تبخال را جدی بگیرید با یک بیماری خطرناک مغزی رابطه دارد

خط سلامت: تبخال دهان یکی از عارضه های ویروسی شایع در افراد است که بر اساس تحقیق جدید با آلزایمر و زوال عقل رابطه دارد.

تبخال را جدی بگیرید با یک بیماری خطرناک مغزی رابطه دارد

تبخال ناشی از عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است که دو نوع از آن وجود دارد.

به گزارش خط سلامت تبخال با ابتلا به آلزایمر و زوال عقل مرتبط است.

تبخال و ارتباط آن با آلزایمر

تبخال ضایعه ای روئی لب ها ایجاد م یکند که گاهی عفونی و دردناک می شود. طبق یک مطالعه جدید از دانشگاه اوپسالا در سوئد، احتمال ابتلا به آلزایمر و زوال عقل در افرادی که تشخیص تبخال دریافت کرده اند، دو برابر بیشتر از افرادی است که این بیماری را تجربه نکرده اند.

HSV-1، نوع ویروسی که باعث تبخال دهان می شود، بیشترین ارتباط را با خطر زوال عقل دارد.

نزدیک به 80 درصد از جمعیت بزرگسال در سوئد و 57 تا 80 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده ناقل این نوع ویروش هستند.

این مطالعه که در مجله بیماری آلزایمر منتشر شد، 1000 فرد 70 ساله را به مدت 15 سال مورد بررسی قرار داد و تحقیقات قبلی در مورد ارتباط با ویروس تبخال و زوال عقل را تایید کرد.

انواع تبخال

ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) باعث ایجاد تبخال دهانی می شود که بر دهان و پوست اطراف و همچنین به طور بالقوه ناحیه تناسلی تأثیر می گذارد. ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2) معمولاً باعث تبخال تناسلی می شود و معمولاً از طریق جنسی منتقل می شود. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) سالانه نزدیک به 572000 نفر مبتلا به عفونت HSV-2 هستند.

ویروس تبخال در کنار علائم دیگر باعث ایجاد زخم یا تاول در داخل یا اطراف دهان یا اندام تناسلی می شود. هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد، اما درمان های موجود به مدیریت علائم و کاهش احتمال عود شیوع و انتقال به شریک زندگی کمک می کند.

زوال عقل

زوال عقل یک اصطلاح گسترده برای اختلالات زوال شناختی مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل عروقی است. این با افزایش سن مرتبط است اما بخش معمولی پیری نیست به گفته منبع مورد اعتماد سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و تقریباً 10 میلیون نفر دیگر هر ساله تشخیص زوال عقل را دریافت خواهند کرد. تا سال 2030، تخمین زده می شود که تعداد افراد مبتلا به زوال عقل به 78 میلیون نفر برسد.

ارتباط بین تبخال و زوال عقل

به گفته محققان شکل دهانی تبخال به احتمال زیاد عامل اصلی هر ارتباط بین HSV و زوال عقل است، اما خود ویروس می تواند این اتصالات را پیچیده کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان