فواید لیمو ترش در طب سنتی که هرگز نمی دانید

خط سلامت: لیمو یک مرکبات مغذی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. آنها غنی از ویتامین C هستند که به کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان کمک می کند.

فواید لیمو ترش در طب سنتی که هرگز نمی دانید

لیمو مواد مغذی زیادی مانند ویتامین C و فیبر بالا دارد. این مواد مغذی حیاتی بدن را تقویت و به مدیریت وزن سالم کمک می کند.

به گزارش خط سلامت لیمو به عنوان یک مرکبات، منبع خوبی از ویتامین C و فولات است. هر دو این ها برای تقویت سیستم ایمنی شناخته شده اند.

لیمو در طب سنتی

لیمو در طب سنتی ، طبع سرد و خشک دارد و سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، فلاونوئید‌ها، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین‌های گروه B، فولات، ویتامین C، آهن، کلسیم، پتاسیم، مس، منگنز، منیزیم، فسفر، روی، فیبر و لیمونن است.

لیمو و خواص منحصر به فرد آن

لیمو خواص زیادی برای بهبود سلامتی بدن دارد که در این مقاله چند نمونه را برای شما توضیح خواهیم داد

کنترل استرس اکسیداتیو (فراوانی بیش از حد مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد در بدن)

کنترل التهاب

حمایت از پاسخ های ایمنی

غذای تقویت کننده سیستم ایمنی

خطر سکته مغزی را کاهش می دهد

از میان عواملی که خطر سکته مغزی را افزایش می دهد، رژیم غذایی بیشترین عامل را دارد.

با این حال، اصلاح سبک زندگی می تواند خطر سکته مغزی را تا 80٪ کاهش دهد.

فلاونوئیدها

تحقیقات نشان داده است فلاونوئیدها (مواد مغذی گیاهی موجود در گیاهان) در مرکبات خطر سکته مغزی ایسکمیک (لخته شدن خون در رگ منتهی به مغز) را در زنان کاهش می دهد.

مطالعه دیگری نشان داد افرادی که مصرف فلاونوئید بیشتری دارند، کمتر دچار نارسایی قلبی ، بیماری ایسکمیک قلبی و سکته مغزی می‌شوند.

فشار خون را کاهش می دهد

تحقیقات نشان داد فلاونوئیدهای موجود در لیمو و عصاره آب پوست لیمو به سرکوب فشار خون کمک می کند.

میزان مصرف لیمو بر فشار خون سیستولیک تأثیر منفی می‌گذارد، عددی که بالاترین عدد در خوانش فشار خون است که نشان‌دهنده فشار در شریان‌ها هنگام تپش قلب است.

فلاونوئیدها هنگامی که با میکروبیوم روده (میکرو ارگانیسم های موجود در سیستم گوارش) در تعامل هستند، متابولیزه شده و از قلب محافظت می کنند.

فعالیت آنها با کاهش فشار خون با 15 درصد ارتباط بین غذاهای غنی از فلاونوئید و فشار خون سیستولیک مرتبط است.

از سرطان جلوگیری می کند

یک متاآنالیز روی مرکبات و خطر ابتلا به سرطان ریه نشان داد که افرادی که بیشترین مصرف مرکبات را داشتند نسبت به افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند، 9 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه بودند.

همچنین شواهدی وجود دارد که پوست مرکبات دارای خواص ضد سرطانی می باشد. یک مطالعه پتانسیل ضد سرطانی پوست مرکبات را بر روی آزمایش‌های آزمایشگاهی (لوله آزمایش) و مدل‌های سرطانی in vivo (جاندار زنده) ارزیابی کرد.

آنها فعالیت ضد سرطانی پیدا کردند و محققان استفاده از پوست مرکبات را به عنوان افزودنی های غذایی ضد سرطان پیشنهاد کردند.

جذب آهن را افزایش می دهد

لیمو فراهمی زیستی آهن (مقدار موجود در بدن) و زیست دسترسی (مقدار موجود برای جذب) را افزایش می دهد. این احتمالاً به دلیل محتوای بالای ویتامین C در مرکبات است.

جفت کردن غذاهای غنی از آهن با غذاهای سرشار از ویتامین C یکی از راه‌های افزایش جذب آهن است، زیرا ویتامین C باعث جذب آهن می‌شود.

متخصصان پزشکی خوردن این غذاها را به طور همزمان توصیه می کنند. با این حال، شواهدی وجود دارد که مصرف جداگانه آنها نیز کمک کننده است.

یک مطالعه اثربخشی آهن و ویتامین C را به طور جداگانه برای بهبود وضعیت آهن در زنان جوان ارزیابی کرد.

محققان دریافتند که حتی زمانی که ویتامین C جداگانه مصرف شود، جذب آهن را افزایش می دهد. مقدار ویتامین C دریافتی عامل مهم تری نسبت به زمان مصرف می باشد.

چهره ای سالم را حفظ می کند

آب مرکبات به پیشگیری یا کاهش علائم پیری کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که آب مرکبات به روش های زیر بر پوست تأثیر می گذارد:

آسیب سلولی را کاهش می دهد

ضخامت پوست را کاهش می دهد

ایجاد چین و چروک را کاهش می دهد

محتوای کلاژن را افزایش می دهد

از آسم جلوگیری می کند

مصرف مرکبات با کاهش خطر ابتلا به آسم مرتبط است.

مطالعه ای نقش تغذیه در پیشگیری از آسم را ارزیابی کرد. دریافت که مصرف روزانه میوه ها و سبزیجات احتمال ابتلا به آسم و حوادث خس خس سینه را کاهش می دهد. مصرف زیاد مرکبات با کاهش خطر علائم آسم همراه بوده.

به کاهش وزن کمک می کند

لیمو باعث می شود سریع تر احساس سیری کنید. یک کارآزمایی تصادفی پاسخ گلیسمی (نحوه تأثیر کربوهیدرات ها بر قند خون) و ادراک اشتها را پس از خوردن نان با آب، چای یا آب لیمو ارزیابی کرد.

محققان دریافتند که آب لیمو باعث افزایش 1.5 برابری حجم معده در مقایسه با آب می شود که با کاهش اشتها ارتباط دارد.

ارزش غذایی لیمو

لیمو سرشار از مواد مغذی و کم کالری است که آن را به یک مکمل عالی برای تقریباً هر رژیم غذایی تبدیل می کند. در زیر حقایق تغذیه ای برای یک لیمو آورده شده است:

کالری: 18

پروتئین: 0.6 گرم

کربوهیدرات: 5 گرم

فیبر: 2 گرم

شکر کل: 1.5 گرم

کلسیم: 15 میلی گرم

منیزیم: 5 میلی گرم

فسفر: 9 میلی گرم

سدیم: 1 میلی گرم

ویتامین C: 31 میلی گرم

فولات: 6 میکروگرم (mcg)

کاروتن، بتا: 2 میکروگرم

ویتامین A: 13 میکروگرم

لیموناد چطور؟

با توجه به آنچه در مورد لیمو و ویتامین C شناخته شده است، ممکن است به نظر برسد که لیموناد برای شما مفید است. با این حال، اغلب سرشار از قند است و به همین دلیل، بسیار کمتر از لیمو سالم است. یک فنجان لیموناد 90 کالری و 20 گرم شکر دارد.

عدم مصرف کافی ویتامین C

افرادی که ویتامین C ندارند یا ویتامین C کم دارند، می‌توانند به اسکوربوت مبتلا شوند . این وضعیت بالقوه کشنده علائم زیر را ایجاد می کند:

خستگی

خونریزی لثه و التهاب

بثورات پوستی قرمز یا بنفش

درد مفاصل

زخم هایی که خوب نمی شوند

موهای چوب پنبه ای

افسردگی 

از دست دادن دندان

کم خونی

عوامل خطر اسکوربوت شامل مواردی است که در دریافت تغذیه مناسب اختلال ایجاد می کند، مانند داشتن اختلالات خوردن ، مشکلات گوارشی که در جذب اختلال ایجاد می کند و زندگی در فقر.

آیا آب لیمو مفید است؟

در حالی که به اندازه لیمو حاوی مواد مغذی غلیظی نیست، آب لیمو فواید زیادی دارد. اگر آب لیمو را خوشمزه و با طراوت می‌دانید، شاید بهتر از آب ساده باشد که هیدراته نگه دارید. همچنین ممکن است به این معنی باشد که شما کمتر به نوشیدنی‌های قندی زیاد تمایل دارید.

لیمو منبع طبیعی سیترات است و آب آن سطح سیترات ادرار را افزایش می دهد که می تواند به پیشگیری یا درمان سنگ کلیه کمک کند.

اگر در معرض خطر یا مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید، نوشیدن آب لیمو کمک می کند.

آب لیمو فواید مشابهی دارد اما بسیار غلیظ و ترش است، بنابراین بیشتر مردم آب لیموی مستقیم نمی نوشند. اضافه کردن یک قطره آب لیمو به آب تأثیری مشابه با اضافه کردن لیموترش تازه دارد - طراوت بخش است و برخی از مواد مغذی مانند ویتامین C را ارائه می دهد.

چه کسانی باید از لیمو اجتناب کنند؟

اکثر مردم می توانند با خیال راحت لیمو را بخورند یا هر روز آن را به آب خود اضافه کنند. اما، مانند بسیاری از چیزها، اعتدال کلیدی است. در صورت داشتن موارد زیر از مصرف لیمو خودداری کنید یا احتیاط کنید:

مشکل معده، مری، بیماری ریفلاکس (GERD): علائم پس از مصرف مرکبات بدتر می شود.

حساسیت به لیمو یا مرکبات : از مصرف لیمو و محصولات حاوی ترکیبات لیمو خودداری کنید.

زخم های دهان : اسیدها ممکن است زخم ها را تشدید کنند.

برای محافظت از مینای دندان در برابر لیمو، از نی استفاده کنید زیرا آب آن را به پشت دهان، دور از دندان‌هایتان می‌فرستد. پس از نوشیدن دهان خود را با آب لوله کشی بشویید و مقدار لیمو را در نوشیدنی خود کاهش دهید یا آن را با آب رقیق کنید.

خلاصه

لیمو سرشار از مواد مغذی مفید، به ویژه ویتامین C است. این میوه مرکبات به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می کند و خطر ابتلا به برخی از بیماری ها را کاهش می دهد. افزودن لیمو به آب یک راه آسان و خوشمزه برای گنجاندن آن در رژیم غذایی است. اگر مبتلا به ریفلاکس هستید، مراقب باشید، زیرا ممکن است سوزش سر دل شما را بدتر کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان