درمان و علل ایجاد سنگ کیسه صفرا

خط سلامت: سنگ کیسه صفرا زمانی تشکیل می شود که عدم تعادل در ترکیب صفرا، در کیسه صفرا وجود دارد. سنگ های سخت که از کلسترول متبلور، رنگدانه یا مخلوطی از این دو ساخته شده اند درست در همین زمان بوجود می آیند و با درد افراد متوجه آن می شوند.

درمان و علل ایجاد سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا به کوچکی یک دانه شن تا بزرگی یک توپ گلف متغیر است. فردی می تواند یک سنگ صفراوی بزرگ، ده ها تا صدها سنگ صفراوی کوچکتر یا ترکیبی از سنگ های بزرگ و کوچک داشته باشد.

به گزارش خط سلامت سنگ کیسه صفرا  بسیار شایع است و علائم همیشه وجود ندارد، بنابراین هر کسی ممکن است سنگ کیسه صفرا داشته باشد و از آن آگاه نباشد. در واقع، اکثر افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا علائمی ندارند.

سنگ کیسه صفرا و انواع آن

سنگ صفرا در دو نوع وجود دارند، سنگ‌های کلسترولی و سنگ‌های رنگدانه‌ای.

سنگ های کلسترولی : سنگ های کلسترولی از صفرای ساخته شده از کلسترول یا بیلی روبین بیش از حد و نمک های صفراوی کافی به وجود می آیند. 1 سنگ های  کلسترولی  نیز ممکن است زمانی تشکیل شوند که کیسه صفرا در فرآیند گوارش تخلیه نشود. این سنگ‌های صفراوی معمولاً زرد-سبز شایع‌ترین نوع هستند.

سنگ‌های رنگدانه : افرادی که به سنگ‌های رنگدانه مبتلا می‌شوند معمولاً افرادی هستند که به سیروز کبدی، عفونت‌های مجاری صفراوی و اختلالات خونی ارثی از جمله  کم خونی داسی شکل مبتلا هستند . 2 اینها همه شرایطی هستند که باعث ایجاد بیلی روبین بیش از حد می شوند، چیزی که سنگ ها از آن ساخته شده اند. سنگ های رنگدانه معمولا قهوه ای تیره یا سیاه هستند.

سنگ کیسه صفرا علائم ندارد. با این حال، زمانی که سنگ‌های صفراوی وارد مجاری صفراوی می‌شوند و مجاری صفراوی را مسدود می‌کنند، یک درد ناگهانی تیز در سمت راست یا مرکز شکم احساس می‌شود. دردی که با این انسداد رخ می دهد، همان چیزی است که اغلب به عنوان قولنج صفراوی یا حمله کیسه صفرا شناخته می شود. این درد، که معمولاً شدید است، می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

درد ناشی از سنگ کیسه صفرا

درد ناشی از حمله کیسه صفرا معمولاً در قسمت بالای شکم، در سمت راست درست زیر دنده‌ها است. گاهی اوقات درد به نواحی دیگر، به ویژه شانه راست یا بالای کمر شما ارجاع می‌شود. سنگ کیسه صفرا ممکن است به عنوان سایر مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، سوزش سر دل و گاز نیز ظاهر شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

درد شکمی که چندین ساعت طول می کشد

تب یا لرز

زردی یا رنگ زرد به پوست و سفیدی چشم

حالت تهوع یا استفراغ

ادرار چای رنگ و مدفوع روشن

علل ایجاد سنگ کیسه صفرا

مجاری صفراوی مسیر بین کبد و پانکراس شما به قسمت اول روده کوچک است. کیسه صفرا، بخشی از آن دستگاه، اندامی کوچک و گلابی شکل است که در زیر کبد و در سمت راست بالای بدن بین سینه و باسن قرار دارد. به عنوان یک انبار برای  صفرا عمل می کند ، که مایعی است که توسط کبد تولید می شود تا به بدن شما در هضم چربی کمک کند.

صفرا به بدن در هضم چربی ها و ویتامین های محلول در چربی کمک می کند. پس از خوردن چربی‌ها، کیسه صفرا منقبض می‌شود و صفرای ذخیره‌شده را به داخل مجرای صفراوی مشترک فشار می‌دهد، که مایع را برای کمک به هضم به روده کوچک می‌آورد.

صفرای ذخیره شده در کیسه صفرا حاوی آب، نمک های صفراوی، کلسترول، چربی ها، پروتئین ها و بیلی روبین است. نمک های صفراوی چربی مصرف شده در غذایی که می خوریم را می شکنند. بیلی روبین به صفرا رنگ سبز مایل به زرد و مدفوع ما رنگ قهوه ای می دهد.

هنگامی که صفرا به موادی شبیه سنگ تبدیل می‌شود، سنگ‌های صفراوی در کیسه صفرا ایجاد می شوند، که اگر نمک‌های صفراوی، کلسترول یا بیلی روبین بیش از حد در آن وجود داشته باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد.

دلایل مختلفی برای ایجاد سنگ صفرا وجود دارد. چاقی و رژیم های غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده - مانند نان سفید و ماکارونی - و چربی، و همچنین رژیم های کم کالری و کاهش وزن سریع، با سنگ کیسه صفرا مرتبط است.

عوامل خطر

احتمال ایجاد سنگ کیسه صفرا با افزایش سن افزایش می یابد. علاوه بر این، زنان به دلیل عوامل هورمونی بیشتر از مردان در معرض سنگ کیسه صفرا هستند. 

عوامل خطر سنگ کیسه صفرا

تشخیص

تعدادی آزمایش وجود دارد که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی برای تشخیص سنگ کیسه صفرا انجام می دهد. خون برای بررسی عفونت یا التهاب انجام می شود، البته نه خود سنگ کیسه صفرا. برای این منظور از آزمایش های تصویربرداری استفاده می شود و اولتراسوند به عنوان آزمایش انتخابی در نظر گرفته می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان