سفیدی مو در 20 سالگی مردان و زنان / دلایل و راهکارهای پیشگیری از سفید شدن مو

خط سلامت: ژن های شما در درجه اول روی زمانی که موهای خاکستری ظاهر می شوند تأثیر می گذارند. با این حال، استرس، برخی از شرایط سلامتی و کمبود مواد مغذی باعث افزایش سفیدی مو می شوند.

سفیدی مو در 20 سالگی مردان و زنان / دلایل و راهکارهای پیشگیری از سفید شدن مو

به گزارش خط سلامت، رنگدانه ای به نام ملانین رنگ موها را تعیین می کند. با این حال، با افزایش سن، بدن ملانین کمتری تولید می کند که منجر به سفیدی مو می شود.

موهای خاکستری چیزی برای خجالت نیست این بخش طبیعی از زندگی است. با این حال کنجکاو باشید که چرا برخی افراد زودتر از دیگران موهای سفید می‌شوند.

علل سفیدی مو در 20 سالگی

برخی ازعوامل مؤثر مانند استرس یا برخی از شرایط سلامتی می‌تواند باعث شوند بسیاری از افراد در دهه 20 سالگی متوجه سفیدی موهای خود شوند.

ژنتیک یکی از مهم ترین عواملی است که باعث سفیدی زودرس مو می شود. موهای خاکستری زود هنگام می توانند در مورد سلامتی به شما بگویند.

استرس و فشار روانی

بین استرس و سفیدی زودرس مو ارتباطی وجود دارد . در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، محققان دریافتند افرادی که موهای سفید و خاکستری دارند بیشتر از دیگران رویدادهای استرس زا را گزارش می کنند.

تحقیقات انجام شده نشان داده است بین استرس و سفیدی زودرس موها ارتباط وجود دارد به عنوان مثال، یک مطالعه که در سال 2020 در Nature منتشر شد نشان داد استرس باعث می شود ملانوسیت های جدید از دست بروند. ملانوسیت ها سلول هایی هستند که ملانین تولید می کنند. با افزایش سن، بدن به طور طبیعی آن سلول های بنیادی را از دست می دهد.

برای کاهش احتمال سفید شدن مو در 20 سالگی، برخی از فعالیت های کاهش استرس را امتحان کنید ، مانند:

به طور منظم ورزش کنید

جایگزینی افکار منفی با افکار مثبت

درگیر شدن در سرگرمی های مورد علاقه مانند خواندن، گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم

تنفس عمیق، مدیتیشن، یا تمرین یوگا و تای چی

معاشرت با خانواده یا دوستان

خوردن یک رژیم غذایی سالم از سبزیجات، میوه های تازه، غلات کامل، لبنیات کم یا بدون چربی و پروتئین بدون چربی

محدودیت های خود را تعیین کنید

در صورت نیاز از عزیزان کمک بخواهید

شرایط سلامتی

برخی از شرایط سلامتی ممکن است باعث سفیدی مو یا سفید شدن موها شوند.

به عنوان مثال، آلوپسی آره آتا وضعیتی است که باعث ریزش مو می شود. افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا موهای خاکستری داشته که در نواحی ریزش مو ظاهر می شود.

همچنین، ویتیلیگو، که باعث از بین رفتن رنگدانه های پوست می شود، می تواند منجر به سفیدی یا خاکستری شدن موها شود.

کمبود ویتامین یا مواد معدنی

سطوح پایین ویتامین ها و مواد معدنی باعث سفیدی زودرس مو می شود به عنوان مثال برخی شواهد نشان می دهد کمبود مواد مغذی زیر باعث سفیدی مو در 20 سالگی می شود:

کلسیم

فلز مس

فلز روی

ویتامین B12

آهن

فلز مس

فولات

سلنیوم

کمبود پروتئین باعث می شود موهای شما رنگدانه خود را نیز از دست بدهند. تحقیقات نشان داده است رژیم های گیاهخواری خطر سفید شدن زودرس مو را افزایش می دهد بنابراین، اطمینان از دریافت پروتئین کافی کلیدی است.

رژیم غذایی روزانه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی سرعت سفید شدن موهای شما را کاهش می دهد. برخی شواهد نشان می دهد مکمل های B کمپلکس موهای خاکستری را تیره می کنند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

آیا سفیدی زودرس مو ارثی است؟

ژنتیک نقش کلیدی در سفید شدن موهای شما در دهه 20 سالگی دارد. برخی شواهد نشان می‌دهند ژن‌ها و ویژگی‌های خاصی مسئول سفیدی زودرس مو هستند.

مطالعه‌ای که در سال 2022 در مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان منتشر شد، اشاره کرد افرادی که والدین شان قبل از 30 سالگی دچار سفیدی مو شده اند، سه تا پنج برابر بیشتر در معرض سفیدی زودرس مو هستند.

چه کسانی سفیدی زودرس مو می گیرند؟

برخی از افراد بیشتر از سایرین در 20 سالگی متوجه موهای خاکستری می شوند. ساختار مو بر اساس نژاد و قومیت متفاوت است.

تحقیقات نشان داده است موهای سفید زودرس قبل از 20 سالگی در سفید پوستان و 25 سالگی در افراد آسیایی اتفاق می افتد. در مقابل، سفیدی موی زودرس قبل از 30 سالگی در سیاه پوستان رخ می دهد.

سفیدی زودرس مو بر زنان و مردان به یک اندازه تأثیر می گذارد. با این حال، در زنان، معمولاً موها ابتدا در نزدیکی پیشانی خاکستری می شوند. در مردان ابتدا موها در طرفین سر شروع به خاکستری شدن می کنند.

عوامل خطر

برخی از عوامل مستقیماً باعث سفیدی زودرس مو نمی شوند، اما ممکن است با آسیب رساندن به فولیکول های مو، این روند را تسریع کنند.

سیگار کشیدن

تحقیقات ارتباطی بین سیگار کشیدن و شروع سفیدی موها قبل از 30 سالگی پیدا کرده است. به طور خاص، سیگار باعث تجمع نیکوتین در فولیکول های مو می شود که بر رنگدانه مو تأثیر می گذارد.

مطالعه‌ای در سال 2021 در Skin Appendage Disorders منتشر شد ، نشان داد موهای سفید زودرس در میان افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر از دیگران است.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش

اشعه UV خورشید منبع رایج استرس اکسیداتیو، عدم تعادل رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها است . رادیکال های آزاد مواد مضری هستند که به سلول های شما آسیب می رسانند.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به ملانین موجود در فولیکول های مو آسیب می رساند. ملانین رادیکال های آزاد را جذب کرده و رنگدانه مو را کاهش می دهد.

مواد شیمیایی و حرارت

آسیب ناشی از مواد شیمیایی و گرما می تواند خطر سفیدی زودرس مو را افزایش دهد. به عنوان مثال، مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می تواند به ساختار موهای شما آسیب برساند. گرمای ناشی از ابزارهای مو مانند سشوار و اتو مو نیز باعث آسیب می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحرریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان