چرا حشرات دور نور می چرخند؟

خط سلامت: چرا حشرات دور نور می چرخند؟ چه چیزی لامپ ها را برای حشرات جذاب می کند؟ تاکنون توضیحات متعددی برای این موضوع ارائه شده است. اکنون دوربین‌های پرسرعت نشان می‌دهند که واقعاً دلیل آن چه می‌تواند باشد.

چرا حشرات دور نور می چرخند؟

 

حشرات در اطراف یک نورافکن ازدحام می کنند. تیمی از محققان می‌گویند رفلکسی که برای کنترل وضعیت پرواز استفاده می‌شود، مانع از فرار آن‌ها از نور شدید می‌شود.

 

به گزارش خط سلامت حشرات اطراف منبع نور به شکلی ظاهراً خودکشی می‌روند و یا در آتش می‌سوزند یا در اطراف آن حلقه می‌زنند تا زمانی که از خستگی سقوط می کنند. اکنون گروهی از محققان توضیح جدیدی برای این موضوع ارائه کرده‌اند که با کمک دوربین‌های پرسرعت و سنسورهای ضبط حرکت به آن دست یافته‌اند.

حشرات و رفلکس نور

 این رفلکس به طور معمول باعث می شود حیوانات همیشه خود را به گونه ای هماهنگ کنند که پشت آنها به سمت روشن ترین نقطه در منطقه باشد. به این ترتیب، حشرات می توانند موقعیت پرواز افقی را به خود بگیرند زیرا روشن ترین مکان معمولاً آسمان شب است  نه زمانی که شخص لامپ را روشن می کند.

 

سپس روشن ترین قسمت محیط یک منبع نور نقطه ای است. گروهی به سرپرستی ساموئل فابیان از امپریال کالج لندن و یاش سوندی از دانشگاه بین‌المللی فلوریدا در میامی این مانور پروازی مشخص را با استفاده از فناوری دوربین مشاهده کردند، حتی در گروه‌هایی از حشرات که معمولاً در شب حرکت نمی‌کنند مانند سنجاقک یا پروانه.

محققان هیچ مدرکی در سوابق خود برای متداول ترین توضیحات جایگزین پیدا نکردند. برای مثال پیشنهاد شد: حشرات لامپ ها را با ماه اشتباه می گیرند. آنها توسط گرمای ساطع شده از لامپ جذب می شوند. آنها راه فرار را در نور می بینند. آنها با نور شدید کور می شوند و در نتیجه دچار سردرگمی می شوند. اگر حشرات لامپ را با ماه اشتباه می گرفتند، باید به سمت آن حرکت می کردند، که فابیان، سوندی و همکارانش در حال حاضر آن را مشاهده نکردند.

اگر منبع نور روی زمین باشد، حشرات اغلب یک غلت طولی 180 درجه ایجاد می کنند و سپس یا با پشت خود به سمت پایین به پرواز ادامه می دهند یا مستقیم با زمین برخورد می کنند.

عوامل دیگری نیز ممکن است نقش داشته باشند برای مثال اگر حشره دورتر از لامپ باشد. با این حال این مطالعه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه حشرات واقعاً به هیچ وجه جذب نور می شوند ارائه نمی کند بنابراین نویسندگان این مطالعه فرض می‌کنند حیوانات فقط به طور تصادفی تحت طلسم لامپ قرار می‌گیرند و سپس در آنجا گیر می‌افتند.

آنها برای آزمایش خود به حیوانات اجازه پرواز در یک محیط آزمایشگاهی کنترل شده را دادند، اما رفتار حشرات را در طبیعت نیز مطالعه کردند. تنها به لطف تراشه های دوربین مدرن و بسیار حساس به نور بود که امکان گرفتن عکس های اسلوموشن در شب فراهم شد. اکنون این امکان مشاهده مانورهای پرواز سریع رعد و برق را فراهم می کند.

هنگامی که یک حشره در هوا در شرایط باد پرتاب می شود یا مانورهای مگس که شامل شتاب جانبی سخت است، یک حس ساده مانند رفلکس پشتی نور به حفظ جهت کمک می کند. در چنین مواردی، گرانش به عنوان راهنما کاربرد چندانی ندارد. با این حال، رفلکس به هیچ وجه تنها مکانیزمی نیست که حشرات برای کنترل موقعیت پرواز خود از آن استفاده می کنند. همچنین در محیط طبیعیبه عنوان مثال هنگام غروب خورشید یا در جنگل، این اتفاق می افتد که درخشان ترین نقطه مستقیماً بالای حیوان نباشد. آنها در نشریه خود می نویسند که نویسندگان این مطالعه نمی دانند چرا حشرات خود را به موازات زمین قرار می دهند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان