کاربرد های باور نکردنی هل و دارچین در سلامت + ارزش غذایی و خواص

خط سلامت: هل و دارچین ادویه های معروفی هستند که هر دو خواص مغذی و محافظتی برای سلامتی دارند. در این مطلب این دو ادویه مفید را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

کاربرد های باور نکردنی هل و دارچین در سلامت + ارزش غذایی و خواص

هل و دارچین ادویه های معروفی هستند که هر دو خواص مغذی و محافظتی برای سلامتی دارند.  

به گزارش خط سلامت هل و دارچین ادویه های محبوبی هستند که در غذاهای سراسر جهان استفاده می شوند. شواهد نشان می‌دهد هر دوی این ادویه‌ها دارای فواید زیادی هستند، با این حال دارچین از نظر مزیت های سلامتی بر هل برتری دارد.

هل و دارچین، چه فوایدی دارند؟

هل و دارچین از معروف ترین و مفید ترین ادویه ها هستند.

هل ادویه ای است که به صورت دانه های کوچک در غلاف رشد می کند. به عنوان "ملکه ادویه ها" شناخته می شود. هل در جنوب هند، سریلانکا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای مرکزی رشد می کند. از هل به طور کامل یا پودر شده برای طعم دادن به غذا و  نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه استفاده می شود. 

ارزش غذایی هل چقدر است؟

یک قاشق چایخوری یا 2 گرم هل حاوی مواد مغذی زیر است:

6.22 کالری

0.216 گرم پروتئین

0.134 گرم چربی

1.37 گرم کربوهیدرات

0.56 گرم فیبر

7.66 میلی گرم کلسیم

4.58 میلی گرم منیزیم

3.56 میلی گرم فسفر

22.4 میلی گرم پتاسیم

همچنین حاوی ویتامین C ، B1، B2، B3، B6 و B12 و مواد معدنی مانند آهن، سدیم، روی، مس و منگنز است.

خواص هل برای سلامتی چیست؟

در طب سنتی از هل برای رفع مشکلات گوارشی و چاقی استفاده می شود. همچنین برای درمان بیماری هایی مانند التهاب و عفونت از هل استفاده می شود. برخی از فواید هل برای سلامتی عبارت است از:

خواص آنتی اکسیدانی

مطالعات حیوانی نشان می دهد پودر هل دارای آنتی اکسیدان هایی است که استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. هل حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی و گیاهی است که با از بین بردن رادیکال های آزاد یا مولکول های سمی از سلول های در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کنند.

خواص ضد التهابی و سلامت قلب

هل دارای ترکیبات ضد التهابی است که از التهاب و درد جلوگیری می کند. این خاصیت هل بدن را از بیماری های التهابی، مانند: مشکلات قلبی و دیابت محافظت می کند.

مطالعات روی حیوانات و انسان ها نشان می دهد پودر یا عصاره هل فشار خون را کاهش می دهد. هل همچنین دارای اثرات ادرارآور است، به این معنی که  آب اضافی را از خون خارج می کند و فشار خون را کاهش می دهد.

اثرات ضد سرطانی

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هل از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. مطالعات نشان داده اند اثرات آنتی اکسیدانی هل از ابتلا به سرطان پوست پیشگیری می کند.

حفاظت از دستگاه گوارش 

هل از سیستم گوارشی در برابر زخم معده محافظت می کند.

اثرات محافظتی عصبی

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است عصاره هل (سینئول) اثرات محافظتی بر سلول های مغز دارد که به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک می کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک اثرات هل بر سلامت انسان مورد نیاز است.

دارچین چیست؟

دارچین ادویه ای است که در سراسر جهان شناخته شده است. دارچین یکی از چندین گونه گیاهی است که در سریلانکا، اندونزی، ویتنام و چین رشد می کند. دارچین طعم گرم، چوبی و شیرینی را به دسرهایی مانند رول دارچین، برخی غذاهای خوش طعم و نوشیدنی ها اضافه می کند. طعم آن عمدتا از روغنی به نام سینامالدئید نشات می گیرد.

ارزش غذایی دارچین چقدر است؟

یک قاشق چای خوری یا 2.6 گرم دارچین دارای مواد مغذی زیر است:

6.42 کالری

0.104 گرم پروتئین

0.032 گرم چربی

2.1 گرم کربوهیدرات

0.056 گرم شکر

1.38 گرم فیبر

26 میلی گرم کلسیم

11.2 میلی گرم پتاسیم

2.91 میکروگرم بتا کاروتن

7.67 واحد بین المللی ویتامین A

دارچین همچنین حاوی ویتامین E و K و مواد معدنی مانند منیزیم و فسفر است.

خواص دارچین برای سلامتی چیست؟

دارچین دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد دیابتی است. در اینجا برخی از فواید سلامتی دارچین آورده شده است:

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی

دارچین دارای آنتی اکسیدان های طبیعی است که رادیکال های آزاد را از بین می برد و از آسیب سلولی جلوگیری می کند. آنها همچنین از التهاب جلوگیری می کنند و از بدن در برابر بیماری های التهابی محافظت می کنند.

خواص ضد میکروبی

دارچین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. به طور سنتی از دارچین به عنوان پودر دندان برای درمان دندان درد، مشکلات دندانی و بوی بد دهان ناشی از میکروب های دهان استفاده می شد. به دلیل خاصیت ضد میکروبی این ادویه هنوز در خمیر دندان و دهان شویه استفاده می شود.

کاهش فشار خون و تقویت قلب

دارچین حاوی روغن سینامالدئید است. این ماده دارای اثرات گشادکننده عروق است، به این معنی که به گشاد شدن عروق خونی کمک می کند. این امر باعث کاهش فشار خون به خصوص در افراد مبتلا به فشار خون بالا یا فشار خون بالا می شود. مطالعات حیوانی همچنین نشان داده است دارچین با جلوگیری از التهاب از سلامت قلب محافظت کرده و آن را بهبود می بخشد.

خواص ضد سرطانی

عصاره دارچین حاوی فنل های گیاهی است که ممکن است از سرطان خون محافظت کند . آنها همچنین از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کنند. یک مطالعه همچنین نشان داده است اثرات آنتی اکسیدانی دارچین می تواند به طور بالقوه از سرطان روده بزرگ جلوگیری کند .

دیابت را کنترل می کند

اگر دیابت نوع 2 دارید یا مستعد ابتلا به آن هستید، گنجاندن دارچین در رژیم غذایی سطح گلوکز و چربی خون را کاهش می دهد. همچنین از بروز عوارضی مانند مشکلات قلبی محافظت می کند.

عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد دارچین از سلول های پوششی دستگاه گوارش محافظت می کند و از بیماری های التهابی مانند کولیت جلوگیری می کند. همچنین، مطالعات حیوانی نشان داد که عصاره سینامالدئید سلامت روده را در موش‌ها بهبود می‌بخشد.

عملکرد مغز را تقویت می کند

یک مطالعه نشان داد که دارچین توانایی سلول های مغز را برای استفاده از گلوکز بهبود می بخشد و عملکرد مغز را در موش ها تقویت می کند. با این حال، مطالعات بیشتری برای درک این اثرات در انسان مورد نیاز است.

تفاوت هل با دارچین چیست؟

هل و دارچین هر دو طعم دهنده و مغذی هستند. با این حال، این تفاوت ها به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما بهتر است.

در دسترس بودن و هزینه

هم هل و هم دارچین به راحتی در دسترس هستند. اما از نظر هزینه، هل یکی از گران ترین ادویه ها است. در مقایسه، دارچین مقرون به صرفه تر است.

ارزش غذایی

یک قاشق چای خوری هل نسبت به دارچین کالری بیشتری دارد. با این حال، دارچین حاوی قند بیشتری نسبت به هل است. دارچین حاوی کربوهیدرات و فیبر بیشتری است، در حالی که هل دارای چربی و پروتئین بیشتری است.

هل از نظر مواد معدنی غنی تر از دارچین است. اما دارچین دارای سطوح بالایی از کلسیم است. دارچین حاوی ویتامین B کمپلکس و ویتامین های K، E و A است، در حالی که هل دارای ویتامین C بیشتری است.

فواید سلامتی

هل و دارچین هر دو دارای خواص و اثرات مشابهی برای سلامتی هستند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد دارچین دارای سطوح بالاتر آنتی اکسیدان نسبت به هل است. همچنین مشخص شد دارچین در کاهش سطح آنزیمی به نام لیپاز موثرتر است. سطوح بالای لیپاز می تواند منجر به دیابت و عوارضی مانند مشکلات قلبی شود.

به نظر می رسد دارچین ضد دیابت قوی تر از هل است. اگر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستید ، دارچین گزینه بهتر و ارزان تری برای شما است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان