11 میوه ممنوعه را بشناسید / چه کسانی نباید مصرف کنند؟

خط سلامت: تغذیه سالمندان باید طبق رژیم غذایی سالم و درست باشد زیرا در سنین سالمندی ممکن است با کوچکترین مشکل در برنامه غذایی آسیب سنگینی به بدن آنها وارد شود.

11 میوه ممنوعه را بشناسید / چه کسانی نباید مصرف کنند؟

​تغذیه سالمندان باید حاوی غذاهای مفید، فیبردار، سبزیجات و… باشد. در سنین بالا بدن افراد سالمند ضعیف می‌شود، این ضعف را باید با داشتن یک برنامه غذایی اصولی و مناسب تامین کرد.

به گزارش خط سلامت تغذیه سالمندان باید به نحوی باشد که موجب تقویت وضعیت جسمی و روحی آنان شود. برای داشتن برنامه کامل و مناسب، باید انواع غذاهای مضر برای سالمندان را شناخت.

تغذیه سالمندان و اجتناب از غذاهای مضر

تغذیه سالمندان با افراد جوان متفاوت است. در سالمندان بحث فیزیولوژی بدن مطرح است که چون جذب دستگاه گوارش این افراد آنقدر بالا نیست که هر غذایی را به مقدار زیاد میل کنند، پس عملکرد در چنین افرادی ضعیف‌تر می‌شود و در نتیجه نیاز بدن به انرژی و مواد مغذی، متفاوت از جوانان است.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با انواع غذاهای مضر برای سالمندان بیشتر آشنا شوید.

گریپ فروت

ممکن است تعجب آور باشد، اما غذاها می توانند بر عملکرد داروی آنها تأثیر بگذارند. به همین دلیل است که همیشه بهتر است از پزشک یا داروساز پرسید که آیا باید از خوردن چه غذاهایی اجتناب کرد. به عنوان مثال، اگر دارو برای فشار خون بالا، اضطراب یا بی خوابی مصرف می کنند، آب گریپ فروت ممکن است با داروهای آنها تداخل داشته باشد.

سبزیجات خام

اگر دندان‌های حساس یا پوسیده دارند یا دندان هایشان را از دست داده اند، باید از خوردن سبزیجات خام اجتناب کنند. اما ویتامین و فیبر را از دست ندهند. سعی کنند سبزیجات را بپزند تا نرم تر شوند. یا از سبزیجات پوره شده - مانند هویج، کدو تنبل و چغندر - در سوپ یا خورش استفاده کنند. می توانند سبزیجات کنسرو شده را نیز امتحان کنند.

لوبیا

برخی افراد از مصرف لوبیا به دلیل گاز و درد معده ای که می توانند ایجاد کنند اجتناب می کنند. اما اگر لوبیا را از رژیم غذایی خود منع کرده اند، بهتر است در مورد آن تجدید نظر کنند. لوبیا منبع عالی فیبر است، همچنین دارای پروتئین و آهن بالا و چربی کمی است. بهتر است لوبیا را به آرامی به رژیم غذایی خود اضافه کنند. با خوردن یک وعده کوچک چند بار در هفته شروع کنند. یا سعی کنند از یک آنزیم گوارشی که بدون نسخه به فروش می رسد برای کاهش گاز استفاده کنند.

الکل

مصرف الکل تأثیر متفاوتی بر سلامتی افراد می گذارد، الکل خواب را مختل می کند و فشار خون را نیز افزایش می دهد. حتی بر نحوه عملکرد داروها نیز تأثیر می گذارد. همچنین با کاهش میزان آنزیم های کبدی و جریان خون در کبد روند سم زدایی الکل بیشتر به طول می انجامد و این غلطت آن را در خون به مدت طولانی تری در سطح بالا نگاه می دارد. به علاوه آسیب به بافت کبدی هم افزایش می یابد. از دیگر تأثیرات منفی الکل بر عملکرد سیستم قلبی- عروقی، استخوان‌ها و مفاصل هستند. واضح است که این اثرات در افراد سالمند از شدت بیشتری برخوردار خواهند بود

لبنیات

با افزایش سن در هضم شیر یا محصولات لبنی دچار مشکل می شوند. اما ممکن است مجبور نباشند تمام محصولات لبنی و کلسیم و پروتئینی که آنها فراهم می کنند را کنار بگذارند. بسیاری از افراد می توانند مقادیر کمی لبنیات را بدون ناراحتی معده مصرف کنند. و برخی از محصولات لبنی بهتر از بقیه تحمل می شوند. ماست ساده بدون چربی و پنیرهای کم چرب به خصوص گزینه های مغذی هستند. یا محصولات لبنی بدون لاکتوز را امتحان کنند.

کافئین

اگرچه ممکن است کافئین برای همه مشکلی ایجاد نکند، اما باعث ایجاد اضطراب یا عصبانیت در برخی افراد می شود. کافئین همچنین ضربان قلب را افزایش می دهد و باعث مشکلات خواب می شود. اگر می‌خواهند مصرف کافئین را کاهش دهند، باید به آرامی آن را کاهش دهند. قطع سریع کافئین ممکن است باعث سردرد، حالت تهوع یا استفراغ شود. به آرامی نوشیدنی های کافئین دار را با آب، چای گیاهی یا بدون کافئین جایگزین کنند.

گوشت ها

برخی از سالم‌ترین برش‌های گوشت، مانند استیک بدون چربی، ممکن است جویدن آن سخت باشد. در حالی که جویدن همبرگر بسیار آسان تر است. توصیه می شود به دنبال گوشت چرخ کرده بدون چربی یا بیش از 10 درصد چربی باشند. یا برای یک منبع پروتئین سالم تر که جویدن آن آسان است، ماهی را امتحان کنند.

غذاهای پر نمک

اگر 51 سال یا بیشتر دارند یا جزو گروه های پرخطر هستند، انجمن قلب آمریکا توصیه می کند مراقب میزان سدیم دریافتی خود باشند. اگر بالای 51 سال دارند، حد توصیه شده 2300 میلی گرم در روز است. و اگر در گروه پرخطر قرار دارند، مطمئن شوند که روزانه بیش از 1500 میلی گرم سدیم دریافت نمی کنند. سدیم بیش از حد می تواند فشار خون را افزایش دهد و فرد را در معرض خطر حمله قلبی و سکته قرار دهد. از غذاهای فرآوری شده، مانند غذاهای منجمد و سس سالاد، اجتناب کنند و به دنبال جایگزین های "بدون سدیم"، کم نمک یا بدون نمک باشند.

سبزیجات چلیپایی

آیا از سبزیجات چلیپایی به دلیل مشکلات گاز پرهیز می کنند؟ سبزیجات چلیپایی - برای مثال کلم بروکلی، کلم، گل کلم و کلم پیچ - سرشار از ویتامین C، بتاکاروتن، فیبر، کلسیم، آهن و فولات هستند. بسیاری از آنها نیز سرشار از ویتامین A و ویتامین K و همچنین کالری کمی دارند. برخی از مطالعات نشان داده اند که خطر سرطان را کاهش می دهند. بهتر است از این سبزیجات پرهیز نکنند. فقط آنها را به تدریج و در وعده های کوچکتر به وعده های غذایی اضافه کنند.

میوه

میوه های تازه حاوی مقدار زیادی ویتامین، فیبر و سایر مواد مغذی مهم هستند. اما اگر در جویدن آنها مشکل دارند، ممکن است خوردن «سیب در روز» سخت باشد. در عوض، میوه های کنسرو شده را بدون شکر یا شربت اضافه کنند یا از میوه های نرم تر مانند انواع توت ها، موز و خربزه استفاده کنند. همچنین می توانند غذاهای مورد علاقه خود را در یک اسموتی میوه ای ترکیب کنند.

جوانه خام

شبدر، یونجه، تربچه و جوانه ماش سرشار از ویتامین های گروه B و سایر مواد مغذی هستند. اما جوانه‌های خام نیز می‌توانند برای سالمندان و هر کسی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، تهدیدی برای سلامتی باشد. از آنجایی که جوانه ها در شرایط گرم و مرطوب رشد می کنند، احتمال بیشتری برای نگهداری باکتری ها نسبت به سایر محصولات تازه وجود دارد. برای لذت بردن ایمن از جوانه ها، قبل از خوردن آنها را کاملا بپزند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان