12 عامل خطر آلزایمر و زوال عقل را بشناسید!

خط سلامت: با باورهای مثبت در مورد پیری، خطر آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهید.

12 عامل خطر آلزایمر و زوال عقل را بشناسید!

تحقیقات اخیر در سال 2020 نشان می دهد تا 40 درصد از آلزایمر و زوال عقل را می توان با اتخاذ 12 تغییر در سبک زندگی به تعویق انداخت یا از آن پیشگیری کرد.

به گزارش خط سلامت تحقیقات 12 عامل خطر را شناسایی کرده است که اگر اصلاح شوند، می توانند آلزایمر و زوال عقل را به تاخیر بیندازند یا از آن جلوگیری کنند از عادات سیگار کشیدن فرد گرفته تا ارتباطات اجتماعی.

12 تغییر توصیه شده چیست؟

به طور خلاصه، 12 تغییر توصیه شده عبارتند از: ترک سیگار، الکل را محدود یا متوقف کنید، رژیم غذایی سالم و دوری از چاقی، جلوگیری از آسیب سر، ورزش؛ جلوگیری از آلودگی هوا، پائین نگه داشتن فشار خون، آموزش به همه کودکان، پرورش روابط اجتماعی، درمان دیابت؛ درمان افسردگی و سایر بیماری های روانی و جلوگیری از کاهش شنوایی.

اکنون، تحقیقات جدید یکی دیگر از عوامل خطر قابل تعدیل را اضافه کرده است. این عامل خطر باورهای شما در مورد پیری است.

با توجه به انبوهی از تحقیقات، شکستن کد سن، باورهای مثبت در مورد پیری طیفی از فواید را برای افراد ارائه می دهد. سلامت جسمی بهتر، سلامت روانی بهتر، حافظه بهتر، شنوایی بهتر، تعادل بهتر، راه رفتن سریعتر و موارد دیگر است.

باورهای سنی حتی می‌توانند به عنوان محافظی در برابر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل در افرادی که حامل ژن آلزایمر هستند، عمل کند.

"باورهای سنی" چیست؟

لوی آنها را اینگونه تعریف می کند: باورهای سنی نقشه های ذهنی هستند که نشان می دهد ما از افراد مسن (سن 50 به بالا) انتظار داریم بر اساس سن چگونه رفتار کنند.

باورهای منفی سن ممکن است شامل این ایده گسترده باشد که پیری یک روند افسرده کننده و زوال است. باورهای مثبت سنی ممکن است شامل این باور باشد که پیری می تواند زمان رشد، افزایش خرد و خلاقیت باشد.

چگونه باورهای سنی بر سلامتی تأثیر می گذارد

لوی معتقد است که باورهای سنی ما می توانند از طریق سه مسیر بر روند پیری تأثیر بگذارند: رفتاری، بیولوژیکی و روانی.

در مقوله رفتاری، افرادی که دارای باورهای منفی سنی هستند - به ویژه این باور که پیری به طور اجتناب ناپذیری منجر به زوال جسمی و روانی می شود  ممکن است کمتر ورزش کنند، فرصت های یادگیری را نادیده بگیرند و از مصرف داروهای تجویز شده خود غفلت کنند.

در مسیر بیولوژیکی، تحقیقات لوی نشان می‌دهد کسانی که کلیشه‌های منفی پیری را قبول می‌کنند، سطوح بالاتری از مواد شیمیایی استرس مانند کورتیزول در خون خود دارند.

استرس بر سلامتی و در نهایت طول عمر تأثیر می گذارد. به همین ترتیب، باورهای سنی نیز می توانند از طریق مسیر روانی بر ما تأثیر بگذارند به عنوان مثال افرادی که باورهای سنی منفی دارند، ممکن است با افزایش سن، عزت نفس کمتری داشته باشند. عزت نفس پایین استرس زا است، فرسایش اعتماد به نفس و کاهش رفاه روانی می دهد.

دانشمندان علوم اعصاب بر این باور بودند که مغز سالخورده قادر به ایجاد اتصالات عصبی جدید نیست. اما اکنون آنها می دانند که رشد نورون ها و ارتباطات عصبی مادام العمر ادامه دارد.

با این حال، «در یک فرد مسن‌تر با دیدگاه‌های منفی نسبت به پیری، که در نتیجه ورزش نمی‌کند یا از نظر فکری درگیر نمی‌شود و استرس بیشتری را تجربه می‌کند، ممکن است بازسازی زیادی را مشاهده نکنید. به گفته لوی، حتی ممکن است از دست دادن نورون ها را مشاهده کنید. این شواهد تحقیقاتی برای ضرب المثل قدیمی است: "از آن استفاده کن یا از دستش بده."

چگونه باورهای سنی منفی را معکوس کنیم و باورهای سنی مثبت را رشد دهیم

در این زمان، تصور می‌کنم می‌خواهید مطمئن شوید که باورهای مثبت سنی را پرورش می‌دهید و باورهای منفی را به چالش می‌کشید.

لوی روش ABC را پیشنهاد می‌کند آگاه شدن از کلیشه‌های سن‌گرا، سرزنش کردن در جایی که واقعاً به آن تعلق دارد و به چالش کشیدن سن‌گرایی با اقدامات و نگرش‌های مناسب. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان