چه چیزی خطر زوال عقل را افزایش می دهد؟

خط سلامت: بیماری آلزایمر رایج‌ترین دلیل زوال عقل پیش‌رونده در بزرگسالان مسن‌ است، اما دلایل زیادی برای زوال عقل وجود دارد. بسته به علت زوال عقل، برخی علائم زوال عقل می‌تواند برگشت‌پذیر باشد.

چه چیزی خطر زوال عقل را افزایش می دهد؟

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا مانند گازهای گلخانه‌ای، اثرات جبران ناپذیری بر سلامت انسان دارد و احتمال ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را افزایش می دهد.

به گزارش خط سلامت تحقیقات نشان داده است قرار گرفتن در معرض گازهای گلخانه‌ای مانند: متان و دی اکسید کربن، احتمال ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را افزایش می دهد.

چه چیزی خطر زوال عقل را افزایش می دهد؟

یک مطالعه بین‌المللی، 12 عامل قابل تغییر که خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهند، فهرست کرده است؛ سه عامل بسیار مهم در این لیست 12 گانه عبارت است از: مصرف الکل بیش از حد، آسیب به سر و آلودگی هوا.

تیمی از محققان به سرپرستی دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، اعلام کرده اند: گازهای خروجی اگزوز خودرو و گازهای گلخانه ای احتمال ابتلا به زوال عقل در طول زمان را افزایش می دهد.

اثرات منفی سوخت های فسیلی

ویلیام اس. کرمن، دکترای روانپزشکی و مدیر مرکز ژنتیک رفتاری در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا و همکارانش در یک تحقیق جامع 1100 مرد را مورد بررسی قرار دادند.

آنها قصد داشتند رابطه بین قرار گرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن که هنگام سوزاندن سوخت های فسیلی ایجاد می شود و عملکرد حافظه، توانایی کلامی و سرعت پردازش مغز را درک کنند.

محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که در 40 و 50 سالگی در معرض سطوح بالاتری از دی اکسید نیتروژن قرار داشتند، عملکرد شناختی، قدرت تفکر و تسلط کلامی ضعیف تر  در سن 56 تا 68 سالگی نشان دادند.

افرادی که که در معرض دی اکسید نیتروژن بالاتری قرار داشتند، نتایج ضعیفی در حافظه اپیزودیک نشان می دادند. حافظه اپیزودیک توانایی یادآوری و تجربه مجدد وقایع متمایز و خاص گذشته است.

آلودگی هوا؛ جدی ترین عامل

تحقیقات آلودگی هوای محیط را به‌عنوان عامل خطر مهمی برای آلزایمر و زوال عقل‌ نشان داده است. آلودگی هوا نسبت به دیابت، سطح فعالیت بدنی، فشار خون بالا، مصرف الکل و چاقی ارتباط بیشتری با زوال عقل دارند.

این یافته ها بر اهمیت شناسایی عوامل خطر قابل اصلاح در اوایل زندگی تاکید می‌کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان