چرا برخی افراد بیشتر تبخال می زنند؟ / 7 دلیل باور نکردنی

خط سلامت: تبخال ویروسی بسیار شایع است و بسیاری از افراد در طول زندگی خود شیوع مکرر به تبخال دارند. با اینحال باید گفت تبخال یک ویروس مهم و خطرناک است که نباید آن را سطحی گرفت.

چرا برخی افراد بیشتر تبخال می زنند؟ / 7 دلیل باور نکردنی

تبخال توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-1) ایجاد می‌شود، قبل از اینکه تاول روی لب یا اطراف دهان ظاهر شود، با احساس گزگز یا خارش شروع می‌شود همچنین می‌توانید آن‌ها را در ناحیه گونه یا بینی خود نیز تجربه کنید. سپس تاول پاک می شود و پوسته ای باقی می ماند.

به گزارش خط سلامت تبخال معمولاً طی 7 تا 10 روز بدون درمان از بین می‌رود، اگرچه کرم‌های ضد ویروسی ممکن است به کاهش علائم کمک کنند، به‌ویژه زمانی که تبخال هنوز در حال توسعه است.

تبخال بسیار مسری است

تبخال بسیار مسری است، به این معنی که می تواند به راحتی از طریق تماس نزدیک به افراد دیگر سرایت کند. اگر تبخال دارید یا فرزند خردسال تان به آن مبتلا شده است، مطمئن شوید اگر ناحیه عفونی را لمس کرده اید، دست های خود را بشویید و در صورت امکان از تماس با آن ناحیه نیز خودداری کنید.

اگر مطمئن نیستید که تبخال دارید و تبخال تان شدید است و پس از 10 روز هنوز بهبود نیافته است، یا اگر به خارج از لب گسترش یافته است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علائم تبخال

شایع ترین علائم تبخال عبارتند از:

گزگز و خارش

یک یا دو روز قبل از اینکه چیزی ظاهر شود، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا خارش را روی لب خود (یا بینی یا گونه خود) داشته باشید، قبل از اینکه یک نقطه سخت ظاهر شود، که ممکن است لمس آن دردناک باشد.

تاول

سپس نقطه سخت به یک تاول پر از مایع یا تعدادی تاول تبدیل می شود.

تراوش

هنگامی که تاول ها می ترکند، یک زخم باز کم عمق ظاهر می شود - این زمانی است که ویروس در مسری ترین حالت خود است، بنابراین سعی کنید آن را لمس نکنید، یا اگر این کار را کردید، مطمئن شوید که بلافاصله دست های خود را بشویید.

پوسته شدن

زخم های باز با شروع به بهبود پوسته می شوند. این یک علامت قرمز باقی می ماند که به مرور زمان محو می شود.

در موارد نادر، معمولاً هنگامی که برای اولین بار با ویروس HSV-1 که باعث تبخال می‌شود، مواجه می‌شوید، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

تب

گلو درد

تورم غدد

سردرد

دردهای عضلانی

حالت تهوع

علائم عود کننده

اگر یک بار دچار تبخال شده اید، ممکن است دوره های آن دوباره تکرار شوند. این می تواند از یک بار در ماه تا هر چند سال یک بار باشد و برای هر کسی متفاوت است.

علائم اولیه شیوع شامل احساس گزگز و خارش است که قبلاً ذکر کردیم، و به دنبال آن تاول، تراوش و پوسته پوسته شدن. تبخال ممکن است هر بار در یک مکان ظاهر شود.

محرک ها

افرادی که از تبخال رنج می برند اغلب متوجه می شوند یک محرک وجود دارد. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

خستگی

 خستگی می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند، به این معنی که احتمال بروز تبخال بیشتر است.

استرس

مانند خستگی، استرس نیز می تواند سیستم ایمنی بدن را کاهش داده و منجر به فرسودگی شود. پرداختن به آنچه باعث استرس می شود بهترین راه برای مقابله با آن است.

هوای سرد

 شرایط زمستانی می‌تواند به معنای شیوع بیماری باشد، بنابراین هنگام بیرون رفتن از خانه گرم بپوشید.

کارهای دندانپزشکی

 اگر تبخال دارید یا مستعد ابتلا به آن هستید، قبل از هر گونه درمانی این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

هورمون ها

برای زنان، شروع قاعدگی می تواند منجر به تبخال شود. اگر متوجه این موضوع شدید، سعی کنید ویروس را با کرم ضد ویروس زودتر درمان کنید.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

اشعه ماوراء بنفش می تواند باعث ایجاد تبخال شود، بنابراین سعی کنید در صورت امکان از نور خورشید دوری کنید و از یک بالم لب با SPF حداقل 15 استفاده کنید.

سیستم ایمنی ضعیف

 همانطور که در مورد خستگی و استرس ذکر کردیم، سیستم ایمنی ضعیف می تواند به معنای ابتلا به تبخال باشد. اگر احساس می‌کنید در حال مریض شدن هستید، مثلاً با سرماخوردگی یا آنفولانزا، مراقب خود باشید و مراقب احساس گزگز و خارش باشید تا بتوانید زود به سرماخوردگی مبتلا شوید.

درمان

معمولاً درمان شامل داروی سرماخوردگی مانند کرم تبخال (کرم ضد ویروسی) است. در موارد شدیدی که دوباره رخ می دهد، پزشک ممکن است برای قرص ضد ویروسی به نام آسیکلوویر تجویز کند. باید این را هر روز و برای چند ماه مصرف کنید تا از شیوع بیماری جلوگیری کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان