این سرطان زنان مبتلا به آلزایمر را تهدید می کند

خط سلامت: زنانی که مبتلا به آلزایمر هستند با احتمال بیشتری در خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند.

این سرطان زنان مبتلا به آلزایمر را تهدید می کند

سرطان پوست برخی از زنان را به دلیل سیستم ایمنی ضعیف یا نقص در سیستم ایمنی بیشتر تهدید و مبتلا می کند.

به گزارش خط سلامت مطالعه جدید صورت‌گرفته دانشمندان نشان می‌دهد  بررسی‌ها نشان می‌دهد 80 درصد از زنانی که بیماری آلزایمر یا زوال عقل داشته‌اند به نوعی از سرطان پوست به نام ملانوما بیشتر دچار می‌شوند.

رابطه سرطان و آلزایمر

مطالعات دکتر ریچارد لیپتون استاد نورولوژی، اپیدمیولوژی و بهداشت در نیویورک برای درک بهتر و ارتباط احتمالی بین سرطان پوست و بیماری الزایمر نشان داد وقتی سلول‌ها در حال از بین رفتن هستند و هنگامی که تقسیم سلولی خارج از کنترل می‌شود و زمانی که جمعیت سلول‌های خاص جان خود را از دست می‌دهند زنان دچار آلزایمر می‌شوند بنابر این یک تعادل بین تقسیم سلولی (رشد) و مرگ سلول برقرار می‌شود و زنان با افزایش خطر ابتلا به تقسیم سلولی بر مرگ سلولی ممکن است به بیماری آلزایمر دچار شوند و از سوی دیگر دچار سرطان پوست شوند. سرطان پوست ملانوم یکی از شایع‌ترین انواع سرطان است.

به هر حال در جوامع امروز سرطان‌های پوست در حال توسعه است و برخی از فرآیندهای بیولوژیکی که بدن را در برابر آلزایمر محافظت می‌کند باعث می‌شود عوامل محیطی نقش مهمی را در ایجاد سرطان پوست ایفا کنند. در این بین ژنتیک اصلی‌ترین عامل به شمار می‌رود. زنانی که فعالیت‌های بدنی و ورزش را بیش از حد در فضای باز انجام می‌دهند باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به صورت افراطی اجتناب کنند و از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنند.

البته باید اشاره کرد پاسخ سیستم ایمنی بدن نسبت به کاهش سلول‌های پوست در بروز سرطان پوست و در پاسخ سیستم ایمنی مشابه در مغز مربوط است و متقابلاً التهابات پوستی در بیماری آلزایمر نقش دارد. دکتر لیپتون معتقد است زنانی که دچار سرطان پوست می‌شوند پوست‌شان عکس‌العمل مناسبی از سیستم ایمنی دریافت نمی‌کند و در نتیجه سرطان پوست توسعه پیدا می‌کند زیرا عکس‌العمل سیستم ایمنی ممکن است موجب مهار سلول‌های سرطانی پوست می‌شود، اما هر اندازه سرطان پوست پیشرفته‌تر شود بیماری آلزایمر نیز بیشتر توسعه پیدا خواهد کرد.

نکته جالب توجه این که سرطان پوست ممکن است نشانگر مقاومت در برابر بیماری آلزایمر باشد البته این بدان معناست که داروهایی که پاسخ‌های التهابی را تعدیل می‌کند به عنوان یک مهارکننده TNF آلفا به طور بالقوه برای کمک به جلوگیری از بیماری آلزایمر موثر باشد.

مهارکننده TNF آلفا پروتئینی است که در داروهای مربوط به کاهش مشکلات التهابی مانند آرتریت روماتوئید و پسوریازیس و... وجود دارد. بیماری الزایمر رایج‌ترین مشکل زوال عقل، تعریف‌شده است که با کاهش حافظه و توانایی در تفکر خود را نشان می‌دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان