9 فایده بی نظیر اسفناج برای سلامت روانی و جسمانی

خط سلامت: اسفناج یکی از پرخاصیت ترین سبزیجاتی است که سرشار از آهن است و برای افراد مبتلا به کم خونی گزینه ای مناسب است. گنجاندن آن به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل به کاهش آسیب اکسیداتیو، حفظ سلامت چشم و جلوگیری از بیماری قلبی و سرطان کمک می کند.

9 فایده بی نظیر اسفناج برای سلامت روانی و جسمانی

اسفناج منبع مغذی غذایی است و سرشار از رنگدانه های گیاهی کلروفیل و کاروتنوئیدها است. اسفناج دارای مشخصات مغذی قابل توجهی است و سرشار از تعدادی پلی فنل محافظ و مواد مغذی آنتی اکسیدانی است. 

به گزارش خط سلامت اسفناج فواید سلامتی بی شماری دارد که همین امر آن را به یکی از مهم ترین سبزیجات در سبد غذایی تبدیل می کند. 

اسفناج و فواید سلامتی

اسفناج علاوه بر ضد التهاب بودن، برای بینایی نیز مهم هستند و به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید کمک می کنند. سایر فواید اسفناج در زیر آورده شده است. 

حفظ سطوح انرژی

اسفناج از دیرباز به عنوان گیاهی شناخته می شود که می تواند انرژی را بازیابی کند، شادابی را افزایش دهد و کیفیت خون را بهبود بخشد. دلایل خوبی برای این وجود دارد، از جمله محتوای آهن آن. آهن در عملکرد گلبول‌های قرمز خون، کمک به انتقال اکسیژن در سراسر بدن، حمایت از تولید انرژی و سنتز DNA نقش اساسی دارد.

 سلامت قلب 

اسفناج، مانند چغندر، به طور طبیعی سرشار از ترکیباتی به نام نیترات است. اینها با شل کردن رگهای خونی، کاهش سفتی شریان و ترویج اتساع به بهبود جریان خون و کاهش فشار کمک می کنند. کاهش فشار خون ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی و سکته کمک کند. مطالعات نشان می دهد که غذاهای غنی از نیترات - به ویژه سبزیجات برگدار مانند اسفناج - ممکن است باعث بقای حمله قلبی شوند .

تقویت استخوان ها

اسفناج منبع عالی ویتامین K و همچنین منبعی از منیزیم ، کلسیم و فسفر برای استخوان است .

مبارزه با سرطان

رژیم های غذایی سرشار از سبزیجات، از جمله سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کنند. این به این دلیل است که آن ها مملو از ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول هستند. همین موارد، همراه با محتوای ویتامین آن است که  خواص محافظتی اسفناج در برابر سرطان را توضیح می دهد.

 خاصیت آنتی اکسیدانی 

ارزش ترکیبات گیاهی، مانند ترکیبات موجود در اسفناج، این است که به بدن کمک می کنند تا با اثرات مخرب فرآیندی به نام اکسیداسیون مبارزه کند. با گذشت زمان، این فرآیند باعث التهاب مزمن می شود و در نتیجه منجر به شرایط مرتبط با افزایش سن مانند بیماری قلبی و سرطان می شود.

منبع مفید فیبر 

اسفناج منبع مفیدی از فیبر نامحلول است . این نوع فیبر عبور ضایعات غذا را از روده ها تقویت می کند و از سلامت و ایمنی روده حمایت می کند .

مدیریت وزن

فیتوکمیکال ها و ترکیبات گیاهی فعال موجود در اسفناج ممکن است با تحریک ترشح هورمون های سیری، به کاهش مصرف غذا کمک کنند.

کاهش اثرات نامطلوب رژیم غذایی پرچرب

مطالعات حیوانی نشان می دهد که مصرف زیاد اسفناج اثرات نامطلوب رژیم غذایی پرچرب بر میکروبیوم روده، نمایه چربی خون و کلسترول ایجاد شده در کبد را کاهش می دهد .

 سلامت روان 

 اسفناج دارای خواص ضد استرس و ضد افسردگی است، زیرا مشخص شده است که هورمون استرس، کورتیزول را کاهش می دهد و انتقال دهنده های عصبی تنظیم کننده خلق و خو مانند گلوتامات و گلوتامین را افزایش می دهد. باز هم، از آنجایی که در این تحقیق از مدل‌های حیوانی استفاده شده است، مطالعات بیشتری برای ارزیابی اینکه آیا این اثرات در انسان‌ها تکرار می‌شوند، مورد نیاز است.

محدودیت مصرف اسفناج

 اسفناج یک گزینه ایمن و مغذی است که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل گنجانده می شود. با این حال، برخی از افراد هستند که باید احتیاط کنند. اسفناج که سرشار از اگزالات است، انتخاب خوبی برای افرادی با سابقه سنگ کلیه حاوی اگزالات نیست . اگر این مورد به شما مربوط است، سعی کنید اسفناج را در حد اعتدال مصرف کنید.

کسانی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنند نیز باید بدانند که اسفناج منبع ویتامین K است. به طور معمول توصیه برای کسانی که این دارو را مصرف می کنند این است که باید میزان مصرف این ویتامین را در رژیم غذایی خود تقریباً یکسان نگه دارند. قبل از ایجاد هر گونه تغییر مهم در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان