12 غذای تقویت کننده سیستم ایمنی

خط سلامت: سیستم ایمنی بدن با برخی مواد غذایی که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلف، اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب و ترکیبات گیاهی هستند، تقویت شده و باعث پیشگیری از بیماری ها می شوند.

12 غذای تقویت کننده سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن با مواد مغذی موجود در مرکبات، سبزیجات برگ‌دار، ماهی‌ چرب، سبزیجات و موارد دیگر که باعث تقویت میکروبیوم سالم روده، تقویت پاسخ سلول‌های ایمنی و مبارزه با التهاب مضر و استرس اکسیداتیو می‌شوند نیز تقویت می شود.

به گزارش خط سلامت سیستم ایمنی بدن شامل پروتئین ها، بافت ها و سلول هایی است که در کنار یکدیگر از بدن در برابر عوامل بیماری زا مانند باکتری ها، ویروس ها، عفونت، سلول های سرطانی و انگل ها محافظت می کند.

سیستم ایمنی بدن و مواد غذایی تقویت کننده آن

سیستم ایمنی، مانند همه سیستم‌های بدن، به تغذیه خوب و منظم نیاز دارند. افراد دچار فقر و سوءتغذیه، در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر هستند.

۱۲ مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی

میوه های خانواده مرکبات

مرکبات مانند گریپ فروت، پرتقال، نارنگی، لیمو و لیموترش سرشار از ویتامین C هستند که به تقویت گلبول های سفید خون که با عفونت ها مبارزه می کنند، ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد که از عملکرد خوب سیستم ایمنی جلوگیری می کند، مبارزه می کند.

مرکبات همچنین حاوی فلاونوئیدها هستند که به تقویت سیستم ایمنی و بهبود بیماری ها از جمله به تسکین سرفه و ارتقای سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند.

مهم است که به طور منظم غذاهای سرشار از ویتامین C مصرف شود، به خصوص در وضعیت بیماری زیرا بدن نمی تواند به تنهایی آن را بسازد.

بروکلی

کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می شود. این سبزی سرشار از ویتامین‌های C، E و A تقویت‌کننده سیستم ایمنی است و حاوی ترکیبات گیاهی متعددی است که به‌خاطر خواص آنتی‌اکسیدانی‌شان شناخته می‌شوند، از جمله سولفورافان ، یک ضدالتهاب قوی. کلم بروکلی را به صورت خام، بخارپز یا کمی پخته مصرف شود تا مواد مغذی آن حفظ شود.

شکلات تلخ

شکلات تلخ از کاکائو ساخته می شود که دارای پلی فنول بالا، ترکیبات گیاهی با خواص ضد ویروسی و ضد التهابی است. رژیم غذایی سرشار از کاکائو به سیستم ایمنی بدن و میکروبیوم روده کمک می کند و التهاب را کاهش می دهد. 

توت ها

توت فرنگی ، زغال اخته و تمشک سرشار از ویتامین C و سایر مواد مغذی مبارزه کننده با بیماری هستند. پلی فنول ها مانند رسوراترول در انواع توت ها یافت می شوند و دارای اثرات ضد ویروسی و ضد التهابی هستند که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی نیز کمک می کند.

غذاهای سرشار از فیبر غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل، سرشار از پری‌بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها هستند که با ارتقای میکروبیوم سالم روده و عملکردهای متابولیک تقویت‌کننده سیستم ایمنی، به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

ماهی چرب

ماهی چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 ، تریپتوفان، تورین و پلی آمین هستند. این ترکیبات به تقویت و تنظیم سیستم ایمنی و افزایش تعداد باکتری های مفید در میکروبیوم روده کمک می کند.

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C و A تقویت کننده سیستم ایمنی قوی و بتا کاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. فلفل دلمه ای قرمز نسبت به اکثر مرکبات معمولی ویتامین C بیشتری دارد. فلفل دلمه ای همچنین سرشار از لیکوپن است، رنگدانه گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی.

اکیناسه، گیاهی است که به طور گسترده ای به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته می شود. تحقیقات نشان می‌دهد اکیناسه می‌تواند خاصیت محرک ایمنی داشته باشد و طول مدت و شدت بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی را کاهش دهد.

چای

چای سبز و سیاه سرشار از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها هستند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند. چای سبز همچنین حاوی اپی گالوکاتچین گالات استآنتی اکسیدانی است که عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد، خطر ابتلا به برخی بیماری ها را کاهش می دهد و التهاب را کاهش می دهد.

دمنوش های گیاهی از ترکیب قسمت های مختلف گیاه خشک شده مانند بابونه، زنجبیل، دارچین، جینسینگ و میخک تهیه می شوند. این مواد دارای خواص ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی هستند که می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

سیر

سیر

سیر تازه له شده دارای بسیاری از ترکیبات حاوی گوگرد با خواص ضد ویروسی، تحریک سلول‌های T و لنفوسیت‌هایی است که با ویروس‌ها و بیماری‌ها مبارزه می‌کنند.

اجزای سیر همچنین به عنوان مسدود کننده مسیرهای التهابی در بدن شناخته شده است. مصرف سیر به بدن کمک می کند اکسید نیتریک بسازد و آزاد کند و به فرآیندهایی کمک کند که در برابر بیماری های ویروسی محافظت می کنند.

ماست

ماست از تخمیر شیر با باکتری های اسید لاکتیک تهیه می شود. این باعث می شود ماست منبع خوبی از پروبیوتیک ها باشد، که با افزایش رشد باکتری های مفید و جلوگیری از باکتری های مضر در سیستم گوارش برای محافظت در برابر بیماری به عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند.

آجیل

آجیل و دانه ها

آجیل و دانه ها سرشار از ویتامین E هستند که از تولید آنتی بادی حمایت می کند و در برابر اکسیداسیون محافظت می کند. بادام به دلیل داشتن ترکیبی از چربی ها و استرول های گیاهی که به عملکرد خوب سیستم ایمنی و مبارزه با التهاب کمک می کند، به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته شده است. تخمه آفتابگردان همچنین به دلیل داشتن روی و سلنیوم ، مواد معدنی با خواص متعدد برای مبارزه با بیماری، برجسته است.

سنجد یک مکمل محبوب بدون نسخه است که برای سیستم ایمنی مفید است. اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سنجد می‌تواند طول مدت و شدت بیماری‌های تنفسی ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد، اما هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که نشان دهد مصرف سنجد از بیماری جلوگیری می‌کند.

اسفناج و سایر سبزیجات برگ دار

سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج و کلم پیچ سرشار از ویتامین C هستند که یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای عملکرد سیستم ایمنی است. سبزی‌های برگ‌دار سرشار از بتاکاروتن هستند که به ویتامین A تبدیل می‌شود، یک ویتامین ضدالتهابی که به آنتی‌بادی‌ها در مبارزه با ویروس‌ها کمک می‌کند.

زردچوبه

ماده فعال زردچوبه کورکومین است که یک عامل ضد التهابی قوی، تقویت کننده سیستم ایمنی و ضد ویروسی است. کورکومین به تقویت عملکرد سلول های ایمنی کمک می کند، در حالی که سایر ترکیبات زردچوبه دارای خواص ضد التهابی هستند.

غذاهای مضر برای سیستم ایمنی 

برخی غذاها به سیستم ایمنی بدن آسیب می رسانند و از عملکرد صحیح آن جلوگیری می کنند، به خصوص زمانی که در مقادیر زیاد مصرف شوند. غذاهایی که برای داشتن سیستم ایمنی سالم باید آنها را محدود و یا از آنها اجتناب کرد عبارتند از:

غذاهای قندی : مقادیر زیاد قند می تواند باعث التهاب شود و از عملکرد صحیح سلول های سیستم ایمنی جلوگیری کند.

الکل : نوشیدنی های الکلی می توانند به سلول های ایمنی در خون و دستگاه گوارش آسیب برسانند و ارتباط بین سلول های سیستم ایمنی را مختل کنند.

فست فود : این غذاها بسیار فرآوری شده و سرشار از نمک و چربی های اشباع شده هستند. خوردن مقدار زیادی فست فود ناسالم می تواند به سیستم ایمنی و میکروبیوم روده آسیب برساند.

خلاصه

ثابت شده است که برخی غذاها در حمایت از سیستم ایمنی مفید هستند. افزودن مرکبات، سبزیجات برگدار، شکلات تلخ و سایر غذاها به رژیم غذایی می تواند یک استراتژی مهم برای مبارزه با سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری ها باشد. این غذاها با تقویت فعالیت سلول های ایمنی، حمایت از میکروبیوم روده و کاهش التهاب به حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. غذاهای شیرین، فست فود و الکل برای سیستم ایمنی مضر شناخته شده اند و باید از مصرف آنها خودداری کرد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان