این آدامس موجب سلامت روده و کاهش مشکلات گوارش است

​خط سلامت: آدامس ماستیک از ترکیب غنی آن از ترکیبات آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی ناشی می شود. در مطلب به بررسی چگونگی ارتقای سلامت روده توسط این ترکیبات می پردازیم.

این آدامس موجب سلامت روده و کاهش مشکلات گوارش است

آدامس ماستیک که به طور سنتی به عنوان خوشبو کننده دهان و کمک به هضم جویده می شد، اخیراً به دلیل فواید بالقوه آن در ارتقای سلامت روده مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خط سلامت آدامس ماستیک دارای تاریخچه غنی از استفاده به عنوان یک طب سنتی است. بیش از 2500 سال است که انسان، آدامس ماستیک را به عنوان یک درمان طبیعی جویده است.

آدامس ماستیک و فواید آن

فواید سلامتی آدامس ماستیک از ترکیب غنی آن از ترکیبات آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی ناشی می شود. در اینجا به بررسی چگونگی ارتقای سلامت روده توسط این ترکیبات می پردازیم. 

در برابر عفونت باکتریایی محافظت می کند 

فراوان ترین ترکیبات موجود در آدامس ماستیک، تری ترپن ها است 65 تا 70 درصد وزن کل آدامس ماستیک را تشکیل می دهد. 

تری ترپن ها ترکیبات شیمیایی با خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی هستند که برای سلامت روده مفید می باشند. 

تحقیقات نشان می دهد تری ترپن ها دارای خواص ضد باکتریایی هستند که به مبارزه با  هلیکوباکتر پیلوری  ( H. پیلوری ) کمک می کند، این باکتری مرتبط با ایجاد زخم معده (زخم های باز که در پوشش داخلی معده و قسمت فوقانی روده کوچک ایجاد می شود)، گاستریت. (التهاب مخاط معده) و سرطان معده است.

اسیدهای تری ترپن موجود در آدامس ماستیک از رشد  هلیکوباکتر پیلوری جلوگیری می کند و توانایی باکتری برای حمله به سلول های پوشش معده را مختل می کند که در برابر عفونت محافظت می کند و خطر اختلالات گوارشی را کاهش می دهد.

مونوترپن ها، ترکیبات شیمیایی خاص در آدامس ماستیک، فعالیت ضد باکتریایی وسیع الطیف در برابر باکتری های روده مرتبط با بیماری های منتقله از طریق غذا، از جمله  اشریشیا کلی ( E.coli  ) و  باسیلوس سوبتیلیس ( B. subtilis ) از خود نشان می دهند . آدامس ماستیک با مهار رشد این باکتری ها خطر مسمومیت غذایی را کاهش می دهد.

رفع ناراحتی های گوارشی 

ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آدامس ماستیک ناراحتی گوارشی مرتبط با التهاب و تحریک روده را کاهش می دهد. یک مطالعه قدیمی نشان داد که مصرف روزانه 1 گرم (گرم) آدامس ماستیک باعث تسکین علائم در افراد مبتلا به زخم اثنی عشر (زخم در قسمت اول روده کوچک) می شود.

اقدامات آندوسکوپی بعدی نشان داد که بهبود زخم در 70 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه تحت درمان با آدامس ماستیک رخ داده است.

برخی تحقیقات نشان می دهد آدامس ماستیک دارای خواص ضد اسید خفیفی می باشد که سوزش سر دل (رفلاکس اسید) و سوء هاضمه را تسکین می دهد.

یک مطالعه نشان داد مصرف روزانه 350 میلی گرم آدامس ماستیک سه بار در روز به مدت سه هفته به طور قابل توجهی علائم سوء هاضمه (سوء هاضمه) را در شرکت کنندگان در مطالعه بهبود می بخشد.

از یک میکروبیوم روده سالم حمایت می کند 

میکروبیوم روده سالم برای جذب مواد مغذی، سلامت گوارش، عملکرد سیستم ایمنی و سلامت کلی مهم است. اقدامات ضد میکروبی آدامس ماستیک با جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری‌های مضر و در عین حال حمایت از رشد میکروب‌های مفید، میکروبیوم سالم روده را تقویت می کند.

ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در آدامس ماستیک همچنین به تسکین التهاب روده کمک می کند و محیطی مهمان نوازتر برای رشد باکتری های مفید ایجاد می کند.

در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب محافظت می کند

آدامس ماستیک غنی از پلی فنول ها است، آنتی اکسیدان های قوی که رادیکال های آزاد مضر را خنثی می کند و بدن را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. استرس اکسیداتیو باعث التهاب می شود که به سلول های روده آسیب می ساند و به ایجاد اختلالات مزمن گوارشی (GI) کمک می کند.

پلی فنول های موجود در آدامس ماستیک نیز به حفظ استحکام و یکپارچگی سد روده کمک می کند. این امر خطر عفونت و بیماری های مزمن روده را کاهش و سلامت کلی روده را ارتقا می دهد.

کاهش التهاب

التهاب مزمن در دستگاه گوارش به ایجاد و پیشرفت اختلالات گوارشی، از جمله بیماری‌های التهابی روده (IBDs) بیماری کرون و کولیت اولسراتیو کمک می‌کند.

تحقیقات نشان می دهد که آدامس ماستیک حاوی ترکیبات ضد التهابی است که التهاب روده را کنترل می کند. 

اسیدهای تری ترپن و ترکیبات پلی‌فنیک موجود در آدامس ماستیک دارای خواص ضد التهابی قوی هستند که مسیرهای التهابی را تنظیم می‌کنند و میزان مواد التهابی روده را کاهش می‌دهند. با تنظیم فعالیت ایمنی و کاهش التهاب، آدامس ماستیک به جلوگیری از ایجاد IBD یا علائم آن مانند درد شکم، اسهال و نفخ کمک می کند.

مقدار مصرف مجاز آن

در حالی که مزایای بالقوه آدامس ماستیک برای سلامت روده امیدوارکننده است، تحقیقات در مورد استفاده بهینه از آن برای سلامت روده ادامه دارد. هیچ توصیه ای در مورد مقادیر بهینه برای دفعات و مدت زمان جویدن آدامس وجود ندارد. 

موارد منع جویدن آن

آدامس ماستیک به طور کلی ایمن و قابل تحمل است و هیچ گونه عوارض جانبی یا تداخل دارویی گزارش نشده است. با این حال، تحقیقات در مورد اثرات آدامس ماستیک بر سلامت انسان محدود است و افراد با شرایط خاص باید قبل از جویدن آدامس احتیاط کنند.

مصرف آن در بارداری و شیردهی

تحقیقات در مورد استفاده از آدامس ماستیک در دوران بارداری و شیردهی محدود است و افراد باردار و شیرده باید از مصرف آن خودداری کنند. 

آلرژی به  گونه های درخت پسته

افراد مبتلا به آلرژی به درختان خانواده پسته باید از آدامس ماستیک اجتناب کنند زیرا ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود.

آدامس ماستیک با مواد افزودنی 

راه های مختلفی برای لذت بردن از آدامس ماستیک وجود دارد. آدامس های ماستیک از پیش بسته بندی شده شامل مواد افزودنی مانند: 

شیرین کننده ها: قند یا الکل های قند مانند زایلیتول، سوربیتول یا مالتیتول

طعم دهنده ها: طعم دهنده نعناع، ​​میوه، زنجبیل یا دارچین، که با طعم طبیعی و شیرین بیان آدامس ماستیک ترکیب می شوند تا طعمی منحصر به فرد ایجاد کنند .

پروبیوتیک ها: کشت باکتری های زنده با هدف ارتقای سلامت روده

مواد تشکیل دهنده در بین برندها و محصولات بسیار متفاوت است. همیشه برچسب را بررسی کنید و گزینه هایی را انتخاب کنید که با نیازهای غذایی شما مطابقت دارند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان