کدام نوع سنگ کلیه سمج تر است و عود می کند؟ + درمان سنتی

خط سلامت: سنگ کلیه را تا حد زیادی با جلوگیری از تجمع مواد معدنی و مواد شیمیایی در ادرار، پیشگیری می کنند اما کدام نوع سنگ کلیه بیشتر احتمال عود و تشکیل شدن دارد؟

کدام نوع سنگ کلیه سمج تر است و عود می کند؟ + درمان سنتی

سنگ کلیه چهار نوع است، اگزالات کلسیم ، اسید اوریک، استروویت و سیستین. افرادی که به سنگ اسید اوریکی مبتلا می شوند بیشتر احتمال عود آن را دارند.

سنگ کلیه چگونه تشکیل می شود؟

سنگ کلیه از مواد زائد موجود در ادرار تشکیل می شود هنگامی که مواد زائد زیاد و مایعات بسیار کم وجود داشته باشد، ضایعات می توانند شروع به کریستال شدن کرده و تبدیل به یک "سنگ" جامد شوند که هنگام ادرار کردن از بدن خارج می شود. مواد شیمیایی سنگ ساز شامل کلسیم ، اگزالات ، اورات (اسید اوریک) ، سیستین، گزانتین و فسفات است.

10 روش پیشگیری از سنگ کلیه

بیشتر آب بنوشید

نوشیدن مایعات کافی (6 تا 8 لیوان عمدتا آب)، مهمترین کاری است که باید برای جلوگیری از سنگ کلیه انجام داد. انجام این کار ادرار را رقیق می کند و از متبلور شدن مواد زائد که منجر به سنگ کلیه می شود، جلوگیری می کند. توصیه می شود هنگام ورزش کردن آب بیشتری نوشیده شود.

کاهش مصرف غذاهای غنی از اگزالات 

اگزالات یک ترکیب طبیعی است که در سبزیجات، میوه ها، آجیل و غلات یافت می شود. هنگامی که اگزالات مصرف می شود، معمولاً به کلسیم در روده متصل می شود و بدن را در مدفوع رها می کند.

اما اگر کلسیم کافی برای اتصال وجود نداشته باشد، جذب جریان خون می شود و در ادرار به پایان می رسد، جایی که می تواند به سنگ اگزالات کلسیمی (شایع ترین نوع سنگ کلیه) تبدیل شود.

برای کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه یا عود سنگ کلیه، باید مصرف غذاهای حاوی اگزالات بالا محدود شوند. از جمله، آجیل درختی و محصولات آجیل، بادام زمینی، ریواس، اسفناج، سبوس گندم، سبوس برنج، پودر کاکائو، چای سیاه، سیب زمینی شیرین.

کاهش مصرف سدیم

وقتی نمک (سدیم) بیش از حد خورده شود، بدن از طریق ادرار آن را دفع می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، سدیم دفع شده کلسیم را با خود می برد و باعث کاهش سطح کلسیم می شود. این امر منجر به تجمع اگزالات در ادرار و در نتیجه ایجاد سنگ کلیه می شود.

 سدیم در بسیاری از غذاهای کنسرو شده، بسته بندی شده و فست فودها یافت می شود.

دریافت کلسیم کافی از غذا

با اطمینان از دریافت کافی کلسیم در رژیم غذایی، اگزالات به جای اینکه در ادرار متبلور شود، به احتمال زیاد با مدفوع از بدن دفع می شود. غذا بهترین منبع این ماده معدنی ضروری است.

کلسیم به ویژه در این موارد زیاد است، شیر و سایر محصولات لبنی، کنسرو ساردین و سالمون با استخوان، سبزیجات سبز تیره مانند کلم پیچ، کلم بروکلی، آب میوه های غنی شده با کلسیم، غلات صبحانه .

اجتناب از غذاهای با پورین بالا

مصرف بیش از حد پورین، سطح اسید اوریک را در جریان خون و ادرار افزایش می دهد و منجر به تشکیل سنگ های اسید اوریک می شود. داشتن این نوع سنگ ها در خانواده ها رایج است.

مواد حاوی اسید اوریک بالا شامل، الکل (همه انواع)، گوشت قرمز، گوشت های اندام مانند کلیه، دل، جگر و نان های شیرین، میگو ، برخی از ماهی ها، از جمله ساردین، گوشت های فرآوری شده مانند ژامبون.

کم کردن مصرف پروتئین حیوانی

رژیم های غذایی با پروتئین بالا، خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. این امر به ویژه در صورت مصرف بیش از حد پروتئین حیوانی صادق است که باعث افزایش سطح اسید اوریک و دفع کلسیم در ادرار می شود. مصرف بیش از حد گوشت قرمز خطر ابتلا به سنگ کلیه را تا 39 درصد افزایش می دهد.

گوشت گاو عامل اصلی سنگ های اگزالات کلسیمی است. سایر گوشت‌های قرمز، مرغ و سایر ماکیان نیز در این امر نقش دارند.

به عنوان جایگزینی برای پروتئین حیوانی، می شود از پروتئین های غنی از پروتئین و غیر حیوانی مانند لوبیا، عدس را که با سنگ کلیه مرتبط نیستند، مصرف کنید.

مراقب مصرف ویتامین C باشید

همانطور که ویتامین C برای سلامتی شما مفید است، مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین C خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. به این دلیل که متابولیسم (تجزیه) ویتامین C در کبد منجر به تشکیل اگزالات می شود.

مصرف روزانه توصیه شده ویتامین C برای زنان بالغ 70 میلی گرم و برای مردان بالغ 90 میلی گرم بر اساس میزان مصرف مرجع رژیم غذایی ایالات متحده است.

کاهش وزن

اضافه وزن، با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط است. چاقی نه تنها با فشار خون بالا (یک عامل خطر شناخته شده برای عود سنگ کلیه) مرتبط است، بلکه باعث افزایش دفع ادراری اسید اوریک و کلسیم نیز می شود.

کنترل فشار خون

فشار خون بالا به شدت با سنگ کلیه مرتبط است. اگرچه علت دقیق این امر مشخص است، اما مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به فشار خون بالا در مقایسه با افراد بدون فشار خون، بیش از 20 درصد بیشتر اسید اوریک، کلسیم و اگزالات در ادرار دفع می کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان