7 مشکل جدی که خوردن قهوه با معده خالی ایجاد می کند

خط سلامت: قهوه یکی از نوشیدنی های مخصوص برای افزایش انرژی و نشاط است اما موجب اضطراب و عصبانیت می شود و بر معده اثرات منفی دارد.

 7 مشکل جدی که خوردن قهوه با معده خالی ایجاد می کند

قهوه با معده خالی عارضه هایی را برای سلامتی خصوصا گوارش ایجاد می کند که باید به آن توجه شود.

به گزارش خط سلامت عوارض مصرف قهوه با معده خالی در این مطلب آورده شده است.

قهوه و عارضه های مصرف

قهوه با وجود اثرات احیا کننده آن، از جمله افزایش تمرکز و متابولیسم، نوشیدن آن با معده خالی خطراتی برای سلامتی دارد. مطالعات نشان می دهد قهوه با معده خالی باعث سوء هاضمه می شود و در فرآیند جذب مواد مغذی اختلال ایجاد کند و به طور بالقوه سیستم ایمنی را به خطر می اندازد

برخی از عارضه های جانبی مصرف قهوه با معده خالی شامل موارد زیر است:

اضطراب و عصبانیت

کافئین محرکی است که سطح هوشیاری و انرژی را افزایش می دهد. با این حال، مصرف آن با معده خالی اثرات آن را تشدید می کند و منجر به افزایش اضطراب و عصبانیت می شود. این حالت شدید برانگیختگی ناراحت کننده است و در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد میکند و باعث بی قراری و ناتوانی در تمرکز می شود.

خطر اسیدیته معده

قهوه اسیدی است و هنگامی که با معده خالی مصرف شود، مشکلات اسیدی معده را تشدید می کند. ترکیب کافئین و سطوح اسیدی بالا پوشش معده را تحریک می کند و منجر به ناراحتی، سوزش سر دل و حتی رفلکس اسید می شود. با گذشت زمان، قرار گرفتن مکرر در معرض قهوه اسیدی به ایجاد بیماری‌های جدی‌تر گوارشی مانند گاستریت یا زخم معده کمک می کند.

 مشکلات گوارشی را تشدید می کند

برای افرادی که قبلاً با مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا بیماری التهابی روده (IBD) سر و کار دارند، نوشیدن قهوه با معده خالی علائم را تشدید می کند. اثرات محرک کافئین تحرک روده را افزایش داده و به طور بالقوه باعث اسهال یا گرفتگی شکم می شود و تعادل ظریف سیستم گوارش را بیشتر مختل می کند.

در جذب مواد مغذی اختلال ایجاد می کند

قهوه حاوی ترکیباتی به نام تانن است که در جذب برخی مواد مغذی از جمله آهن و کلسیم اختلال ایجاد می کند. مصرف قهوه با معده خالی توانایی بدن برای جذب این مواد مغذی ضروری را مختل می کند و در طول زمان منجر به کمبود آن می شود . این امر به ویژه برای افرادی که برای سلامتی مطلوب به رژیم غذایی غنی از مواد مغذی متکی هستند نگران کننده است.

 پاسخ استرس را افزایش می دهد

کافئین باعث تحریک ترشح کورتیزول، که اغلب به عنوان هورمون استرس شناخته می شود، از غدد فوق کلیوی می شود. در حالی که کورتیزول نقش مهمی در واکنش جنگ یا گریز بدن دارد، سطوح بالا اثرات مضری بر سلامتی دارد و باعث عملکرد ضعیف سیستم ایمنی، افزایش وزن و اختلالات خلقی می شود. نوشیدن قهوه با معده خالی به واکنش استرس اغراق آمیز کمک می کند و به طور بالقوه شرایط مرتبط با استرس را تشدید می کند.

 نوسانات قند خون

کافئین بر حساسیت به انسولین و متابولیسم گلوکز تأثیر می گذارد و منجر به نوسانات سطح قند خون می شود. هنگامی که قهوه با معده خالی مصرف می شود، باعث افزایش سریع قند خون و به دنبال آن سقوط بعدی می شود. این امر باعث می شود افراد احساس خستگی، تحریک پذیری و ولع مصرف بیشتر قند یا کافئین برای کاهش علائم داشته باشند. با گذشت زمان، این نوسانات به مقاومت به انسولین و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

 کم آبی بدن

کافئین یک ادرارآور است، به این معنی که تولید ادرار را افزایش می دهد و منجر به افزایش از دست دادن مایعات از بدن می شود. وقتی قهوه با معده خالی مصرف شود، کم آبی بدن را تشدید می کند، به خصوص اگر مصرف مایعات کافی در طول روز حفظ نشود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.  

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان