6 ضرر و آسیبی که کینوا به سلامتی تان می زند + میزان درست مصرف

خط سلامت: کینوا فواید بسیاری برای سلامتی مانند کمک به کاهش وزن دارد و یک گزینه بدون گلوتن برای وعده های غذایی است. اما باید بدانید چگونه آن را در رژیم غذایی جای دهید.

6 ضرر و آسیبی که کینوا به سلامتی تان می زند + میزان درست مصرف

کینوا یک مکمل عالی برای یک وعده غذایی سالم است، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. اگر به دنبال جایگزین های سالم برای برنج یا نان هستید، کینوا گزینه ای است که باید آن را در نظر بگیرید.

به گزارش خط سلامت کینوا امروزه به دلیل ویژگی‌های غذایی غنی‌اش محبوبیت زیادی به دست آورده است.

کینوا

کینوا یک شبه غلات است. این بدان معنی است که دانه های آن سرشار از نشاسته است و از نظر قوام، شبیه غلات است. پروتئین بالایی دارد و دارای تعادل کاملی از اسیدهای آمینه است. کینوا حاوی مواد معدنی، ویتامین ها و ترکیباتی مانند پلی فنول ها و فلاونوئیدها است.

کینوا سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌ها است که یک مکمل سالم بدون گلوتن و پروتئین گیاهی برای یک شام یا ناهارسالم است. علاوه بر این فواید تغذیه ای کینوا، فیبر بالایی نیز دارد که سلامت روده را تقویت می کند. کینوا باید در حد مجاز خورده شود، زیرا مصرف بیش از حد کینوا منجر به افزایش وزن، مشکلات کلیوی و همچنین واکنش‌های آلرژیک شود

فواید کینوا برای سلامتی

 محتوای پروتئین بالا

کینوا یک پروتئین کامل است که شامل هر 9 اسید آمینه ضروری است که بدن برای رشد و ترمیم بافت ها به آن نیاز دارد. این خواص باعث می شود که کینوا را به منبع عالی پروتئین برای گیاهخواران و وگان ها تبدیل کند.

سرشار از مواد مغذی

کینوا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری از جمله منیزیم، آهن، روی، پتاسیم و ویتامین‌های B است.

فاقد گلوتن

کینوا به طور طبیعی بدون گلوتن است و یک جایگزین عالی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن است.

 محتوای فیبر بالا

کینوا سرشار از فیبر غذایی است که به هضم غذا کمک می کند، میکروبیوم سالم روده را ارتقا می دهد و به مدیریت وزن کمک می کند.

سرشار از آنتی اکسیدان

کینوا حاوی ترکیباتی مانند پلی فنول ها، فلاونوئیدها و فیتواسترول ها است که خواص آنتی اکسیدانی دارند. این ترکیبات به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن کمک می کند.

بهبود سلامت قلب

کینوا به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 6 و آنتی اکسیدان های مفید برای سلامت قلب شناخته شده است. مصرف منظم کینوا  به کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر بیماری قلبی کمک می کند.

 کنترل قند خون

کینوا شاخص گلیسمی پایینی دارد، به این معنی که باعث افزایش سریع سطح قند خون نمی شود و برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که به دنبال مدیریت سطح قند خون هستند مفید باشد.

مدیریت وزن

محتوای بالای پروتئین و فیبر موجود در کینوا به افزایش احساس سیری کمک می کند که در نتیجه به کاهش وزن و مدیریت وزن کمک می کند.

عوارض مصرف زیاد کینوا

محتوای کالری بالا

کینوا در مقایسه با سایر غلات کالری نسبتاً بالایی دارد، بنابراین مصرف مقادیر زیاد کینوا به طور منظم منجر به افزایش وزن می شود، اگر با یک رژیم غذایی کامل و اندازه های مناسب متعادل نباشد.

 سنگ کلیه

کینوا حاوی اگزالات است، ترکیباتی که می توانند به مواد معدنی در بدن متصل شوند و منجر به تشکیل سنگ کلیه در برخی از افراد، به ویژه آن هایی که سابقه مشکلات کلیوی دارند، می شود.

 مشکلات گوارشی

کینوا به طور طبیعی حاوی ساپونین است، ترکیباتی که طعم تلخی دارند و باعث مشکلات گوارشی یا اختلال در جذب مواد مغذی در برخی افراد می شود. شستشوی کامل کینوا قبل از پختن به کاهش محتوای ساپونین کمک می کند.

 واکنش های آلرژیک

در حالی که کینوا فاقد گلوتن است و به طور کلی به خوبی تحمل می شود، برخی از افراد ممکن است به کینوا حساسیت داشته باشند یا واکنش های آلرژیک خفیفی مانند خارش، کهیر یا تورم را تجربه کنند.

ضد مغذی ها

کینوا حاوی ترکیبات ضد تغذیه ای مانند اسید فیتیک است که به مواد معدنی مانند آهن و روی متصل شده و جذب آن ها را در بدن کاهش می دهد. با این حال، خیساندن یا جوانه زدن کینوا به کاهش سطح مواد ضد مغذی کمک می کند.

 آلودگی فلزات سنگین

کینوا به جذب فلزات سنگین مانند آرسنیک و کادمیوم از خاکی که در آن رشد می‌کند شناخته شده است. مصرف کینوا در حد اعتدال می تواند در به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین کمک کند.

مقدار مصرف کینوا

مقدار مناسب کینوا برای خوردن در روز بسته به نیازها و ترجیحات غذایی می تواند متفاوت باشد. به عنوان یک دستورالعمل کلی، اندازه وعده کینوآ پخته شده معمولاً حدود 1/2 تا 1 فنجان است. این مقدار منبع خوبی از پروتئین، فیبر و مواد مغذی ضروری را بدون افراط در کالری یا سایر معایب احتمالی مصرف زیاد کینوا فراهم می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان