طب سوزنی و کاهش خطر سکته مغزی / تاثیر طب سوزنی بر آرتریت روماتوئید

خط سلامت: طب سوزنی از دیرباز تا کنون برای درمان درد های مختلفی استفاده می شده است و هنوز در جهان یکی از راه های درمان سنتی می باشد.

طب سوزنی و کاهش خطر سکته مغزی / تاثیر طب سوزنی بر آرتریت روماتوئید

طب سوزنی شامل درمان درد با قرار دادن سوزن به صورت استراتژیک در بدن است و قرار گرفتن این سوزن ها بستگی به ناحیه آسیب دیده دارد.

به گزارش خط سلامت طب سوزنی سلامت قلب را بهبود می بخشد.

طب سوزنی و بیماری های قلبی

طب سوزنی یک مدل از طب است که ریشه در طب سنتی چین دارد. به گفته منبع NIHTrusted، این درمان شامل استفاده از سوزن های کوچک یا فشار به نقاط خاصی از بدن است. آرتریت روماتوئید یک بیماری ناتوان کننده است و می تواند بدن را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد، از جمله تاثیر منفی بر سیستم قلبی عروقی. محققان مستقر در تایوان و چین یک مطالعه مقایسه ای را با استفاده از داده های موجود در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام دادند تا ببینند طب سوزنی چه نوع فواید قلبی عروقی دارد.

یافته‌های آن‌ها نشان داد که افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید که تحت طب سوزنی قرار گرفتند، 43 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی بودند.

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که باعث درد مزمن مفاصل، بدشکلی مفاصل و التهاب می شود.

طبق گزارش مؤسسه ملی سلامت (NIH)، آرتریت روماتوئید میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد و تا 1 درصد از جمعیت برخی کشورها به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند. NIH اشاره می کند که بین 25 تا 27.5 نفر از هر 100000 نفر در ایالات متحده به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند.

طب سوزنی و آرتریت روماتوئید

در حالی که تعدادی درمان برای آرتریت روماتوئید وجود دارد، مانند مهارکننده‌های JAK و کورتیکواستروئیدها، اما هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. برخی از کارها وجود دارد که افراد می توانند انجام دهند تا درجاتی از تسکین درد را دریافت کنند، مانند ماساژ یا انجام یک درمان طب سوزنی.

طب سوزنی علاوه بر کمک به تسکین درد از آرتریت روماتوئید، می تواند انواع دیگر دردها، اختلالات خلقی، حالت تهوع و فیبرومیالژیا را نیز درمان کند.

طب سوزنی با ایجاد تغییراتی در سیستم عصبی مرکزی باعث تسکین می شود. منبع NIHTrusted توضیح می دهد که طب سوزنی "بیان سیتوکین های پیش التهابی (مانند TNF-alpha) را مهار می کند" و "بیان عوامل ضد التهابی و ترمیم بافت را ترویج می کند."

از آنجایی که التهاب مرتبط با فاکتورهای آرتریت روماتوئید در افراد مبتلا به این بیماری که در معرض خطر بیشتری برای بیماری‌های قلبی عروقی از جمله سکته‌های ایسکمیک هستند، درمانی که روند التهاب را مختل می‌کند، مانند طب سوزنی، ممکن است بیشتر از مزایای استاندارد درد باشد.

محققان تایوانی افرادی را در این مطالعه جمع آوری کردند که حداقل 18 سال سن داشتند، هیچ اختلالی در بیمه درمانی نداشتند و قبل از شروع پنجره مطالعه هیچ سابقه سکته مغزی نداشتند.

نمونه شرکت‌کننده شامل 23226 نفر مبتلا به آرتریت روماتوئید بود که بین سال‌های 1997 تا 2010 تشخیص داده شد. از این گروه، 12266 نفر به‌طور میانگین در طی حدود 3 سال تحت 10 درمان طب سوزنی قرار گرفتند.

گروه شرکت‌کنندگان عمدتاً زن بودند، و در حالی که محققان شامل بزرگسالان در تمام سنین بودند، گروه سنی زن 40 تا 59 سال بخش عمده‌ای از شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌داد. پس از جمع‌آوری این اطلاعات، آن‌ها در مرحله بعدی به بررسی درمان‌هایی که شرکت‌کنندگان در طول دوره مطالعه و همچنین رویدادهای مهم سلامتی انجام دادند، پرداختند.

طب سوزنی و خطر سکته مغزی

در پایان دوره نظارت، بیش از 900 شرکت کننده سکته مغزی ایسکمیک را تجربه کردند. سکته مغزی ایسکمیک جریان خون به مغز را قطع می کند. از این شرکت کنندگان، 341 نفر از گروه طب سوزنی دچار سکته مغزی ایسکمیک شدند. در مقایسه با گروهی که تحت درمان های طب سوزنی قرار نگرفتند، خطر سکته مغزی 43 درصد کاهش می یابد.

آرتریت روماتوئید و بیماری قلبی 

به گفته محققان افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) با خطر بالای بیماری قلبی عروقی (CVD) به دلیل چندین عامل مرتبط با یکدیگر مواجه هستند. التهاب مزمن مشخصه RA فراتر از مفاصل است و بر رگ های خونی تأثیر می گذارد و باعث آترواسکلروز که "این فرآیند التهابی به پوشش عروق آسیب می رساند و باعث تشکیل پلاک می شود که منجر به باریک شدن شریان ها و افزایش حساسیت به حملات قلبی و سکته می شود.

این مطالعه نشان می دهد طب سوزنی ممکن است نقش مهمی فراتر از رویکردهای مرسوم داشته باشد و به طور بالقوه بر نتایج کلی سلامت در این جمعیت بیمار تأثیر بگذارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان