تکنیک هایی علمی برای افزایش سوخت و ساز

خط سلامت : افزایش سوخت و ساز بدن مساوی است با تجربه تغییرات مثبت در بدن و ذهن و مشــاهده این تغییرات مثبت کمــک می‌کند تا فرد با انگیزه قوی تری به ادامه راهی که برگزیده است، بپردازد.

تکنیک هایی علمی برای افزایش سوخت و ساز

کاهش وزن مصرف غذاهای مغذی مثــل میوه ها و سبزیجات، گوشت بدون چربی و ماهی، لبنیات کم چرب و چربی ها برای سلامتی مؤثر است.

به گزارش خط سلامت به جز نژاد و ژنتیک عوامل دیگری در میزان سوخت و ساز بدن تأثیر دارد و وزن به تنهایی شاخص سلامت، به شمار نخواهد آمد. توجه به نکته های زیر بهبود سوخت و ساز بدن را به دنبال خواهد داشت.

کاهش وزن و سوخت و ساز

از سوی دیگر دانه های روغنی سوخت و ساز بدن را بیشتر کرده و موجب کاهش سایز بخصوص کم شدن دور کمر می شوند. انتخاب متعادل بین مواد غذایی گفته شده به عنوان وعده غذایی و میان وعده موجب سوزاندن بیشتر کالری شده و مواد غذایی با کیفیت بیشتر به آن خواهد رسید.

انرژی بیشتر سوخت و ساز کم یعنی تنبل شدن بدن. برای خارج شدن بدن از تنبلی بهتر است بدن با مواد مغذی سرشار شود و به عبارت دیگر بدن شارژ شود وقتی بدن شارژ شد و ســوخت و ساز فعال شد، آن وقت است که فرد احساس انرژی و شادابی می‌کند.

فعال شدن سیســتم سوخت و ساز

فعال شدن سیســتم سوخت و ساز بدن یعنــی تمرکز بر انتخاب متعــادل مواد مغــذی، نوشــیدن مقدار زیــادی آب وتحرک. بهبود سطح کلسترول اسیدهای چرب امگا،3 فیبر، استرول هاو اســتانول گیاهی به حفظ و بهبود سطح کلسترول منجر خواهد شد.

به این منظور بهتر است با ایجاد تغییر در سبک زندگی و بهبود سوخت و ساز بدن سطح کلسترول بدن را بهبود بخشید. هضم بهتر وقتی سوخت و ساز بدن آرام است به این معنی است که سیستم هضم بدن خاموش یا رو به خاموش شدن است.

دراین حالت فرد دچار یبوست، نفخ، ایفالکس معده و ناراحتی های متعددی در دستگاه گوارش خواهد شد. مصرف غذاهای تصفیه شــده ای مانند غلات کامــل، میوه ها، ســبزیجات و فیبر موجب می شــود تا دستگاه گوارشی به حرکت وادار شود.

استرس و پر خوری

کاهش استرس گاهی استرس پر خوری را به دنبال دارد. ولی با این حال گاه فرد بی دلیل احساس استرس و اضطراب دارد. این مسأله زمانی بروز می‌کند که نیازهای بدن به درستی برطرف نشده است. تعادل میان مصرف پروتئین و هیدرات کربنی و چربی ها یا به عبارتی سیاه و سفید و ایجاد توازن بین مواد مغذی و موادغذایی سرگرم کننده فرد را به یک سطح روانی رضایت بخش و آرام خواهد رسانید.

گردش خون بهبود یافته اگر فردی همیشه احساس سرما می‌کند و سردش است، باید به یکی از نشانه های مهم پی ببرد. این مســأله نشانه سوخت وساز آهسته است. به تدریج با افزایش طول عمر و سن و سال و اســتفاده متــداوم از غذاهــای چرب پالک‌هایی در شریان ها ظاهر می شود که رگها را منقبض می‌کند.

ورزش نکردن و استعمال دخانیات به این مشــکل اضافــه کــرده و در نتیجه فرد احساس سرما در اندام های خود و دل درد و بی حسی خواهد داشت. گردش ضعیف خــون علامت کم کاری تیروئید و اختلال در سوخت و ســاز بدن است.

مصرف برخی از مواد غذایی گردش خون را بهبود می بخشــد. انتخاب مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان (میوه ها و سبزیجات رنگی) سلامت عروق را به دنبال دارد.

قدرت بیشتر حفظ حجم عضلانی بدون چربی افزایش ســوخت و ســاز را به دنبال دارد. انجام تمرینات قدرتی موجب کالری ســوزی می شــود بطوری که یک تــا دو روز این کالری سوزی ادامه خواهد داشت.

فشار خون

پایین فشارخون به دلیل وزن، استرس، عوامل ژنتیکی و شیوه زندگی بالا می رود بهترین راه برای پایین آمدن فشــار خون بهبود سوخت و ساز بدن است و این نکته موجب مصرف کمتر داروهای مربوط به کاهش فشار خون می شود.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان