اگر قهوه یا چای در دسترس تان نباشد، کافئین را چگونه دریافت کنید؟

خط سلامت: قهوه و چای از پر طرفدارهای روزانه زندگی افراد است. کافئین در بین افراد فقط در چای و قهوه شناخته شده است اما مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که کافئین داشته باشند.

اگر قهوه یا چای در دسترس تان نباشد، کافئین را چگونه دریافت کنید؟

قهوه خوردن و چای نوشیدن به منظور دریافت کافئین و کسب انرژی است اما آیا تنها راه دریفت کافئین با قهوه و چای است. کافئین افراد را سرحال می کند و باعث انرژی بخشی می شود اما باید در مصرف آن احتیاط شود. 

به گزارش خط سلامت کافئین در نوشیدنی ها، غذاها و برخی داروها نیز وجود دارد.

کافئین و مواد غذایی

کافئین موجب تمرکز و هوشیاری بیشتر می شود. بیشتر بزرگسالان می توانند با خیال راحت 400 میلی گرم کافئین – یا حدود چهار فنجان قهوه دم کرده – در روز بدون هیچ عارضه جانبی مصرف کنند، اما کافئین تنها در چای و قهوه نیست. محتوای کافئین در نوشیدنی ها به طور گسترده ای متفاوت است. برخی از رایج ترین منابع کافئین عبارتند از:

شکلات

قهوه

دارو

نوشیدنی بدون الکل

چای

برخی از افزودنی های رایج حاوی کافئین عبارتند از:

کارتینین

کولین

جینسینگ

گلوکورونولاکتون

گوارانا

اینوسول

اسید مالیک

مالتودکسترین

نیاسین

اسید پانتوتنیک

تائورین

تیانین

تیروزین

یربا رفیق

عوارض مصرف زیاد کافئین

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هشدار داده است که سطوح بالای کافئین می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. یک قاشق چای خوری کافئین پودر شده همان نوشیدن 28 فنجان قهوه است که به میزان قابل توجهی بیشتر از میزان توصیه شده است.

کافئین بیش از حد می تواند عوارض جانبی مانند:

ضربان قلب سریع

سردرد

فشار خون بالا

بیخوابی

لرزش عضلانی

با این حال، برای بیشتر بزرگسالان، مصرف روزانه 400 میلی گرم کافئین عوارض جانبی نامطلوبی ندارد. از سوی دیگر، نوجوانان و جوانان باید در مصرف کافئین احتیاط کنند و کودکان باید به طور کامل از مصرف آن اجتناب کنند.

افرادی که به اثرات کافئین حساس هستند یا از داروهای خاصی استفاده می کنند باید از مصرف بیش از حد کافئین خودداری کنند. زنانی که باردار هستند، می خواهند باردار شوند یا در حال شیردهی هستند، باید با پزشک خود در مورد مصرف کافئین صحبت کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان