8 علامت که نشانه کمبود ویتامین B6 است + منابع ویتامین ب 6

خط سلامت: ویتامین B6 وظایف متعددی را در بدن بر عهده دارد. پژوهش ها حاکی از آن است که برخی علایم نشان دهنده کمبود ویتامین B6 است. در این مطلب پیامدهای منفی ناشی از کمبود ویتامین B6 را توضیح می دهیم.

8 علامت که نشانه کمبود ویتامین B6 است + منابع ویتامین ب 6

ویتامین B6  بر خلق و خو، اشتها، خواب و کیفیت تفکر تأثیر می گذارد.  مقابله با عفونت ها، تبدیل غذا به انرژی و کمک به خون برای انتقال اکسیژن  مستلزم برخورداری از سطوح متعادل  ویتامین B6 است.

به گزارش خط سلامت کمبود ویتامین B6 با پیامدهای منفی فراوانی برای سلامتی همراه است. در ادامه به معرفی علایم  ویتامین B6 می پردازیم:

کمبود انرژی

اگر میزان ویتامین B6 بسیار کم باشد، تعداد گلبول های قرمز خون کاهش یافته و به کم خونی مبتلا می شوید.  یکی از شایع ترین عوارض ناشی از کم خونی، احساس خستگی و ضعف است. همچنین کمبود سایر ویتامین ها مانند B12 و فولات نیز باعث کم خونی می شود.

بثورات پوستی

تغییرات شیمیایی ناشی از کمبود ویتامین B6، منجر به بثورات پوستی همراه با احساس آزاردهنده خارش‌ می شود.

لب های خشک و ترک خورده

از نشانه های شایع کمبود ویتامین B6 داشتن لب های خشک و ترک خورده است.

سیستم ایمنی ضعیف

کمبود ویتامین B6 مقاومت بدن در برابر عفونت و بیماری ها را سخت تر می کند.همچنین سرطان و سایر بیماری ها  ذخیره ویتامین B6 موجود در بدن را کاهش می دهد. 

بی حس شدن دست ها یا پاها

کمبود ویتامین B6 منجر به بی حس شدن دست و پاها می شود.

بدخلقی در کودکان

کمبود ویتامین B6 منجر به تشنج در کودکان می شود.

همچنین کمبود ویتامین B6 حس شنوایی کودک را بسیار حساس می کند؛ به این ترتیب کودک در نتیجه شنیدن کمترین تحریک صوتی به شدت واکشن نشان می دهد.

مغز مه آلود

ویتامین B6 به تنظیم خلق و خو و حافظه کمک می کند.

یکی از دلایل اصلی احساس گیجی و غمگینی، به خصوص در دوران سالخوردگی، کمبود این ویتامین است. 

سرطان

کمبود ویتامین B6 احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. اگرچه علت دقیق این امر مشخص نیست، اما مطالعات کمبود ویتامین B6 را با سرطان معده و مری مرتبط دانسته اند. کمبود این ویتامین همچنین احتمال ابتلا به سرطان های ناشی از هورمون های استروئیدی مانند سرطان سینه و پروستات را افزایش می دهد.

منابع غذایی ویتامین B6

منابع غذایی تامین کننده ویتامین B6، عبارت است از:

پروتئین ها

مرغ، گوشت گاو و ماهی جزو مفیدترین منابع غذایی تامین کننده ویتامین B6 هستند. ماهی سالمون 30 درصد و مرغ 25 درصد از ویتامین B6 مورد نیاز بدن را تامین می کند.

سبزیجات و میوه ها

سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی و ذرت و میوه ها (به جز مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت) منبع اصلی تامین ویتامین B6 هستند.

علل کمبود ویتامین B6 

کمبود جدی ویتامین B6 به ندرت اتفاق می افتد.

سالمندانی که غذای کافی نمی خورند یا بدن شان مواد مغذی را به خوبی جذب نمی کند، دچار کمبود ویتامین B6 می شوند. مصرف الکل، بیماری کلیوی و سایر شرایطی که روده کوچک را از دریافت مواد مغذی باز می دارد منجر به کاهش ویتامین B6 می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان