچنین می تواند مقدار کمی از فیبر مفید به نام نشاسته مقاوم را حذف کند. با این حال، اگر برنج در یخچال نگهداری شود، این نشاسته مقاوم - که با بهبود عملکرد روده و سطح قند خون ثابت همراه است - در واقع می تواند افزایش یابد.

اما شستشوی برنج همچنین ممکن است مواد مغذی مانند آهن یا ویتامین های B محلول در آب ، از جمله فولات، نیاسین و تیامین را کاهش دهد. در واقع، پختن برنج در مقادیر بیش از حد آب - روشی که برای کاهش آرسنیک استفاده می شود - می تواند سطح این مواد مغذی را 50 تا 70 درصد کاهش دهد.

اگر نگران دریافت کافی این مواد مغذی در رژیم غذایی خود هستید، ممکن است بخواهید از آبکشی برنج خودداری کنید.

سایر عادات سالم برای تهیه برنج

صرف نظر از اینکه تصمیم دارید برنج خود را قبل از پختن آبکشی کنید، عادات دیگری برای تهیه برنج سالم و خوش طعم وجود دارد.

برای شروع برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض آرسنیک، بهتر است برنج - شسته یا شسته نشده - را اغلب نخورید.  خوردن مکرر برنج برای وعده‌های غذایی متعدد در روز ممکن است ناسالم باشد، به‌ویژه برای نوزادان و کودکان، که بدنشان نسبت به قرار گرفتن در معرض بیش از حد آرسنیک حساس‌تر است.

هنگامی که برنج را در رژیم غذایی خود قرار می دهید، روش های مختلف آماده سازی را آزمایش کنید. اگر به جوشاندن غلات در آب عادت دارید، سعی کنید یک آبگوشت استخوانی کم سدیم را برای طعم و پروتئین بیشتر جایگزین کنید .

همچنین به یاد داشته باشید  برنج می تواند بیش از یک نقش کمکی در زمان صرف غذا ایفا کند. برای تنوع غذایی بیشتر، می‌توانید کاسه‌های غلات یا ریزوتو درست کنید، یا می‌توانید از انواع دانه‌های کوتاه، دانه متوسط ​​و بلند استفاده کنید تا برنامه معمولی برنج خود را تغییر دهید.

و برای تقویت فاکتور سلامتی غذاهای برنجی خود، هر چند گاهی برنج قهوه ای سبوس دار را انتخاب کنید. ممکن است بخواهید اقداماتی را برای کاهش سطح آرسنیک انجام دهید، اما به طور کلی، برنج قهوه‌ای حاوی فیبر و پروتئین بیشتری نسبت به برنج سفید است که آن را به یک انتخاب مغذی تبدیل می‌کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان