6 داروی گیاهی برای کاهش آلرژی بهاری

خط سلامت: رینیت آلرژیک که در یک فصل خاص اتفاق می‌افتد بیشتر به عنوان تب یونجه شناخته می‌شود.

6 داروی گیاهی برای کاهش آلرژی بهاری

رینیت آلرژیک زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به یک ماده حساسیت‌زا در فضای باز، مانند گرده، بیش از حد واکنش نشان دهد.

به گزارش خط سلامت رینیت آلرژیک وقتی شروع می­ شود که دستگاه ایمنی بدن به عوامل محیطی حساس شده یا عکس‌العمل شدید نشان می‌دهد.

رینیت آلرژیک چیست؟

رینیت آلرژیک یک بیماری التهابی است که مجاری بینی، سینوس ها، گوش ها و گلو را درگیر می کند. این بیماری که به عنوان گرده افشانی و تب یونجه نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که یک فرد آلرژیک ماده حساسیت زا را استنشاق کند که به آن حساس است.

انواع رینیت آلرژیک 

دو نوع رینیت آلرژیک  وجود دارد. مبتلایان به آلرژی فصلی در بهار، پاییز یا هر دو فصل زمانی که در معرض گرده های معلق در هوا و هاگ های کپک در فضای باز قرار می گیرند، علائمی را بروز می دهند. رینیت آلرژیک چند ساله، که در تمام طول سال است، توسط آلرژن های داخلی مانند گرد و غبار خانه، شوره حیوانات خانگی، کنه های گرد و غبار و کپک های داخلی ایجاد می شود.

علائم:

از علائم این آلرژی می توان به خارش، عطسه، آبریزش بینی و همچنین گرفتگی بینی، گوش ها و سینوس ها اشاره کرد. همچنین ممکن است در طول یک حمله آلرژی، خستگی و احساس کلی ناراحتی وجود داشته باشد. شدت این علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

گزینه های گیاهی درمان آلرژی

داروهای گیاهی راه جایگزینی برای درمان رینیت آلرژیک ارائه می دهند. اگر به طور معقول استفاده شود، این داروهای طبیعی نه تنها علائم آلرژیک را کاهش می دهند، بلکه به طور کامل از آنها جلوگیری می کنند. آنها همچنین بافت ها و اندام های بدن را تقویت می کنند و در نتیجه سلامت کلی را بهبود می بخشند. در اینجا برخی از گیاهانی که برای درمان آلرژی و مشکلات مختلف تنفسی مناسب هستند را معرفی می کنیم.

گزنه 

گزنه یکی از موثرترین درمان های گیاهی برای رینیت آلرژیک است. به عنوان یک آنتی اکسیدان، قابض، ضد میکروبی و ضد درد، التهاب مرتبط با آلرژی را بدون ایجاد هیچ یک از عوارض جانبی ناشی از استفاده از داروها کاهش می دهد. گزنه تازه در فصل بهار در دسترس است. پختن برگ‌ها اثرات گزنده آن‌ها را از بین می‌برد و می‌توانید آن‌ها را مانند سایر سبزیجات برگ سبز به سالاد، سوپ یا خورش‌های خود اضافه کنید. همچنین می توان از آن به صورت خشک شده برای دم کردن چای گزنه استفاده کرد.

پریلا ( Perilla frutescens )

این گیاه تا حدودی مبهم عضوی از خانواده نعناع است و در مبارزه با علائم رینیت آلرژیک کمک می کند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که پریلا برای درمان احتقان بینی، سینوزیت، آسم آلرژیک و سوزش چشم (یکی دیگر از مشکلات بسیاری از مبتلایان به آلرژی) مفید است. همچنین شرایط پوستی مرتبط با آلرژی را کاهش می دهد. لازم به ذکر است که اسانس های موجود در پریلا اثر ضد افسردگی دارند و سطح سروتونین را در مغز تقویت می کنند. به عبارت دیگر، این گیاه شگفت انگیز نه تنها التهاب را در بدن کاهش می دهد، بلکه خلق و خوی شما را نیز بهبود می بخشد و احساس خوشبختی شما را افزایش می دهد.

خولان دریایی ( Hipophae rhamnoides)

این گیاه به صورت یک درختچه یا درخت کوچک رشد می کند که به راحتی توسط شاخه های خاردار و خاکستری و میوه های تخم مرغی نارنجی روشن آن قابل تشخیص است. خولان دریایی حاوی بیش از 190 ماده مغذی و فیتونوترینت است. این توت بسیار غنی از مواد مغذی مجموعه ای از اسیدهای آلی، تانن ها، کورستین، پروویتامین A، ویتامین E و مقدار زیادی ویتامین C و همچنین ویتامین های B کمپلکس را ارائه می دهد. علاوه بر این، حاوی مقادیر زیادی سوپراکسید دیسموتاز (SOD) است، آنزیمی که نقش مهمی در حفظ سلامت تنفسی دارد. خولان دریایی برای افرادی که از رینیت آلرژیک و همچنین آسم، سرفه های مزمن و سایر اختلالات تنفسی رنج می برند ایده آل است. محتوای مغذی منحصر به فرد آن سلامت چشم ها، دهان و غشاهای مخاطی را بهبود می بخشد.

زنجبیل ( Zingiber officinale )

زنجبیل یک گیاه بی خطر و بسیار موثر است. جدا از کاربردهای آشپزی، برای سلامت کلی شما بسیار مفید است، زیرا دستگاه گوارش را تسکین می دهد و گردش خون را بهبود می بخشد. زنجبیل به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی، عامل ضد ویروسی قوی و تقویت کننده سیستم ایمنی عمل می کند. برای کاهش احتقان بینی و سردرد، مقداری چای زنجبیل را امتحان کنید. در حالی که چای خود را می نوشید، بخار خروجی از فنجان را استنشاق کنید. شما می توانید زنجبیل را به صورت تازه و خشک به صورت تجاری پیدا کنید. شما همچنین می توانید آن را با گیاهان دیگر مانند زردچوبه که یکی دیگر از شفا دهنده های طبیعی قدرتمند است، جفت کنید.

بومادران ( Achillea millefolium )

بومادران گیاهی چند ساله و رایج در سراسر اروپا و آسیا است. این گیاه چند منظوره دارای خواص ضد عفونی کننده، معده، ضد اسپاسم، قابض و معرق است. بومادران که به طور سنتی برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و تب استفاده می شود، می تواند یک داروی مفید در برابر رینیت آلرژیک نیز باشد. اثرات ضد میکروبی و ضد آب مروارید آن را به گیاهی ایده آل برای سیستم تنفسی تبدیل می کند و این درمانگر طبیعی سینوزیت و آلرژی گرد و غبار را نیز درمان می کند. بومادران را می توانید به شکل چای یا تنتور مصرف کنید. این یک گیاه قوی است و استفاده داخلی روزانه بیش از حد مجاز دو هفته متوالی توصیه نمی شود.

گیاهان طبیعی موثر

داروهای گیاهی می توانند علائم رینیت آلرژیک و همچنین سایر مشکلات تنفسی را تسکین دهند. اگر به طور معقول و پیشگیرانه استفاده شوند، می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از شروع واکنش آلرژیک جلوگیری کنند. با این حال، قبل از شروع هر روش درمانی جدید، ضروری است که با یک متخصص مشورت کنید.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان