فوت و فن های علمی تقویت سیستم ایمنی در بهار

خط سلامت: سیستم ایمنی بدن، در فصل بهار از طریق انجام چند کار ساده تقویت می شود. در این مطلب روش های تقویت سیستم ایمنی در فصل بهار را توضیح می دهیم.

فوت و فن های علمی تقویت سیستم ایمنی در بهار

سیستم ایمنی بدن، در فصل بهار از طریق انجام چند کار ساده تقویت می شود. در این مطلب روش های تقویت سیستم ایمنی در فصل بهار را توضیح می دهیم.

به گزارش خط سلامت مصرف برخی از انواع ویتامین و پیروی از یک رژیم غذایی سالم به تقویت سیسیتم ایمنی در فصل بهار کمک می کند. 

سیستم ایمنی را چگونه تقویت کنیم؟

سیستم ایمنی بدن از طریق انجام چندکار ساده در فصل بهار تقویت می شود. در ادامه این موارد را توضیح می دهیم:

قرار گرفتن زیر نور خورشید و تنفس در هوای تازه

در فصل زمستان طول روز کوتاه است و افراد معمولا چندان در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند. نور خورشید یکی از مهم ترین منابع برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن است. کمبود این ویتامین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. بدن انسان برای ساختن ویتامین D به نور خورشید نیاز دارد. کمبود ویتامین D ناشی از روز های تاریک زمستان، با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در فصل بهار جبران می شود. همچنین در محصولات لبنی، ماهی های چرب و تخم مرغ مقدار قابل توجهی ویتامین D وجود دارد.

ورزش کردن در فصل بهار

ورزش های استقامتی مانند: پیاده روی سریع، دویدن، دوچرخه سواری و شنا، اثر ضد التهابی دارند و از سیستم ایمنی بدن حمایت می کنند. همچنین افراد بدون محدودیت فیزیکی می توانند ورزش هایی مانند دویدن یا دوچرخه سواری را به مدت 30 تا 45 دقیقه چندین بار در هفته انجام دهند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می کند بزرگسالان 2.5 تا 3 ساعت در هفته فعالیت بدنی متوسط ​​داشته باشند. اگر محدودیت های فیزیکی دارید، لازم است از قبل با پزشک صحبت کنید. افرادی که از آلرژی نسبت به گرده در فصل بهار، رنج می برند لازم است در این خصوص با پزشک خود مشورت کنند.

مصرف میوه و سبزیجات 

رژیم غذایی سالم و متعادل، عنصری مهم برای تقویت سیستم ایمنی است. میوه ها و سبزیجات حاوی مقدار زیادی مواد مغذی طبیعی هستند که برای متابولیسم انسان ضروری هستند. 

نوشیدن آب کافی

بدن برای عملکرد مناسب به مایعات کافی نیاز دارد. بنابراین توصیه می شود روزانه حداقل 2 لیتر مایعات مصرف کنید (به صورت آب، چای یا میوه و سبزیجات). در روزهای گرم یا در هنگام فعالیت بدنی، نیاز به آب افزایش می یابد.

البته لازم است بدانید نوشیدن آب زیاد نیز برای بدن مضر است. مصرف چند لیتر آب در عرض چند ساعت  منجر به مسمومیت آب می شود که بالقوه تهدید کننده زندگی است؛ چراکه در تعادل الکترولیت و مایعات بدن تغییر ایجاد می شود.

مدیریت استرس

تاثیر سلامت روان بر سیستم ایمنی و در نتیجه بر سلامت جسمی اغلب دست کم گرفته می شود. پژوهش ها شنان داده است بیماری جسمانی تأثیر منفی بر سلامت روان دارد، در حالی که سلامت روان مناسب تأثیر مثبتی بر سلامت جسمانی و تقویت سیستم ایمنی دارد.

خواب کافی

در طول خواب، سیستم ایمنی بدن سیتوکین های بیشتری تولید می کند که برای مبارزه با عفونت ها مهم هستند. کمبود خواب، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. افرادی دچار کمبود خواب، مستعد ابتلا به عفونت ها (مانند سرماخوردگی و آنفولانزا ) و برخی بیماری های مزمن (مانند حمله قلبی، فشار خون بالا ، دیابت )  هستند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان