چه نوع رژیم غذایی برای کودکان بیش فعال مناسب است؟

خط سلامت: دغدغه ی بسیاری از والدین با فرزند بیش فعال، فراهم کردن بهترین رژیم غذایی است. تحقیقات نشان داده است برخی مواد غذایی در بروز علائم بیش فعالی نقش مهمی دارند.

چه نوع رژیم غذایی برای کودکان بیش فعال مناسب است؟

کودک بیش فعال بهتر است چه غذایی بخورد؟ کودکان بیش فعال باید رژیم غذایی متعادلی شامل اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده داشته باشند. مواد غذایی مانند ماهی‌های چرب، حبوبات و غلات کامل می‌توانند به بهبود تمرکز کمک کنند.

به گزارش خط سلامت، تغییر دادن برخی غذاهایی که کودک به خوردن آن عادت دارد برای مغز ایده آل است، چراکه به دنبال مصرف برخی غذاهای خاص، مغز بهتر کار می کند و به دنبال آن بی قراری کاهش یافته و تمرکز کودکان بیش فعال افزایش می یابد.

غذاهای مقوی

در رابطه با رژیم غذایی افراد بیش فعال، تحقیقات زیادی صورت نگرفته است و داده ها محدود و نتایج متفاوت است، ولی یک فرمول کلی وجود دارد : هرچه برای مغز مفید است در رژیم غذایی بیش فعالی توصیه می شود.

رژیم غذایی با پروتئین بالا

رژیم غذایی دارای پروتئین بالا مثل لوبیا، پنیر، تخم مرغ، گوشت و دانه های روغنی منابع خوبی برای کودکان مبتلا به بیش فعالی است.

کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدرات های پیچیده برای کودکان مبتلا به بیش فعالی توصیه می شود. توصیه می شود در کنار سالاد و سبزیجات حتما از میوه های فصل مثل پرتقال ، نارنگی، گلابی، سیب، گریپ فروت و کیوی استفاده کنید.

مصرف این سالاد به عنوان میان وعده ی عصر موجب بهبود در کیفیت خواب می شود.

امگا 3

امگا 3 در ماهی های آب سرد، گردو و روغن زیتون بیشتر از سایر موادغذایی وجود دارد. امگا 3 منبع بسیار خوبی برای کودکان بیش فعال است.

نباید های بیش فعالی (ADHD)

محققان و متخصصان تغذیه توصیه می کنند بهتر است کودکان مبتلا به بیش فعالی، برخی مواد غذایی را تاحد امکان در کمترین میزان ممکن مصرف کنند. برخی از این موادغذایی ممنوعه عبارت است از:

کربوهیدرات های ساده

کربوهیدرات های ساده را از الگوی غذایی کودکان مبتلا به  بیش فعالی (ADHD) حذف کنید. آب نبات، شربت، عسل، قند، آرد سفید، برنج و سیب زمینی بدون پوست از جمله کربوهیدرات های ساده هستند.

مکمل ها در بیش فعالی (ADHD)

نتایج تحقیقات در رابطه با مصرف مکمل ها توسط کودکان بیش فعال، ضد ونقیض است. برخی از متخصصان می گویند بهتر است کودکان مبتلا به بیش فعالی از مکمل های ویتامین و مواد معدنی هر روز استفاده کنند ولی گروهی دیگر از متخصصان می گویند اگر کودک از تمام مواد غذایی روزانه بهره مند می شود، نیازی به مکمل ندارد.

افزودنی ها و بیش فعالی (ADHD)

یک متخصص آلرژِی برای اولین بار اعلام کرد رنگ های مصنوعی، طعم دهنده ها و نگه دارنده ها در برخی کودکان منجر به بیش فعالی می شود. در یک مطالعه متمرکز بر تغذیه کودکان بیش فعال، روشن شد برخی مواد غذایی حاوی افزودنی ها، رنگ و مواد نگه دارنده منجر به پرکاری و فعالیت بیش از حد می شود. البته این تاثیر با توجه به سن و مواد افزودنی متفاوت بود.

کافئین و بیش فعالی (ADHD)

مطالعات نشان می دهد مقدار کمی کافئین علائم بیش فعالی و عدم تمرکز را افزایش می دهد. اکثر متخصصان حذف یا کاهش کافئین از رژیم غذایی کودکان بیش فعال را توصیه می کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان