آجیل کهنه اصلا نخورید! ضرر جبران ناپذیری دارد

خط سلامت: آجیل ها سرشار از انواع ویتامین ها و مواد مغذی هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها می شوند.

آجیل کهنه اصلا نخورید! ضرر جبران ناپذیری دارد

آجیل ها بسته به نوع آن هر کدام خواص و ویتامین ویژه ای از بدن را تامین می کند. مهم ترین مسئله در خرید آجیل انتخاب تازه ترین آجیل است زیرا آجیل های کهنه و مانده برای سلامتی مضر هستند.

به گزارش خط سلامت در این مطلب به مضرات آجیل کهنه و خواص آجیل برای سلامتی پرداخته شده است.

آجیل و معایب مصرف آجیل کهنه

آجیل اگر کهنه باشد ظاهر و خواصش را از دست می دهد. آجیل های کهنه دارای لارو یا تخم حشرات هستند و مصرف آنها باعث مسمومیت می شود و اگر در حجم زیاد مصرف شوند، سبب بروز سرطان خواهند شد. این نوع آجیل ها دارای سمی به نام «آفلاتوکسین» هستند که نوعی «رادیکال آزاد» به حساب می آید. رادیکال های آزاد مهاجم وقتی وارد بدن می شوند آنتی اکسیدان های موجود در بدن را خنثی و فرد را مستعد ابتلا به سرطان می کند. آفلاتوکسین ها سموم قارچی طبیعی به نام آسپرژیلوس هستند.

 برای بو دادن آجیل اغلب از نمک‌های غیریُددار استفاده می‌شود، بنابراین افرادی که آجیل بو داده را مصرف می‌کنند در معرض ابتلا به بیماری‌های ناشی از کمبود یُد قرار می‌گیرند، از سوی دیگر فرآیند بو دادن آجیل، یُد نمک را از بین می‌برد.در فرآیند بو دادن آجیل، ترکیبات آلدئیدی به نام «آکریل آمید» تولید می‌شود که این ترکیبات سرطان‌زا هستند.

مصرف آجیل در دوران بارداری

اگر مادران در دوران بارداری بیش از حد آجیل مصرف کنند احتمال حساسیت نوزاد بعد از تولد به تخم مرغ و شیر بیشتر می شود. دانه‌های خوراکی در کنار خواصی که دارند، گاهی ممکن است حساسیت‌هایی در بدن برخی افراد ایجاد کنند.

یکی از حساسیت‌زاترین دانه‌های خوراکی بادام‌زمینی است که در مواردی حتی می‌تواند کشنده باشد و ایجاد شوک‌های آنافیلاکتیک کند. محققان معتقدند مصرف روزانه آجیل در دوران بارداری خطر ابتلای نوزاد را به علائم آسم تا ۵۰ درصد بالا می‌برد.

فواید آجیل برای سلامتی

به‌طورکلی خواص آجیل ها بی‌نظیر است. آجیل ها منبع خوبی از چربی، فیبر و پروتئین هستند. بخش زیادی از چربی آجیل ها، چربی غیراشباع تک حلقه‌ای و چربی غیراشباع چند حلقه‌ای (که خود به دودسته امگا ۳ و امگا ۶ تقسیم می‌شود) است. اگرچه مقداری چربی اشباع‌شده نیز در خود دارند. آجیل ها همچنین شامل ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی مانند منیزیم و ویتامین E نیز هستند.

آجیل منبع بسیار خوبی برای تامین پروتئین، ویتامین و مواد معدنی بدن هستند؛ همچنین به سلامت بدن نیز کمک می­ کنند. مصرف درست و منطقی آجیل به صورت روزانه می­ تواند انرژی ضروری مورد نیاز بدن را در طول روز تامین کند. آجیل سرشار از چربی های غیراشباع مفید است و می­تواند در پایین آوردن سطح کلسترول مضر و کاهش بیماری های قلبی بسیار موثر عمل کند.

فواید آجیل برای قلب و عروق

فندق سبب کاهش عوامل خطرزای منجر به بیماری های قلبی می‌شود. یافته های یک مطالعه حاکی از آن است که رژیم غذایی سرشار از فندق، کلسترول کل، کلسترول LDL و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد. همچنین این مطالعه نشان می‌دهد که فندق سبب کاهش نشانه های التهاب شده و عملکرد رگ های خونی را بهبود می‌بخشد.

گردو باعث بهبود برخی عوامل خطرزایی می‌شود که منجر به بیماری های قلبی می‌گردند. شاید علت این موضوع اسید آلفا لیولنیک (ALA) و دیگر مواد مغذی گردو باشد. تعدادی مطالعه گسترده نشان می‌دهند که مصرف گردو به‌طور چشمگیری کلسترول کل و کلسترول LDL را کاهش داده و درعین‌حال باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) گردیده است. همچنین گردو می‌تواند سبب بهبود عوامل مؤثر دیگر بر سلامت قلب شامل فشارخون و جریان طبیعی خون در بدن شود.

فواید آجیل برای چاقی صورت

چربی های سالم موجود در پسته باعث تقویت عضله ها و ماهیچه های صورت می شود؛ در نتیجه چاق شدن صورت را به همراه خواهد داشت.بادام علاوه بر حجیم کردن عضلات و ماهیچه های صورت، باعث تامین مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدن می شود. بادام سرشار از پروتئین ها، ویتامین ها، فیبر و مواد دیگر می باشد. ویتامین ای موجود در ساختار انواع بادام ها به شاداب شدن پوست و تامین رطوبت پوست کمک می کند.

فواید آجیل برای دستگاه گوارش

بادام به دلیل داشتن فیبر زیادی که دارد باعث می‌شود دستگاه گوارش شما به درستی کار کند. این بدان معناست که نه تنها قادر خواهید بود غذاها را سریعتر هضم کنید بلکه بدن شما قادر به جذب سریعتر مواد مغذی خواهد بود و به بدن شما اجازه می‌دهد تا در فرایندهای مختلف خود بماند.

از دیگر انواع مغزهای پرخاصیت و ایده آل برای رفلاکس معده و تسکین درد معده، گردو است. گردو دارای مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین‌ها، املاح معدنی، آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب و غیره بوده است که تاثیر فوق العاده‌ای روی سلامتی معده و بدن خواهد داشت. این مغز پرخاصیت اگر به صورت روزانه دو عدد مورد استفاده قرار گیرد، تاثیر حیرت انگیزی روی درمان رفلاکس معده و کاهش دردهای ناشی از آن، خواهد داشت.

فواید آجیل برای سنگ کلیه

مصرف بادام، فندق، پسته و کنجد برای کلیه  بسیار مفید است. پسته و بادام در اصلاح کلیه اثری قوی دارد. فندق نیز در رفع سوزش ادراری بسیار مفید است.

فواید آجیل برای دیابت

خوردن روزانه گردو باعث کاهش التهاب ها می شود. التهاب رابطه ی مستقیمی با دیابت و بیماری های قلبی عروقی دارد. بادام  درختی منیزیم مورد نیاز بدن یک فرد مبتلا به دیابت را به خوبی فراهم می کند و سطح قند خون او را کاهش می دهد.

متخصصان اعلام داشته اند نشانه هایی از کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت که مصرف پسته داشته اند، را با موفقیت ثبت کرده اند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان