از این مکیدنی خوشمزه غافل نشوید/ آنتی اکسیدانی ترین ماده کشف شده دنیا

خط سلامت: سماق چاشنی قرمز رنگ محبوب ایرانی ها برای مصرف با کباب است. به تازگی خواص اعجاب انگیز جدیدی از سماق توسط محققین کشف شده است.

از این مکیدنی خوشمزه غافل نشوید/ آنتی اکسیدانی ترین ماده کشف شده دنیا

سماق آنتی اکسیدانی ترین ماده غذایی شناخته شده است. سماق منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر غذایی است. حاوی ویتامین C، ویتامین A، پتاسیم، کلسیم و منیزیم و غیره است که برای سلامتی و تندرستی کلی ضروری هستند.

به گزارش خط سلامت سماق به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی غنی خود به ویژه به شکل فلاونوئیدها و پلی فنول ها شناخته شده است.

سماق

سماق از دیرباز با پیامدهای سلامتی مثبت همراه بوده است. برخی از آنتی اکسیدان‌ های خاص موجود در سماق عبارتند از: گالیک اسید، ترکیب فنلی که به خنثی کردن رادیکال های آزاد و کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند و کورستین، فلاونوئیدی که به دلیل خواص ضد التهابی اش شناخته شده و همچنین استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد  و کامفرول ، فلاونوئید دیگر با خاصیت ضد التهاب، فواید التهابی و ضد سرطانی برای سلامتی و سایر آنتی اکسیدان ها عبارتند از میریستین و روتین. 

سماق و خواص آن بر بیماری ها

مطالعات نشان داده اند سماق به تنظیم سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین کمک می کند که این مسئله برای افراد مبتلا به دیابت که یک مشکل رو به رشد در سراسر جهان است یا کسانی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند مفید باشد.

علاوه بر این، تحقیقات اولیه نشان می دهد سماق دارای خواص ضد سرطانی می باشد . ترکیبات خاصی در سماق اثرات بازدارنده ای بر رشد سلول های سرطانی نشان داده اند و پتانسیل آن ها به عنوان عوامل ضد سرطان طبیعی مورد مطالعه قرار گرفته است.

یک مطالعه در سال 2011 نشان داد سماق به مبارزه با کلسترول کمک می کند، در حالی که یک پروژه تحقیقاتی در سال 2015 نشان داد که سماق  به کاهش تحلیل استخوان کمک می کند. 

سماق درد عضلانی را در زمان و بعد از تمرین هوازی کاهش می دهد. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد گروهی از افراد دریافت کننده نوشیدنی آب سماق نسبت به گروه دارونما درد کمتری را تجربه کردند. 

سماق تولید آنزیم های گوارشی مانند آمیلاز، لیپاز و پروتئاز را تحریک می کند. این آنزیم ها به ترتیب نقش مهمی در تجزیه کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها دارند و به هضم و جذب آن ها کمک می کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان