دکترهای دانشگاه میشیگان علل ایجاد هموروئید را اعلام کردند / ریسک ابتلا به هموروئید در چه کسانی بیشتر است؟

خط سلامت: هموروئید یک مشکل شایع سلامتی است، اما اطلاعات نسبتاً کمی در مورد این عارضه وجود دارد و احتمالاً به این دلیل که بسیاری از مردم صحبت در مورد آن را دشوار می دانند.

دکترهای دانشگاه میشیگان علل ایجاد هموروئید را اعلام کردند / ریسک ابتلا به هموروئید در چه کسانی بیشتر است؟

هموروئید به دلایل مختلفی ایجاد می شود و عواملی مانند رژیم غذایی و سبک زندگی در ایجاد آن موثر است.

به گزارش خط سلامت محققان مرتبط با موسسه کارولینسکا در مطالعه ای شرکت کردند که ژنوم تقریباً یک میلیون نفر را تجزیه و تحلیل کرد و علل ناشناخته قبلی هموروئیدهای شدید را پیدا کرد.

هموروئید

هموروئید بالشتک های پر از خون در انتهای دستگاه گوارش هستند که اجابت مزاج را کنترل می کنند. اگر فشار روی آن ها افزایش یابد، می توانند متورم شوند و باعث خارش، درد، خونریزی و سایر شرایطی شوند که به طرق مختلف زندگی افراد مبتلا را محدود می کند. چاقی، سبک زندگی کم تحرک، مصرف کم فیبر غذایی، یبوست و صرف زمان زیاد در توالت از عوامل خطر آشکار هستند.

هموروئید اغلب با استفاده از داروهای بدون نسخه قابل کاهش است. با این حال، در موارد جدی تر، جراحی لازم است. هموروئید یک مشکل بسیار شایع است که هم عواقب اجتماعی و هم مالی دارد. در ایالات متحده، هزینه سالانه جراحی برای هموروئیدهای شدید 800 میلیون دلار (تقریباً 6.7 میلیارد کرون) برآورد شده است.

هموروئید و علل ژنتیکی

علیرغم اینکه هموروئید بسیار شایع است، این زمینه نسبتاً کمتر مورد تحقیق قرار گرفته است. علم هنوز توضیح نداده است که چرا فقط افراد خاصی به آن‌ها مبتلا می‌شوند یا سرنخ‌هایی در مورد پاتوژنز مولکولی این بیماری ارائه می‌دهند.

محققان مؤسسه Karolinska، CIC bioGUNE (اسپانیا)، مؤسسه بیولوژی مولکولی بالینی (آلمان)، تیم تحقیقاتی 23andMe، دانشگاه میشیگان (ایالات متحده)، در میان سایر مؤسسات، اکنون بزرگترین مطالعه تا به امروز را در مورد علل ژنتیکی بیماری هموروئید ارائه دادند.

این داده ها که از چند بانک زیستی در اروپا و ایالات متحده از جمله UK Biobank و 23andMe به دست آمد، شامل 218,929 بیمار مبتلا به بیماری هموروئیدی و 725,213 فرد سالم بود که مجموعه ژنومی کل تقریباً یک میلیون نفر را تشکیل می دهد.

آنالیزها ژن هایی را در 102 ناحیه از ژنوم انسان شناسایی کردند که خطر ابتلا به بیماری هموروئیدی را افزایش می دهند. محققان با مطالعه تک تک سلول‌های هموروئیدی دریافتند که ژن‌ها عمدتاً در رگ‌های خونی و ماهیچه‌های صاف دستگاه گوارش بیان می‌شوند. ماهیچه های صاف به سیستم عصبی خودمختار متصل هستند و به عنوان مثال در اسفنکتر داخلی مقعد یافت می شوند.

اختلال در عملکرد بافت همبند روده در هموروئید

نتایج این مطالعه نشان می دهد بیماری شدید هموروئید حداقل تا حدی به اختلال عملکرد ژنتیکی عضله روده و بافت همبند مربوط می شود. هنگامی که اطلاعات ژنتیکی در امتیازهای خطر چند ژنی (PRS) محاسبه شد، محققان یک ارتباط مستقیم بین PRS و خطر ابتلا به بیماری هموروئیدی شدید را در 180435 فرد دیگر از بانک‌های زیستی در نروژ، دانمارک و آلمان پیدا کردند.

محققان همچنین شباهت های ژنتیکی بین بیماری هموروئیدی و سایر بیماری های گوارشی و همچنین برخی از اختلالات قلبی عروقی و روانی را گزارش کردند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان